Annons

häst i galopp

Produkter
(logga in för att koppla)
ruskigt snabb slutartid isåfall.. men rider dom inne kan det bli svårt som sjutton.. beror också på vad du har för kamera.. har du en bra systemkamera kan du skruva upp ISO talet och använda ljusstarka objektiv har du inte det så blir det knepigt
 
Jag brukar oftast ställa in enbart bländaren och låta tiden sköta sig själv.. men det kanske inte funkar om det går snabbt.. men skruva upp ISO talet, menar du att använda en 1600 rulle? Då blir det väl ganska kornigt?? men jag vill helst använda en digitalkamera..
 
analogt kör med film och då får du skaffa en film med hög ASA ja.. men med digitalkamera kan du också skruva upp ISO talet. att köra efter bländaren går inte inne i en ridhall.. här är tiden allt. allt anant är kompromisser man måste acceptera. Du måste upp i höga tider också.. det är därför alla som fottar inne utan blixt svär över det taskiga ljuset. Eftersom jag aldrig fotografera hästar i hela mitt liv så vet jag tyvärr inga tider, men ajg misstänker att man måste upp i minst 1/250s och då får du räkna med stor bländare och höga ISO tal. kornigt? jaa.... om du har en bra systemkamera villsäga.. då kan du klara dig ganska brusfritt up ptill ISO 800

jag har fotograferat med min kamera i ISO 3200 men då börjar bruset bli störande... Men jag tror tyvärr inte att fu kan räkna med fina brusfria bilder i denna miljön.. tänk också på att dina bilder komemr bli gul orange i färgen om du inte stälelr om vitbalansen riktigt eller fotograferar i RAW. kör du raw kan du faktiskt öka tiden något och få snabbare slutartid och sedan öka exponeringen i raw, men det rekomendera inte eftersom bilderna blir väldigt brusiga om man ökar mer än 2-3 bländarsteg!
 
annizz skrev:
Jag brukar oftast ställa in enbart bländaren och låta tiden sköta sig själv.. men det kanske inte funkar om det går snabbt.. men skruva upp ISO talet, menar du att använda en 1600 rulle? Då blir det väl ganska kornigt?? men jag vill helst använda en digitalkamera..
Jag fotar en hel del galopp på Täby.
Min erfarenhet är 1/500-del i slutartid fungerar bra. Lite rörelseoskärpa=fart i bilden.
Den mörka årstiden är det tyvärr ISO 1600 som gäller. På sommaren, ISO 400 och 1/1200-dels sekund.

/OD1N
 
jahupp. ja då beror det ju på hur ljust det är ute... :) men samma gäller.. snabba tider, enligt Lasse 1/500s vilket låter troligt. så det du har o labba med är ISO och bländare ev objektiv om du kan byta dom
 
Här tog jag några bilder på häst i galopp (Täby). Det svåraste för mig var att hänga med överhuvudtaget, de springer ju så himla fort! Man har bara en chans att ta bilder :)
 
Hej Anna!
Jag har et lite långsammare digitalkamera, så om jag ska ta kort på djur i rörelse, då tar jag kortet lite fram för djuret, inte mycket, men lite gran!
Det blir ganska fint om Du gåt lite ner i knä när Du ska ta kortet!
Hoppas att Du kan använda mitt svar på något sätt jag är inte precis någon expert på ämnet!!!
Mvh Daniel
 
Är det dag så kör jag uteslutande med ISO 100. Finns ingen anledning att köra snabbare film.

Men givetvis beror det på hur dagen ser ut ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.