Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gulbrun toning

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie-S

Medlem
Tyvärr har jag inte läst alla frågor som ställts här men jag undrar vad som krävs om man vill tona sina svartvita fotografier i gulbrun toning.
Går det med kaffe? Hur gör man och vilket papper funkar bäst då?

Har bruntonat en del av mina fotografier i ps och nu vill jag kunna göra det på riktigt när jag försöker bygga upp en egen bok att visa för redaktörer. Har dessutom blivit ombedd att visa upp min (ännu ej kompletta) bok för en stor svensk tidskrift och vill få ett bra resultat.
 
Du kan använda te, kaffe eller tonare som sepia. Jag tror det är den senare som du tänker på?

Jag rekomenderar Tim Rudmans böcker om toning.... hmmm andra gången idag jag rekomenderar dessa :)

Men det finns även fler tonare som kan ha brun ton.

Fiber är överlag bäst, men det har fungerat bra med plast för mig också, men jag har inte testat alla tonare och alla papper.

Många tonare påverkar pappersbasen och inte silvret och papper har en tendens att suga åt sig :) , men som sagt just sepia har fungerat bra för mig på det plastpapper jag använder. Det är ju enkelt att testa fram papper som man själv gillar. Eftersom det är just basen som påverkas så får man olika resultat med olika papper.
 
Senast ändrad:
Toning med kaffe, té, karamellfärg och liknande färgar bara emulsionen (och papperet på fiberpapper).

Det kan förstås en del tycka vara snyggt, men hur denna "toning" påverkar bildens hållbarhet är osäkert. Kaffe och té tillför ju emulsionen olika syror, som kanske kan bryta ned silvret med tiden.

Om man nu råkar gilla denna enkla toningsmetod kan man efter sköljen bada bilderna i Agfa Sistan och sedan torka dem som vanligt. Agfa Sistan är en sk bildsilverstabilisator, som gör att silvret inte bryts ned lika lätt.

Riktig, eller "klassisk" toning går däremot ut på att man byter ut bildsilvret mot en annan silverförening, bl.a genom svaveltonare (brun och sepia) eller selentonare (svagt violett till olika bruna toner beroende på papper) och guldtonare (kallare blåaktig ton). Dessa toningar ökar bildernas hållbarhet avsevärt.

Brun- och sepiatonare kan antingen vara enbadstonare, som Agfa Viradon, eller tvåbads - blekningsbad och toningsbad, t.ex. Kodak Sepia Toner.

Det finns även järntonare (blått, blågrönt) och koppartonare (rött). Det kan vara snyggt i många fall, men bilder tonade med dessa metoder ger inte lika hållbara bilder i längden.

Urantoning finns också, men används knappast idag.

Rekommenderar papper med högt klorbromsilverinnehåll, som t.ex. Emaks (fiber och plast), FinePrint (plast) och Agfa Multicontrast (fiber och plast). Tror att även Ilfords varmtonspapper bör fungera bra.

Bromsilverpapper fungerar ofta dåligt med toning, ibland ser man ingen tonförändring alls. Undvik sådana papper för toning.
 
Kan också nämna att svavel- och selentoning är just de gamla metoderna man använde "förr", vilket många avser som "gammaldags känsla" i bilderna. Idag brun- och sepiatonar fotografernas labb ytterst sällan porträttbilder m.fl. vilket gör att man tycker att tonade bilder ser gammaldags ut, just för att det tonas så sällan proffessionellt numera. Tyvärr.

Redan på 1800-talet beskrev man toningsförfarandet i fotografiska handböcker som en metod för att få högsta hållbarhet på bilderna. Porträtt- och gruppbilder som var tänkta att hålla i generationer tonades därför ofta. Det ska vi vara glada för. :)

Okunniga personer vet dock inte skillnaden mellan en tonad bild och en "gammal blekt bild". En blekt bild förlorar bildinformation, och motivet kan vara svårt att se i sådana fall. Dessa bilder kan ha varit dåligt förvarade under åren, eller så har labbet slarvat med fixering och sköljning. Dessa bilder kan ha en gulaktig ton, men denna beror på nedbrytningsprocessen, och inte medveten toning.
 
Freddie-S skrev:
Tack för inblicken i toningteknik. Ska försöka experimentera mig fram till ett resultat jag är nöjd med.

Lycka till! Det är mycket roligt att tona. :) Gör gärna en sökning om toning här på fotosidan också. Ämnet har diskuterats många gånger. Sedan finns det ju mycket att läsa på övriga internet.
 
kan någon berätta hur man gör det med kaffe.

jag har INTE råd att lägga ut mer pengar på foto just nu... men kaffe har man ju... : )

en lite guide?
 
junimord skrev:
kan någon berätta hur man gör det med kaffe.

jag har INTE råd att lägga ut mer pengar på foto just nu... men kaffe har man ju... : )

en lite guide?

OJ! en liten guide... hmmmm, ska försöka :)

Har mest använt te för att det är enligt mitt tycke enklare att få till ett bra resultat, kaffe kräver en lätt behandling men blir då ganska lik te behandlingen. Med en starkare effekt så blir resultatet mycket brunare och mindre "soligt". Svårt att beskriva :)

Valet av te har stor skillnad, billigare desto bättre är regeln men det finns undantag. Vanligt svart te på påse funkar väldigt bra. Det finns olika tekniker, vissa använder varmt te och andra kallt. Ca 4 te påsar per liter fungerar för mig. Varmt te, ca 35 grader fungerar på RC-papper men sämre med kallt. Fiber papper fungerar med kallt och i mitt tycke får också bättre effekt eftersom fiberpapper suger åt sig bättre av teet.

Både för te och kaffe så sänker du ner hela bilden i ett bad och agiterar hela tiden tills den effekt du vill ha kommer fram, brukar ta ca 3 minuter med varm "tonare" och minst det dubbla med kall.

Testa på!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.