Annons

Häst/hästar i rörelse !

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur vet du att dom inte ser den?
Min förra häst var väldigt rädd när man tog kort med blixt,
 
De flesta hästar bryr sig nog inte om blixten men det finns nog några som är rädd för den.

Om man tar kort med blixt när den hoppar borde inte hästen bli bländad då eller nått?
 
Hur hästar reagerar utomhus för blixt.. vet jag inte.. men inomhus NEJ.

Kan t ex berätta att när Spanska Ridskolan har sina uppvisningar är blixt förbjudet

(Ja, jag har hållt på med hästar)

Överhuvudtaget att fotografera hästar i rörelse tycker jag är svårt.. De gånger jag gjort det har jag välsignat att kameran har flerbildstagning.
 
Ida:
Jag vet inte om du her ett problem egentligen...Jag vet inte hur mycket oskärpa du har men är det bara hovarna så tycker jag att det bara ger lite "fart" åt bilden. Hovarna rör sig också "fortare" ( i alla möjliga riktningar) än hästen så de kräver en lägre slutartid än resten av hästen. Även svansen kan bli oskarp behöver det.
Men är resten också oskarp så är det värre. Jag tyckar att det brukar bli bra om ryttaren och hästens huvuden är skarpa. ( ja kanske lite mera ska vara skarpt...)
Så här brukar jag köra när jag fotar fälttävlan.
Jag har en D200 och ett 70-200/2.8 VR och jag vet inte om VR:n gör så stor skillnad.
Finns det AutoIso på D50 ?
Om det finns så sätt på den och ställ lägsta tiden på 1/250s.
Sedan ställer du kameran på S och ställer in en bra bländare. ( OK vad är bra? Det beror på ljuset och hur du vill ha bakgrunden. Jag brukar köra runt 4 - 5.6.
Jag brukar köra centrumvägd mätning för att få hästen bra exponerad och att kameran inte ska bli "lurad" av lampor, reklamskyltar, sol mm i bakgrunden.
Nu kommer kameran att försöka hålla den inställda bländaren och ändra tiden åt dig men om tiden går ner under 1/250 så kommer ISO:n att ändras.
Dvs. du kommer aldrig att använda dig av en lägre tid än 1/250s men kanske högre.
Problemet med detta sätt är att du kan får olika ISO på bilderna om det är för mörkt och därmed kan "kvaliten" ändras lite mellan bilderna. Men du får ganska skarpa bilder och om det är ljust så ändras inte ISO:t och då blir det perfekt.
Sedan måste man lära sig att panorera, som ett flertal andra redan har påpekat.
Finns det inte AutoIso så funkar inte detta...
Då skulle jag nog rekomendera att köra A läge och sätta tiden till 1/250s eller sportläge om det finns ett sådant.

MVH P-O
 
Gersemi skrev:
Hur hästar reagerar utomhus för blixt.. vet jag inte.. men inomhus NEJ.

Kan t ex berätta att när Spanska Ridskolan har sina uppvisningar är blixt förbjudet


Det stämmer säkert. Vinnarcirklen är utomhus men t.ex på vintern är förhållandena nästan som inomhus.
Dessutom är ju en del galoppörer "spattiga" i grunden.
Jag har dock (peppar, peppar) inte råkat ut för hästar som reagerar på blixten

/ E
 
Thunderbird skrev:
Sällan skygglappar på galoppörer

/ E

Vet inte mycket om fotografering men lite mer när det gäller hästar. Visst var det väl en hopphäst det gällde i detta fallet från början. Har under mina drygt 30 år i hästvärlden aldrig sett en hopphäst med skygglappar.


Hästar reagerar mycket olika för blixtar. En del väldigt lite, andra blir helgalna. Problemet är att man inte vet hur de reagerar förrän i efterhand - och då kan man ha förstört den tävlingsinstatsen för det ekipaget.

Därför bör är mitt råd att man absolut bör undvika att fotografera med blixt om man inte har fått särskilt tillstånd från ryttaren.
 
Tänker inte föra diskussionen vidare.
På mina drygt 6000 vinnarbilder har jag aldrig råkat ut för att hästen har bråkat.
Punkt slut.

/ E
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.