Annons

Häst/hästar i rörelse !

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Jag är ny när det gäller min Nikon D50. Nu är det såhär, att när jag tar kort på när hästen hoppar/springer eller ja, rör på sig så blir det suddigt oftast. inte hela bilden, men typ hästens hovar försvinner lite. Jag anar att kan fixa det på inställningarna P,S,A och dom. Men hur ?
 
Det är objektiv med bildstabelisering som gör att bilderna ofta blir skarpare. Kort sagt så reducerar bildstabeliseringen ofta skaknings oskärpa. Fast sådana objektiv är ofta dyrare än andra utan bildstabeliseringen.

Sedan kan det ofta bero på ljuset, om du fotar i bra ljus så är det större chans till skarpare bilder.
 
Damoor skrev:
objektiv med image stabilizer brukar oftast vara bra för sånt
Nej ! Det funkar inte med IS på rörliga föremål.

Det finns två metoder :
1, snabb slutartid, minst 1/500 sekund.

2, panorera, följmed objektet och tryck av i panoreringen (stanna inte när du trycker av).

/ Erik
 
Va!!!

Damoor skrev:
objektiv med image stabilizer brukar oftast vara bra för sånt

Det är vel snarare hästen som borde ha IS :))

Ida! Om ljuset räkker till mässte du nog ned på slutartider < 1/500 sek. om hovarna inte skall bli "suddiga"
Prova att köra Tv med den tiden som val. Eller "Sport-program" om din kamera har det.
Spelar boll til Nikon-gänget :D

mvh Erik J
 
1. Vi vet ju inte vad hon har använt för slutartid
2. därför skrev jag att man kan skaffa sig ett objektiv med IS annars om de andra inte fungerar
 
Jo, helt riktigt Erik vi bollar över till Nikon gänget. Och då borde det väll heta VR inte IS (IS är ju bildstabilisering på canonspråk).

/ Erik
 
Idrus skrev:
Jag är ny när det gäller min Nikon D50. Nu är det såhär, att när jag tar kort på när hästen hoppar/springer eller ja, rör på sig så blir det suddigt oftast. inte hela bilden, men typ hästens hovar försvinner lite. Jag anar att kan fixa det på inställningarna P,S,A och dom. Men hur ?
Jo Ida som dom kloka herrarna säger så låter det som att du måste ner i slutartid, nu vet vi inte vad du har för objektiv men om du har Nikons 18-55 kit-objektiv är den nog lite för långsam(om man antar att du fotar inomhus).Alltså, VR(bildstabilisering)funkar bra på stillastående motiv för att motvrka dina handrörelser inte när motivet rör sig,och det var ju inte ditt problem, du behöver "frysa" motivet.Vad du då behöver(om det är inomhus eller ute vid gråmulet väder) är ett "snabbt" objektiv,som Nikon 50mm 1,8 eller om du står långre ifrån 85mm 1,8,där 1,8 anger hur stor bländare du kan använda och därmed hur snabb slutartid du kan ha.
 
Damoor skrev:
1. Vi vet ju inte vad hon har använt för slutartid
2. därför skrev jag att man kan skaffa sig ett objektiv med IS annars om de andra inte fungerar
Nej, det är faktiskt helt fel.

Idas problem är att de delar i bilden som rör sig snabbast hinner röra sig en hel del under tiden som slutaren är öppen. Detta kan man bara motverka genom att antingen ha en kortare slutartid eller panorera, "följa med i rörelsen", så att de intressanta delarna i bilden är på samma plats i bildytan under hela exponeringen. Panorering verkar inte passa i det här fallet, av beskrivningen att döma.

Bildstabilisering motverkar rörelser mellan HELA motivet och kameran, alltså vanligtvis (så gott som alltid) den rörelsen som kommer av att kameran skakar.

Du har ofta mycket kortfattade och tvärsäkra svar, Damoor. Många är bra, men inte alla.
 
BengtJohnsson skrev:
Nej, det är faktiskt helt fel.

Idas problem är att de delar i bilden som rör sig snabbast hinner röra sig en hel del under tiden som slutaren är öppen. Detta kan man bara motverka genom att antingen ha en kortare slutartid eller panorera, "följa med i rörelsen", så att de intressanta delarna i bilden är på samma plats i bildytan under hela exponeringen. Panorering verkar inte passa i det här fallet, av beskrivningen att döma.

Bildstabilisering motverkar rörelser mellan HELA motivet och kameran, alltså vanligtvis (så gott som alltid) den rörelsen som kommer av att kameran skakar.

Du har ofta mycket kortfattade och tvärsäkra svar, Damoor. Många är bra, men inte alla.

så Bildstabilisering är för hela bilden ska bli "skarpare", men Ida vill bara ha hästen i fokus och resten lite oskarp, eller hmm?
 
Damoor skrev:
så Bildstabilisering är för hela bilden ska bli "skarpare", men Ida vill bara ha hästen i fokus och resten lite oskarp, eller hmm?

Nej, citat "inte hela bilden, men typ hästens hovar försvinner lite." kan jag inte tolka på annat sätt än jag beskrivit ovan.
 
Det hänger på tekniken

För att få hela hästen skarp måste du antingen panorera precis som tidigare inlägg skrivit eller använda ett ljusstarkt objektiv och kort slutartid. Använder du kort slutartid <1/500 borde panoreringen inte göra så stor skillnad på hovarna eller resten av hästen för den delen, hästen rör sig kanske med 5 m/s tar du då med slutartid 1/500 så hinner hästen (och hovarna) röra sig 1/100 m eller 1 cm om kameran är fixerad. Om du panorerar är risken stor att felet blir större än 1 cm vid hästen. Med lite träning kan du säkert följa hästens rörelse med en onoggrannhet på mindre än 1 cm. "Bieffekten" är att du får mer liv i bilden om du panorerar och behåller eller går upp i slutartid men då måste du offra en och annan hov. Hoppas det går bra med dina hästbilder, lägg gärna ut några på FS så kan vi kommentera.
Hälsningar Henrik
 
Panorera är det bästa tipset om du fotar hästar i ridhus. Jag var på en hopptävling för någon månad sedan och fotade inne i ett ridhus. En slutartid på 1/200s räckte utmärkt för att få skarpa bilder på hästarna.

Fotar också med en Nikon D50.
 
De som faktiskt vet något om hästar .. hmm undrar om vissa i denna tråd ens sett en på bild..?? känner till att hästen i hoppet faktiskt för frambenen bakåt dvs mot rörelseriktningen... så det blir en synnerligen avancerad panorering i två riktningar samtidigt för att fånga upp den rörelsen.. :)

Nä.. , det är nog bara slutartid ner mot 1/500 sekund som gäller om det skall vara knivskarpt.

Sedan är det ju en annan sak om det verkligen behöver vara knivskarpt i hela bilden. Min uppfattning är att vissa delar av hästen mycket väl kan vara oskarpa. Det framhäver bara känslan av fart i hoppet. Men de centrala delarna och alltid huvud och ögon på både häst o ryttare skall helst vara skarpt.

;)

P.S.
självklart gör VR, IS, etc ingen som helst nytta på ett rörligt motiv, ... ej heller röriga tankar..
 
Senast ändrad:
Jag vet rätt mkt om hästar. Har ridit i i 6år och även kört travhäst i 2år. Men vet inte om du menade mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.