Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Här ska köpas bärbart!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sleepless

Aktiv medlem
Plockat ihop en Dell Inspiron som jag börjar känna mig nöjd med. Men så är det det där med upplösningen på skärmen. Just Inspiron 6000 har 3 skärmar att välja på.

15,4" widescreen UltraSharp™ WXGA (1280 x 800)

15,4" widescreen UltraSharp™ WSXGA+ (1680 x 1050)

15,4" widescreen UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200)

Från början valde jag VUXGA-skärmen, men vissa tycker att det blir alldeles för smått på en 15,4".

Är det nån som har erfarenhet där?
Ska jobba en del i photoshop samt worda..så vill gärna ha rätt skärm för det.
 
Är det inte 17" som har 1920x1200?

Ser nu att det faktiskt är 15.4". Tänk på att det är väldigt hög upplösning på en 15". Frågan är om det i praktiken är användbart..? Jag har svårt att se mervärdet i denna upplösning på 15".
 
Sitter med en Inspiron som kör 1680*1050 och en Latitude som kör 1920*1200. Visst blir texten liten tycker en del, men personligen har jag inga som helst problem med detta (går ju att förstora den om man vill).
Skulle jag bli tvungen att välja mellan dessa väljer jag 1920*1200 alla dagar i veckan!
Den skärmen är riktigt grym, och dessutom är det rätt skönt med hög upplösning då man får "lite plats över" i vissa applikationer =)
Har du dock problem med synen är kanske inte 1920*1200 rätt val...

Mvh
André
 
Hej

Jag har haft en Dell Precision M70 med WUXGA 1920x1200 på jobbet då jag jobbade som konsult inom konstruktion. För CAD passade den alldeles utmärkt. Testade även till bildredigering och bildvisning och det var skillnad mot chefens Latitude WXGA skärm som också är riktigt bra. Bilderna från WUXGA blev glasklara med mycket bra kvalité. Det bästa jag har sett på en bärbar.

Jag kan definitivt rekommendera den. Det blir visserligen lite smått med menyerna men man vänjer sig väldigt fort.

/Robert
 
Jag använder en laptop med en skärm på 15" och upplösningen 1400*1050 och det, tycker jag, är är ett gränsfall för vad som är användbart. Det tog ett tag innan jag lyckade vänja mig vid upplösningen...
 
Senast ändrad:
Jämför dock inte en 15" CRT skärm med en TFT/LCD. Skillnaden är enorm (tycker jag). Sedan är det ju WideScreen.

/Robert
 
tänk på att detta är widescreen, dvs ingen 1400x1050, det är annars en trevlig upplösning, jag har en med 1680x1050, det är perfekt, men det kan bli fullt fort om man photoshopar stora bilder, bättre att ta WUXGA'n och sen köra i lägre upplösning om man vill.
 
Robert_B skrev:
Jämför dock inte en 15" CRT skärm med en TFT/LCD. Skillnaden är enorm (tycker jag). Sedan är det ju WideScreen.

/Robert

Har inte sett en crt på en bärbar på över 15 år. ;) Själv tycker jag min Powerbooks 1280x854/15.4" är lagom. Har aldrik kännt behov av högre upplösning på 15.4" Däremot är jag väldigt sugen på en 24" med 1920x1200..
 
Anddje skrev:
bättre att ta WUXGA'n och sen köra i lägre upplösning om man vill.
På en TFT/LCD skulle jag köra rekommenderad (högsta) upplösning. På min skärm till den stationära blir det betydligt oskarpare bild med lägre upplösningar än max.

/Pontus
 
Jag har en inspiron 8600 med en 15,4". Upplösningen 1680x1050 gör att det blir ganska smått, men helt acceptabelt. Skulle nog inte vilja ha högre upplösning än så ivf. Hemma har jag en Dell 20,1" WS (FP2005) även denna med 1680x1050. Den upplösningen tycker jag är lagom om man sitter mycket vid datorn.
 
Robert_B skrev:
Jämför dock inte en 15" CRT skärm med en TFT/LCD. Skillnaden är enorm (tycker jag). Sedan är det ju WideScreen.

/Robert

Är det nån finess med Widescreen i vårt sammanhang?
Om man roterar till "stående" så blir ju de bilderna ännu mer komprimerade relativt hur det blir på en vanlig 4:3 skärm e.d. eller hur?

Jag brukar ju t.o.m. avstå från att rotera previews i kameran av detta skäl eftersom man ju då får en lägre praktisk förstoringsgrad om man exv. vill detaljzooma.

Men det är klart att för panorama-bilder är det säkert suveränt, men hur ofta gör man såna?
 
CRT på en bärbar har jag väl inte skrivit. Här handlar det ju om upplösningen som skiljer de bärbara åt.

När jag beställde min Dell gjorde jag en jämförelse på min gamla 15" CRT skärm hemma upplösningen 1920x1200 (som visserligen inte är gjord för den upplösningen), det såg inte snyggt ut. Men när jag fick den bärbara märkte jag genast det var en helt annan sak.

/Robert
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Är det nån finess med Widescreen i vårt sammanhang?

Till bildvisning av stående bilder kan det helt klart vara en nackdel. För min del pendlade jag med tåg 3 timmar till jobbet varje dag så jag kollade då ofta på film. Därför valde jag WideScreen.

/R
 
Robert_B skrev:
Till bildvisning av stående bilder kan det helt klart vara en nackdel. För min del pendlade jag med tåg 3 timmar till jobbet varje dag så jag kollade då ofta på film. Därför valde jag WideScreen.

/R

Klart som korvspad! Då kan man ju förstå att det blev en widescreen. Jag har avstått från widescreen då jag inte tycker det formatet är optimalt om man jobbar med digitala bilder i exv. en RAW-konverterare eller skapar bildspel för Acrobat Reader.
 
Har man en roterbar skärm så är det guld med widescreen vid stående bilder. Fast nu snackar vi ju bärbart.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Klart som korvspad! Då kan man ju förstå att det blev en widescreen. Jag har avstått från widescreen då jag inte tycker det formatet är optimalt om man jobbar med digitala bilder i exv. en RAW-konverterare eller skapar bildspel för Acrobat Reader.
I Photoshop tycker jag det är kanon att få plats med verktyg, paletter, fönster osv vid sidan om bilden, så kör man inte två skärmar gillar jag widescreen. På 23"-skärmen tycker jag 1920x1200 är lysande, men jag skulle nog inte vilja ha det på en 15"...

/Pontus
 
15,4" widescreen UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200)

Får väldigt blandade åsikter på de forum jag ställt frågan..men de som är positiva för WUXGA väger över en del, samt att jag har en magkänsla som säger att jag helst vill ha den högsta...då kan jag ju alltid gå ner i upplösning om jag vill.
Så nu väntar jag in pengarna som kommer inom några dagar..sen går beställningen iväg...

Wish me luck! :)
 
Gå till en affär eller till en kompis som har en bärbar först och kolla om du tror du kan stå ut med en extrem upplösning, det är mitt råd.

Visst kan du ställa ner upplösningen, men då drabbas skärpan och det är inte så kul när man jobbar med bilder.


/Pontus
 
Jag kör en Dell M70 med 1920 * 1200, 15,4". Det är Ok. Jag har också deras 24" med samma upplösning. En hemma och en på jobbet. Det är absolut på topp. Jag tycker färgerna på 24 tummaren är alldeles lysande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.