ANNONS
Annons

Hästtidning vill publicera min bild i en annons

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte säker men jag tror att det är så att den person som äger hästen och har betalt för den ursprungliga fotosessionen måste godkänna att hans/hennes häst används i annonsen. Om den personen dessutom har friköpt bilden så har du inte rätt att sälja den vidare till någon annan.
Jag misstänker att ni inte skrivit något avtal kring detta och då är det lite osäkert vad som gäller. Jag skulle i första hand fråga hästens ägare om det är ok att bilden används i annonsen. Sen skulle jag ta betalt av annonsören om tanken med annonsen på något sätt är att han eller hon ska tjäna pengar den.

Då ska du utgå från dessa priser som är från SFFs prislista 2008:
Arkivbild som används i annons
upplaga 5000 mindre bild: 3600 kr halvsida: 4200 kr
10 000 4000 kr 4600 kr
50 000 4800 kr 5600 kr

Kanske är det schyst att betala hästens ägare en del av dessa pengar eftersom den personen ju från början betalt dig för fotosessionen.

Viktigast är dock att ta betalt av annonsören om det handlar om ett vinstsyfte!!
Lycka till!

Det är inte ägaren till hästen som betalade fotosessionen. Det gjorde den som sköter och rider hästen.

Vi gjorde ett avtal vid fotosessionen om vad som gäller för de bilderna jag tog. (Läs svar ovan.)

Med tanke på att du fåår lite betalt så är det väl dubbelt rätt att du får en slant till. Det ser ut som om magasinet ifråga är liten så varför inte ta en 1000-lapp till?

Skjut mig... Du var alldeles för snäll! Du har iprincip sålt alla rättigheterna till bilderna för ingenting. Så som avtalet är utformat så känns det som att du inte kan göra så mycket, om hästföraren och hästägaren är bundisar.

Ja, jag brukar va det. =/
Hästskötaren och ägaren är självklart bekanta.
Men avtalet vid fotosessionen gäller ju inte hästägaren, utan skötaren. Det är ju hästägaren nu som vill använda min bild.

Är inte hästägaren medfinansiär av fotosessionen, vilket inte verkar vara fallet, så ta betalt av hästägaren för annonsen/nytt avtal för bildanvändning.
Hur mycket är en lite svårare fråga, men knappast mer än vad du redan har fått för fotograferingen, vilken ju redan är utförd.

Är inte hästägaren medfinansiär av fotosessionen, vilket inte verkar vara fallet, så ta betalt av hästägaren för annonsen/nytt avtal för bildanvändning.
Hur mycket är en lite svårare fråga, men knappast mer än vad du redan har fått för fotograferingen, vilken ju redan är utförd.

Nä, det har jag inte hört nån om att hon skulle va. Står ju bara ett namn på avtalet med.

Nä, absolut inte mer än 1000kr. Vill som sagt inte va dryg.
500 hade jag lätt nöjt mig med.

Ska föreslå en summa på 700 kr och se vad hon säger.
Väntar på att hon ska svara på mitt senaste mail ang vad det är för annons.

Min tur att lägga mig i och reda ut begreppen ;)

Hästskötaren betalar för en fotosession och bilder som får användas privat och på sin egna hemsidan.

Hästägaren "snor" en bild och skickar den till Haflingerforumet för att göra reklam för sig.

Varpå tidningsutgivaren reagerar och vänder sig till dig som tagit bilderna.

Hästägaren ska betala eftersom du inte har gett hästägaren tillåtelse att använda bilderna kommersiellt.

Detta svaret fick jag:

"Hej Emma!
Här kan du se annonsen och få svar på dina frågor.

Min returfråga:
Har dom gjort den här annonsen utan att frågo dig om lov? Tur att jag är så himla noga med allt som rör upphovsrätten då

Britta

--------------------------------------------------------------------------------
Date: Tue, 2 Mar 2010 10:41:26 +0100
Subject: Fwd: VB: Annons
From: xxxxxxxxxxxxxxx
To: xxxxxxxxx

Hej!

Här kommer anonnsen för Xxxxx, vi tar en helsida i svart/vitt, fakturan skall skickas till Xxxxx,

hennes adress är, xxxxxxxxxxxxx

Vänliga hälsningar

Xxxxx"

Nu är det hon som betalade fotosessionen som skickat det senaste mailet. Men det är alltså inte hon som ska betala annonsen.

Vem gagnar reklamen? Hästägaren, ryttaren eller båda?

Jag är tveksam till om du borde göra något. När jag fotat till ett bolag och ett annat bolag i samma koncern, ett dotterbolag eller moderbolaget har använt sig av bilden så har jag inte brytt mig. Känns bara onödigt att haka upp sig på sånna småsaker. Världen är större än så, det finns fler kunder att hämta. Och nöjda och tacksamma kunder är alltid bästa reklamen.

Jag tycker nog att du ska lära dig skäligt betalt från början istället, och se det här som lärdom.

Vem gagnar reklamen? Hästägaren, ryttaren eller båda?

Jag är tveksam till om du borde göra något. När jag fotat till ett bolag och ett annat bolag i samma koncern, ett dotterbolag eller moderbolaget har använt sig av bilden så har jag inte brytt mig. Känns bara onödigt att haka upp sig på sånna småsaker. Världen är större än så, det finns fler kunder att hämta. Och nöjda och tacksamma kunder är alltid bästa reklamen.

Jag tycker nog att du ska lära dig skäligt betalt från början istället, och se det här som lärdom.

Reklamen gagnar ju hästägaren.

Tveksam om jag skulle göra något, uppenbarligen har de något ihop.

Ja, som jag skrivit innan, hästägaren och skötaren känner varandra.
Men det spelar ju ingen roll när det bara är skötaren som fått tillåtelse att använda bilderna.

Jag orkade iaf inte "va dryg" utan skrev att det va ok så länge mitt namn och webbadress va synligt.

Jag tror att du tog helt rätt beslut.

Vet du vad annonsen i sig kostade? Det är ju inte så troligt att hon skulle betala 700:-, eller ens 500:-, för en bild till en annons som kanske inte ens kostar så mycket.

I sådana här situationer tycker jag att det kan värt att offra lite för att inte verka sniken eller skapa trist stämning sinsemellan.

Jag tror att du tog helt rätt beslut.

Vet du vad annonsen i sig kostade? Det är ju inte så troligt att hon skulle betala 700:-, eller ens 500:-, för en bild till en annons som kanske inte ens kostar så mycket.

I sådana här situationer tycker jag att det kan värt att offra lite för att inte verka sniken eller skapa trist stämning sinsemellan.
En helsida brukar inte vara billig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar