Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Guide genom första framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har efter flera års uppehåll med slaskandet börjat framkalla själv igen. Jag har dock fått rätt varierande resultat. Kör ganska mycket tri-x400 och använder D-76. Har ett par frågor:

Om man använder stopp, ska man inte skölja alls då mellan framk och fix, utan bara hälla i stoppet?

Om man, som jag p.g.a ren slapphet gör, bara sköljer efter framkallningen, har du några tips då? Ska man i jättesnabbt med vattnet, typ använda karaff? hur länge ska man skölja?

Fick värdelöst resultat sist jag framkallade - 5 rullar, :-( Tyckte att neggen såg OK ut när jag tittade på dem med blotta ögat men när jag skannade blev de liksom grådassiga. Och jag fick korrigera bilderna mycket vilket ju inte är så bra.

Sista fråga: Får ingen rätsida på om slutkopian blir mörkare eller ljusare ju längre/starkare man framkallar? Visst tvättar väl framkvätskan liksom bort det svarta så neget blir genomskinligare och bilden ljusare ju längre tid man tar - eller...?

Och hur besvärligt är det med ett stoppbad egentligen? Det är inte temperaturkänsligt, tidskritiskt eller dyrt (det går att återanvända). Häll i, skaka om några gånger och häll tillbaka det i flasken efter en halv minut eller så, klart.

Jag kan inget om skanners egentligen men då filmbasen oftast är grå eller gråblå så verkar det väl rimligt att resultatet blir grådaskigt? Det låter mer som det handlar om hur man ställer in sin skanner och det finns det gott om trådar som behandlar.

Danielito skrev:
Sista fråga: Får ingen rätsida på om slutkopian blir mörkare eller ljusare ju längre/starkare man framkallar? Visst tvättar väl framkvätskan liksom bort det svarta så neget blir genomskinligare och bilden ljusare ju längre tid man tar - eller...?

Över- eller underframkallning har effekt på kontrasten på/av negget. Jag brukar t.ex. exponera Tmax 100 efter 64 för att därefter underframkalla filmen. Detta för att få en mjukare gråskala, mindre konstrast. Detta kallas, så vitt jag minns, för ett "mjukt negativ" medan ett "hårt" skall underexponeras (med kameran) samt överframkallas......

Hoppas det hjälpte dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar