Annons

Gummipropeller

Produkter
(logga in för att koppla)
ofu skrev:
Det finns alla möjliga varianter och kombinationer. Digitala SLR brukar oftast ha en kombination av ridå och elektronisk slutare. Kompaktkamerorina bygger väl huvudsakligen på en elektronisk slutare eventuellt i kombination med en centralslutare.

/Olle
En DSLR har ingen som helst slutarfunktion i själva sensorn, om jag inte är helt felinformerad. Pixlarna i den fylls med elektroner som ljuset (fotoner) slår ut. Efter ridån har gått läser man ur respektive pixel, i totalt mörker alltså...
 
Den där gamla bilden är ju lite konstig.. kameran följer ju med bilen men ändå blir hjulet skevt.
 
kameran följer bilen, men samtidigt rör sig ridånspringan vertikalt. Därför får däcket den konstiga formen, och gubbarna bakom bilen lutar åt andra hållet.
 
Nej, det stämmer inte. Om bilen och kameran hade rört sig precis lika fort så skulle hjulet se normalt ut. Kanske är det så att bilen håller på och kör om, och fotografen panorerat?
 
Det var det jag menade. Fotografen följer bilen med kameran (panorerar).

Det hela handlar ju också om relativ rörelse. Hjulet rör sig relativt bilen, och olika punkter på hjulet har olika hastighet relativt marken. I kontaktytan mot marken är hjulhastigheten 0 relativt marken, och en punkt längst upp på hjulet har dubbelt så hög periferihastighet som bilen
 
laha skrev:
Hjulet rör sig relativt bilen, och olika punkter på hjulet har olika hastighet relativt marken. I kontaktytan mot marken är hjulhastigheten 0 relativt marken, och en punkt längst upp på hjulet har dubbelt så hög periferihastighet som bilen

Nu tror jag du krånglar till det en aning! Det är inget speciellt med hjulet jämfört med resten av bilen. I själva verket är hela bilen sned, men det syns tydligast på hjulet eftersom vi vet att det ska vara en perfekt cirkel.

Om man tittar noga så ser man att även bensintanken (?) som sitter ovanför hjulet är ellipsformat, och förarna egentligen inte ska sitta helt upprätta utan lite bakåtlutade p.g.a. fartvinden. Ta in bilden i Phostoshop och gör lite "skew" tills hjulet är runt så ser du hur bilen egentligen ska se ut.

/Olle
 
PerFogelberg skrev:
Dagens snyggaste inlägg!

Går inte en standardpropeller åt andra hållet?

Tack!

En standardpropeller kanske går åt andra hållet. Och om man tittar noga på propellerbladens form skall min propeller egentligen snurra åt andra hållet. Men principen framgår kanske.
 
Men det här med att hjulet på den gamla bilden är skevt samtidigt som bilen tecknas skarpt och publiken är skeva åt samma håll går inte ihop i mitt huvud. Om kameran panerar är det ungefär som om kameran följer med i bilens färdriktning. Detta bekräftas av avsaknaden av rörelseoskärpa i bilden och att publiken lutar. Bilen borde inte bli skev på samma gång.
 
Han hinner inte panorera lika snabbt som bilen åker.
Bilen är aningen snabbare än han rör på kameran.

/Henri
 
Någon nämde golfsvingen som exempel i en tidigare tråd. För att illustrera vad som händer när slutartiden är längre än klubbans hastighet får man en ganska lustig effekt.

Jag lyckades med att ta bilden precis innan, och genom bollträffen. När exponeringen börjar ligger bollen snällt kvar på peggen. När exponeringen är färdig har klubbhuvudet hunnit passera pegg med boll och skickat iväg bollen en viss sträcka i luften.

Resultatet blir en sorts dubbelexponering där bollen är kvar på den rakt upp stående peggen, och samma peg ligger också brevid på marken och bollen är i luften.

http://w1.346.telia.com/~u34611110/utslag_2.jpg
 
eatfrog skrev:
Han hinner inte panorera lika snabbt som bilen åker.
Bilen är aningen snabbare än han rör på kameran.

/Henri

Men då skulle bilen bli rörelseoskarp.....eller iofs, inte om spalten är tillräckligt smal. Fast fanns det verkligen så snabba filmer då?
 
Hum. Är det inte så att propellern/roderbladet rör sig snabbare längst ut? Har för mig att jag har hört något om det någon gång, och att bladet därför inte är platt. Låter iofs ganska konstigt.

Jag slötittade på något helikopterprogram på discovery någon gång, det kanske var där de sa något om hastighetsproblemet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.