Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Händer inget när jag vrider fokusringen Sigma 30mm F2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Lojdstrom

Medlem
Hejsan mitt första inlägg här jag är helt ny när det gäller kamera och det ligger till så här att jag har en Sony NEX -3N och har införskaffat Sigmas 30mm F2.8 objektiv och jag är lite fundersam över att det inte händer något när jag rör på fokusringen det händer verkligen inget alls och till min "dumma fråga " skall det verkligen vara så? kan dock fokusera lite med knappfattningen ovanpå kameran men alltså inte med fokusringen, Har ställt in manuell fokus i kameran också.

tacksam för svar

Så ska det såklart inte vara. Prova att ta av objektivet och kolla om det funkar att vrida utan kamera. Gör det inte det så är det fel på objektivet. Går det att vrida så kan det vara fel på kameran. Funkar andra objektiv med manuell fokus?

Så ska det såklart inte vara. Prova att ta av objektivet och kolla om det funkar att vrida utan kamera. Gör det inte det så är det fel på objektivet. Går det att vrida så kan det vara fel på kameran. Funkar andra objektiv med manuell fokus?

Ja alltså det går ju att vrida/snurra på fokusringen på objektivet hur mycket som helst om den sitter på kameran eller om den är avplockad, Dock så händer det inget som sagt när jag väl har objektivet på kameran och vill zooma manuellt med fokusringen, Jag har objektivet som följde med kameran och det funkar helt felfritt.

Sigma objektivet är helt nytt och endast uppackad och testad då jag fick det igår som födelsedags present :( Och händer inget när man satt på objektivet och snurrar på fokusringen så borde ju det vara något fel så klart tänkte om man kanske hade tur och det var någon inställning eller dylikt. Men det är verkligen total avsaknad av reaktion när man vrider/snurrar fokusringen

Mvh

Tomas

Denna knapp jag nämner som jag kan zooma lite med

dbpb1d.jpg

"Zooma med fokusringen" är inte en korrekt term, men det vet du ju egentligen. Zooma med ett objektiv som inte är en zoom är ju inte möjligt. Jag förstår att du menar fokusera med fokusringen, vilket såklart ska fungera om du har manuell fokus inställd på kameran. Jag har haft objektivet i min ägo, men minns inte om det finns en omkopplare för fokus på sidan, många objektiv har ju det.
PS: Fokus är skärpa. Zoom är bildvinkel. Ursäkta om jag blir övertydlig

"Zooma med fokusringen" är inte en korrekt term, men det vet du ju egentligen. Zooma med ett objektiv som inte är en zoom är ju inte möjligt. Jag förstår att du menar fokusera med fokusringen, vilket såklart ska fungera om du har manuell fokus inställd på kameran. Jag har haft objektivet i min ägo, men minns inte om det finns en omkopplare för fokus på sidan, många objektiv har ju det.
PS: Fokus är skärpa. Zoom är bildvinkel. Ursäkta om jag blir övertydlig

Hahaha ja du ser vad kunnig jag är på den nivån ligger min kunskap ;) Ja det ska ju funka att fokusera med fokusringen det var det jag också förstod så det är ju något fel på objektivet, så jag får skicka tillbaka det där det är köpt och hoppas jag får ett fungerande exemplar tillbaka :) ingen omkopplare på detta sigma objektiv i alla fall. Har det på original objektivet som följde med kameran smidigt funktion måste jag säga.

Nej så det blir till att skicka tillbaka objektivet som sagt tråkigt men sånt som händer , Jag får tacka för dina svar/hjälp

Mvh

Tomas

Så ska det såklart inte vara. Prova att ta av objektivet och kolla om det funkar att vrida utan kamera. Gör det inte det så är det fel på objektivet.
Om fokusringen inte fysiskt går att vrida så är det ju så klart något mekaniskt fel på objektivet. Men objektivet har ju focus-by-wire som de flesta E-mount objektiv, så fokusringen har bara en elektronisk koppling till fokusmekanismen. Att inget händer när man vrider fokusringen är alltså helt normalt om objektivet inte sitter på kameran och kameran är inställd på manuell eller DMF-fokus.

Men det låter ju uppenbarligen som att något är fel på objektivet. Eftersom objektivet har focus-by-wire så kan det ju mycket väl vara så att fokusringen är trasig även om resten av objektivet fungerar som det ska. För jag antar att autofokus fungerar korrekt?

Om fokusringen inte fysiskt går att vrida så är det ju så klart något mekaniskt fel på objektivet. Men objektivet har ju focus-by-wire som de flesta E-mount objektiv, så fokusringen har bara en elektronisk koppling till fokusmekanismen. Att inget händer när man vrider fokusringen är alltså helt normalt om objektivet inte sitter på kameran och kameran är inställd på manuell eller DMF-fokus.

Men det låter ju uppenbarligen som att något är fel på objektivet. Eftersom objektivet har focus-by-wire så kan det ju mycket väl vara så att fokusringen är trasig även om resten av objektivet fungerar som det ska. För jag antar att autofokus fungerar korrekt?

Fokusringen går fysiskt att vrida/snurra båda av och på kameran men när den väl sitter på kameran fokuserar den inte alls när man vrider/snurrar på Fokusringen helt död går att vrida fram och tillbaka hur mycket som helst Fokuseringen står ändå still. Autofokusen funkar korrekt den hänger på om man håller in knappen

Jäkligt tråkigt att den är trasig man vill ju använda objektivet direkt så klar men men sånt som händer

Mvh
Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar