Annons

Hänga objektiv+kamera rätt runt halsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Har en Canon EOS 300D och ett Sigma 100-300/4 EX HSM IF och behöver lite råd. Känns som om objektivet ska rycka ut bajonetten ur kameran när de båda hänger fritt, så jag tar oftast tag i stativfästet vilket är dötrist att gå runt och hålla i.

Någon som har någon klurig lösning för att underlätta objektivets tyngd gentemot kamerans bajonett?

Jag funderade lite kring att sätta en extra rem runt objektivet så att det är objektivet som bär upp kameran istället?

// Jocke
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Väskan som man fick med tycker jag funkar bra.
Jag har ingen rem på kameren, det tycker jag mest är ivägen.

Fast jag vill kunna gå runt med det runt halsen och slippa slänga ner det i den gröna väskan.. saker och ting händer oftast när man har saker och ting nedpackade tyvärr ;)

// Jocke
 
Väskan runt halsen och armen, objektivet nerstucket med kameran monterad. Eftersom det ändå tar någon sekund för kameran att starta så förlorar du ingen tid jämfört med att ha allt hängandes på magen.
 
Joakim om du inte har en väska som du kan ha kameran färdigmonterad i, så kan du alltid bära kameran genom att hålla i objektivet.
Själv lägger jag oftast kameran i ena handen med objektivet längs armen (mot kroppen), ungefär som en bebis :)
 
Har alltid kännt olust när remmar o diverse andra otrevliga saker (läs polotröjor, usch) snärjs runt min hals så jag gör som Diiva, bär kamera och objektiv i famnen, objektivet ligger på vänter underarm och handen sitter gjuten runt objektivbasen. Funkar fint med ett lite längre objektiv som ett 300/2.8, blir lagom tungt oxå, knappt 4,5 kg med kamera.

Tio års bärande har iofs gjort vänster biceps lite oproportionerligt stor (och stel!) men det är en smäll man får ta :) (får väl räknas in som hobbyrelaterad "skada").
 
Loke skrev:
Har alltid kännt olust när remmar o diverse andra otrevliga saker (läs polotröjor, usch) snärjs runt min hals så jag gör som Diiva, bär kamera och objektiv i famnen, objektivet ligger på vänter underarm och handen sitter gjuten runt objektivbasen. Funkar fint med ett lite längre objektiv som ett 300/2.8, blir lagom tungt oxå, knappt 4,5 kg med kamera.

Tio års bärande har iofs gjort vänster biceps lite oproportionerligt stor (och stel!) men det är en smäll man får ta :) (får väl räknas in som hobbyrelaterad "skada").

Testade enligt detta idag och det var väl bästa sättet hittills. Får ryggsäck imorgon, men det hjälper ju inte för den akuta sekunden man måste ha upp kameran på. Ska försöka fixa någon lösning för band i objektivet istället, hör av mig när jag lyckas :)

// Jocke
 
Till skillnad från Anders (Loke) så byter jag arm när känseln är borta i vänster arm ;)
Normalt; så fort motljusskyddet har åkt på, så lägger jag inte tillbaka kameran i väskan, utan går och bär på den längs armen, tack och lov så väger det inte mer än 2-3 kg :D
 
Tittade igenom min kameras instruktionsbok och objektivens instroktionsböcker och kan inte finna att finns någon gräns eller varning för hur stor last som maximalt får anbringas i bajonetten. Jag utgår därför ifrån att det kommer vara snöret runt halsen som förts går sönder.

Objektiv som Sigma 70-200/2,8 håller i fattningen, men interna skruvar gängar upp sig. Det är m a o en skitkonstruktion längre in i det objektivet. Med ett Canon 300/4 L som även det väger rejält har jag ännu inte påträffat belastningsskador heller på fattningen. Kameran uppvisar inga skador i bajonetten.

Normalt med har jag kameran hängd över axeln, med ovandelen pekandes mot kroppen vilket gör att objektivet lägger sig längs med ryggen eler sidan av kroppen.
 
Detta kanske kan vara något ett förslag: http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_lens_details.asp?id=3248&navigator=1 Har för mig att det ska finnas fästen för kamerarem på denna även om att det är svårt att se på bilden.

Har för mig att någon av de 120-300mm F2.8 ägare här på fotosidan uppgraderade orginalversionen som följer med objektivet till just denna, och enligt tabellen ska den passa även till 100-300mm F4 EX IF HSM så någon på fs borde veta närmare.
 
Joakim A skrev:
Hmm, fäster du denna i objektivet? Verkar smart iaf, eller bungy-cord kanske, sån där som seglare använder..

// Jocke
Nej det är breda kameraremmar som finns att köpa.
En del använder dem till att bära tunga stativ med.

Själv använder jag bara en bred rem.
 
Jag tror inte det är nån fara för att kameran skall skadas av objektivets tyngd. Har haft ett sigma 70-200 EX på en Canon 500N (som är ganska plastig) och hanterat kombinationen relativt vårdslöst utan några som helst problem.

Det bekvämaste sättet att bära en sådan kombination tycker jag är att ha kameran i rem över ena axeln (inte runt halsen) och dessutom stötta kameran med handen för att dels avlasta axeln, dels minska svängningar när man går.
 
Jag har aldrig haft problem med min gamla 601 och 80-200/2,8. Funkade bra även i puckelpist.

Men den är/var kanske inte lika plastig som dagens digitalare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.