Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hästtidning vill publicera min bild i en annons

Produkter
(logga in för att koppla)
Och då är frågan om man vill förknippas med den.
Tänker på fotografens varumärke.

Först och främst är det i deras tidning annonsen ska publiceras, inte på hemsidan. Och för det andra har min bild inget med hemsidan eller tidningen att göra. Jag har inte fotat för tidningen liksom.
 
Bjussa

En hästtidning vill publicera en annons med en bild jag tagit på en häst (under en betald fotosession), utan att jag får nåt för det...

Ska man gå med på det?

Hon mailade och ville ha mitt tillstånd.

Bjussa på det, vet ja. Du har ju fått betalt för fotograferingen. Och kom inte dragandes med BLF eller SFF:s prislistor. Folk tycks tro att de är någon slags riktlistor men de gäller bara om du är medlem i BLF eller SFF.
 
Har inte läst igenom riktigt allt men en del och tagit mig en titt på sidan.

Inte direkt tidningen min häst utan en "tidning/forum" som troligen inte har många besökar och troligt vis inte tjänar några pengar att tala om.

Jag personligen hade tillåtit det hela med att det visas att det är jag som tagit bilden.
 
Som sagt, jag har sagt att det är ok så länge mitt namn är synligt.

Tack för alla råd!

Har med spänning läst hela tråden och vad bidde det, en tummetott.

Fotar själv hundar och får hela tiden frågan om ägaren inte kan få en bild och mitt svar är alltid:

Skicka mig din mailadress så ska du få en bild som du kan använda på din hemsida. Mitt krav är att byline anges och så länge bilden inte används kommersiellt tar jag inte betalt, gäller att odla varumärket tills jag går i pension.

Som sagt var, lågupplöst bild (max 1200x800) och byline. Används bilden kommersiellt kostar det pengar, alltifrån en flaska bra vin till några tusenlappar.
 
Ps

Just nu har jag tagit "timeout", mycket beroende på att jag bytt från Win till OS-X och inte hittat något bra/enkelt program att skapa hemsidor i. Vägrar att köpa ADOBE DREAMWEAVER CS4 och betala väldigt många tusenlappar. Har ingen firma att dra av utgifterna på och jag vägrar "fulladdning".

Just nu funderar jag på iWeb men samtidigt älskar jag inte mallar.

Kommentarer - gärna.

Tack på förhand / Jan-Olof

Nu går jag in och tittar på Molly, blivande vinnare i Lets dance.
 
En hästtidning vill publicera en annons med en bild jag tagit på en häst (under en betald fotosession), utan att jag får nåt för det...

Ska man gå med på det?

Hon mailade och ville ha mitt tillstånd.

Välkommen till COCODRILO BOKIMPORT är det första man ser på hemsidan?
Det borde innebära att det är ett registrerat företag som ska använda din bild i kommersielt syfte?Kommer dom tjäna något på din bild? Ja är du själv registrerad företagare? F-skatt,moms?om inte, kan du nog inte ta ut mycket mer än respengar för dina fotouppdrag,än mindre för en enstaka bild.
MVH Anders.
 
Ja är du själv registrerad företagare? F-skatt,moms?om inte, kan du nog inte ta ut mycket mer än respengar för dina fotouppdrag,än mindre för en enstaka bild.
MVH Anders.

Vad är det för skitsnack?
Finns ingen som helst anledning till varför hon inte skulle kunna betalt för sina bilder eller uppdrag bara för att hon inte har företag.

Den som kan gör, den som inte kan lär ut.

Gissa vilken kategori ditt uttalande placerar dig i.
 
Välkommen till COCODRILO BOKIMPORT är det första man ser på hemsidan?
Det borde innebära att det är ett registrerat företag som ska använda din bild i kommersielt syfte?Kommer dom tjäna något på din bild? Ja är du själv registrerad företagare? F-skatt,moms?om inte, kan du nog inte ta ut mycket mer än respengar för dina fotouppdrag,än mindre för en enstaka bild.
MVH Anders.

Kan du inte läsa lite i tråden först....
 
Vad är det för skitsnack?
Finns ingen som helst anledning till varför hon inte skulle kunna betalt för sina bilder eller uppdrag bara för att hon inte har företag.

Den som kan gör, den som inte kan lär ut.

Gissa vilken kategori ditt uttalande placerar dig i.

Jasså det tycker du!! Men vilka kostnader för dig själv kan du hänvisa till när du tar betalt då?Visst får du som privatperson tjäna lite extrapengar skattefritt, tex genom bärplockning.Hur mycket kan du finna info om på skattemyndighetens hemsida.Om du däremot "arbetar" som fotograf och fakturerar för uppdragen ska du naturligtvis vara registrerad för F-skatt och moms, allt annat är svartarbete.Vilken kategori mitt uttalande borde hamna i enligt dina preferenser vet jag inte.Ditt däremot skulle platsa i:När munnen löper utan tanke.
mvh Anders Vilhelmsson
 
Jasså det tycker du!! Men vilka kostnader för dig själv kan du hänvisa till när du tar betalt då?Visst får du som privatperson tjäna lite extrapengar skattefritt, tex genom bärplockning.Hur mycket kan du finna info om på skattemyndighetens hemsida.Om du däremot "arbetar" som fotograf och fakturerar för uppdragen ska du naturligtvis vara registrerad för F-skatt och moms, allt annat är svartarbete.Vilken kategori mitt uttalande borde hamna i enligt dina preferenser vet jag inte.Ditt däremot skulle platsa i:När munnen löper utan tanke.
mvh Anders Vilhelmsson

Hon kan fakturera och deklarera som hobbyverksamhet. Information om det kan du finna info om på skatteverkets hemsida
 
Kan du inte läsa lite i tråden först....

