Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gyllene snittet ?

Produkter
(logga in för att koppla)

agneta72

Medlem
Det här är säkert en jättedum fråga... men jag vill verkligen veta.
Jag undrar vad som menas med det gyllene snittet när det gäller foto. Jag vet att det är en formel men hur översätter man det till en bild???
Kan någon ge mig ett konkret exempel så vore jag jättetacksam!

Här får du en förklarande bild som jag hoppas skall hjälpa dig.

Bilagor

• gyllene snittet_resize.jpg
    gyllene snittet_resize.jpg
    43.6 KB · Visningar: 5,465
Finns många trådar om detta, en del är låååånga.

Ta en titt på dessa, kanske hittar du något av värde där:
01

02

03

I korthet kan du praktiskt använda det gyllene snittet så här.

Du har en yta, kanske en bild av ett landskap.
I den ytan har du en punkt som du tycker är viktig och du vill placera den på ett ställe som gör att bilden uppfattas som harmonisk.
Om du placerar personen, väderkvarnen, bilen i mitten (vilket de flesta gör) kommer bilden bli tråkig. (Detta är naturligtvis ingen lag eller sanning men i praktiken fungerar det ofta så.)
Vi människor har en ursprunglig överlevnadsinstinkt att spana av en yta efter fara/byte och vi snurrar med blicken runt mitten av ytan.

Därför kommer de saker vi placerar utanför mitten vara lättare att uppfatta för vårt spanande öga.
Men om vi placerar objektet för nära kanten ”faller” det ut ur bilden.

Om vi placerar en punkt i det så kallade gyllene snittet i bilden uppfattar vi placeringen som harmonisk och, ja, välplacerad helt enkelt.

Så använd gyllene snittet som en startpunkt för var du skall placera saker i bilden, men glöm inte att resten av innehållet i bilden påverkar komposition och sådant.

Tack så mycket för era svar!
Jag är typiskt en sån som vill ha saker i mitten av bilden, men nu ska jag tänka om!
Mvh Agneta - som äntligen börjar fatta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar