nightflower
Aktiv medlem
Jag är inte säker men jag tror att det är så att den person som äger hästen och har betalt för den ursprungliga fotosessionen måste godkänna att hans/hennes häst används i annonsen. Om den personen dessutom har friköpt bilden så har du inte rätt att sälja den vidare till någon annan.
Jag misstänker att ni inte skrivit något avtal kring detta och då är det lite osäkert vad som gäller. Jag skulle i första hand fråga hästens ägare om det är ok att bilden används i annonsen. Sen skulle jag ta betalt av annonsören om tanken med annonsen på något sätt är att han eller hon ska tjäna pengar den.
Då ska du utgå från dessa priser som är från SFFs prislista 2008:
Arkivbild som används i annons
upplaga 5000 mindre bild: 3600 kr halvsida: 4200 kr
10 000 4000 kr 4600 kr
50 000 4800 kr 5600 kr
Kanske är det schyst att betala hästens ägare en del av dessa pengar eftersom den personen ju från början betalt dig för fotosessionen.
Viktigast är dock att ta betalt av annonsören om det handlar om ett vinstsyfte!!
Lycka till!
Det är inte ägaren till hästen som betalade fotosessionen. Det gjorde den som sköter och rider hästen.
Vi gjorde ett avtal vid fotosessionen om vad som gäller för de bilderna jag tog. (Läs svar ovan.)