Hej Mattias.
Visst har jag läst tråden.Emma frågar ju i forumet bla:Hur mycket kan jag ta betalt för bilden?Visst hon frågar om hur mycket för en enskild bild.Men grundläggande för att sälja bilder i någon större utsträckning är ju att hon skulle registrera sig som företagare,det innebär ju att hon kan motivera sina omkostnader för att ta sina bilder och därigenom ta skäligt betalt.Åtar hon sig uppdrag och får betalt för detta och inte är registrerad för f-skatt ska uppdragsgivaren betala skatt och sociala avgifter för henne.
Mitt inlägg var menat att beröra det grundläggande i att sälja bilder utöver den skattefria delen (om den nu finns kvar)det är ju att vara egenföretagare,allt annat är ju att vara i ett anställnins,arbetsgivarförhållande.
MVH Anders Vilhelmsson
 
Hej Mattias.
Visst har jag läst tråden.Emma frågar ju i forumet bla:Hur mycket kan jag ta betalt för bilden?Visst hon frågar om hur mycket för en enskild bild.Men grundläggande för att sälja bilder i någon större utsträckning är ju att hon skulle registrera sig som företagare,det innebär ju att hon kan motivera sina omkostnader för att ta sina bilder och därigenom ta skäligt betalt.Åtar hon sig uppdrag och får betalt för detta och inte är registrerad för f-skatt ska uppdragsgivaren betala skatt och sociala avgifter för henne.
Mitt inlägg var menat att beröra det grundläggande i att sälja bilder utöver den skattefria delen (om den nu finns kvar)det är ju att vara egenföretagare,allt annat är ju att vara i ett anställnins,arbetsgivarförhållande.
MVH Anders Vilhelmsson

Om du nu läst i tråden, vilket jagfortfarande inte tror att du gjort, så skulle du ju se att alla frågor redan är utklarade. Hon har redan tagit betalt och fått svar på sin fråga flera gånger om.

Du har ju dessutom missuppfattat vem som är kunden, det är ju inte tidningen/förlaget utan hästskötaren, vilket framgår när man läser tråden och inläggen i denna.

Om hon har f-skatt eller ej är inte relevant här.
 
Hej Anders.
Tack för infot,undrar hur myndigheten ser på om man tex stämplar och säljer bilder sammtidigt?
MVH ANERSIMYRA

Så länge som man håller sig inom ramarna för hobbyverksamhet så är det väl inga problem. Varför skulle det vara speciella förutsättningar bara för att man säljer bilder mot till exemplel handsnidade smörknivar?
 
Som sagt.... Det va en privatperson jag fotade hästen åt. 3 timmars fotande, redigering på det. Ca 30-40 (minns inte riktigt hur många) bilder på skiva.
Summa: 1.000kr.

Tidningen hade sen fått in en annons som skulle publiceras, som innehöll min bild. Sätter alltid min webbadress på mina bilder. På så sätt hittade tidningen mig.
De ville kolla så jag va medveten om att min bild skulle användas. Så det inte bara va nån som snott den.
Tidningen tyckte gott jag kunde ta betalt för att de återanvänder min bild i kommersiellt syfte, men jag sa att det va ok sålänge mitt namn syntes tydligt. (Reklam, tänker jag.)

Jag innehar inte F-skattsedel. Fotouppdraget med hästen va det första jag fått betalt för. Tycker därför än sålänge inte det är speciellt lönt att skaffa F-skatt...
 
Så länge som man håller sig inom ramarna för hobbyverksamhet så är det väl inga problem. Varför skulle det vara speciella förutsättningar bara för att man säljer bilder mot till exemplel handsnidade smörknivar?

Hej Mattis.
Naturligtvis är det ingen skillnad på att sälja bilder eller annan konst det vet ju både du och jag.Men ska du göra din hobbyverksamhet till en heltidssyssla så gäller F-skatt men det vet ju både du och jag.
Vi behöver inte ifrågasätta varandra om vad vi vet,. eller om vi har fattat vad som står i forumet.Ta tex,hobbyverksamhet,det kände jag inte till tidigare.Det var intressant att få reda på.Det är alltid kul att lära sig något nytt.Själv försöker jag peka på fördelarna med f-skatt eller en fa sedel.Visst viker jag ut mig från den konkreta frågan,men nya frågor och inlägg blev det ju.
Mvh Anders.
 
Jasså det tycker du!! Men vilka kostnader för dig själv kan du hänvisa till när du tar betalt då?Visst får du som privatperson tjäna lite extrapengar skattefritt, tex genom bärplockning.Hur mycket kan du finna info om på skattemyndighetens hemsida.Om du däremot "arbetar" som fotograf och fakturerar för uppdragen ska du naturligtvis vara registrerad för F-skatt och moms, allt annat är svartarbete.Vilken kategori mitt uttalande borde hamna i enligt dina preferenser vet jag inte.Ditt däremot skulle platsa i:När munnen löper utan tanke.
mvh Anders Vilhelmsson

Gött att se hur du snurrar in dig allt mer i din egen okunskap allt eftersom tråden lider.
Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om men ändå är du med och tycker och talar om hur andra ska göra.
Du är fullständigt dum i huvudet om du tror att man måste ha F-skatt för att sälja en vara eller tjänst.
Det är också en helt fri marknad där säljaren inte alls behöver motivera sitt pris. Om det finns en tjänst eller vara någon är intresserad av står det säljaren fritt att ta ut vilket pris eller arvode som helst.

Som jag sa, den som inte kan något lär ut....
Sätt dig i bänken och läs innan du försöker vara duktig och talar om för andra vad som är rätt och fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.