Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gultonat vid inscanning...

Produkter
(logga in för att koppla)

anjjja

Aktiv medlem
Jag har lite problem med min scanner, en ny HP ScanJet 3400C... Bilderna blir nämligen gultonade! Hjälp, hur gör jag för att få bort det?
Tacksam för svar snarast! /Petra

En vild gissning är att programvaran är inställd på att scanna färg-negativ. Den försöker då kompensera för filmbasens färg.

Annars har jag ingen aning! ;-)

Hur jag ska få bort dem inställningarna då? Jag är ju inte direkt så insatt i scanners... *ler*

Vad är det du försöker skanna? Om jag inte misstar mig är 3400C en flatbädsskanner utan negativtillsats, så jag antar att det är papperskopior du har har stoppat i den.

Under alla omständigheter är det nog någon (enkel?) inställning som skall ändras. Utan att veta alltför mycket om HP skannerprogram så borde man kunna använda manuella inställningar - gör det, och leta upp var inställningen för vad för sorts dokument (text/foto/svartvitt foto osv) det är. Om det är svart-vita kort som får gulstick borde lösningen var att ställa in just detta. Om det istället är färgkort som får gulstick kan man ställa in det också, men då krävs det nog en manuell kalibrering av skannern, och hur och var det i programmet sitter får manualen eller någon annan hjälpa dig med...

Lycka till!

/Ingo

Jag har provat att kaliberara, samt att jag har kollat efter så att inte fraktlåset sitter i, men det gör det inte. Dessutom har jag provat att ändra om inställningarna manuellt men det tycks inte hjälpa. Det är vanliga färgfoton som blir gultonade. Kan visa ett exempel!

Bilagor

• jag_pia_hund.jpg
    jag_pia_hund.jpg
    23 KB · Visningar: 230
Det är inte det gula som är det stora problemet i den där bilden, det är enkelt fixat. Men det är något annat som är radikalt fel som behöver åtgärdas först. Din skanning innehåller nästan ingen information om bilden.

Den bifogade bilden är ett histogram från Photoshop. Det bör vara en någotsånär kontinuerlig kurva som visar att din bild har ett rikt omfång på toner.

Extrema spikar som här kan uppkomma om skannern under- eller överexponerar våldsamt så att mjukvaran måste kompensera genom att på konstgjord väg sprida ut tonerna över skalan.

Markerar du mer än själva bilden med beskärningsramen när du skannar?

Bilagor

• histogram.gif
    histogram.gif
    1.4 KB · Visningar: 229
Hjälp nu blir jag ju nästan rädd... Nej jag markerar bara själva bilden när jag scannar... Har ringt HP support och det finns inget jag inte redan provat, som det sa att jag ska göra... Och som sagt så är jag inte så haj på scanners...

Det kan vara så att scannerns lampa var för svag! Då brukar ljuset bli åt det gulare hållet. Lämna igen den, eller byt den mot en likadan. Du har väl garantin kvar? Jag hade en scanner som lade av pga lampan.

Japp, det låter absolut som om det skulle vara fel på lampan. Det förklarar ju både gultonen och det spikiga histogrammet.

Tack för alla svar jag fått! Jag har bestämt mig för att lämna in scannern snarast, garantin är kvar dessutom har jag ju öppet köp i 30 dagar... Köpte scannern igår, så jag hoppas att det löser sig denna gång!

Nu kommer sanningens ögonblick... Har hämtat en ny scanner av samma modell och ska testa om det funkar denna gång. Håll tummen för mig nu! :0)

Nu kollade jag på bilden igen och blir alldeles snurrig i huvudet. Jag måste ha gjort något med bilden av misstag när jag kollade förut, den har ju inte alls så spikigt histogram nu.

Får ju hoppas att den nya apparaten löser problemet trots min något kassa diagnos :-/

Japp den nya fungerar alldeles utmärkt! Det var nog något fel på lampan som ni sa. Nu är jag i alla fall glad och nöjd! :0)

Skönt att höra. Det kändes som om jag lurade iväg dig till butiken med mitt slarv. Jag måste ha kollat histogrammet efter att jag försökt få bilden neutral.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar