Annons

Guide genom första framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

prinsen

Aktiv medlem
Hej alla.
Nu tänkte jag att jag skulle framkalla 3 rullar med Tri-x 400 iso film i mitt nya labb.

Tyvärr har jag aldrig framkallat själv förut.
Jag efterlyser nu en person som kan guida mig genom första gången.

Jag har detta att tillgå. (behöver jag mer?)

Dosor och kar. Durst 66 mm mm

D76 (developer) pulver
Fixerbad Pulver
Polymax papper

Hur gör jag?

Det är nog bäst att inte blanda in kopieringen än innan dina filmer är framkallade.

Utrustningscheck:

Har du en
- klocka med sekundvisning?
- termometer?
- bigpacklådor eller karaffer för snabb ihällning/evakuering av vätskorna?
- något att hänga filmerna i?
- dunk eller hink att blanda D76 i
- flaskor att förvara all framkallare i?
- stopp (ej obligatoriskt, men varför snåla med en så billig grej som faktskt underlättar genom att göra växlingen mellan fk och fix mindre tidskritisk)?

Japp, jag har dunkar och byttor.
(jag har ärvt pappas gamla utrustning.)

Klocka köpte jag en digital på claes ohlsson :)
Snöre har jag hängt upp i "labbet" alias Garderoben

Vad är en "bigbacklåda" och på vilket sätt snabbar den upp ihällning/evakuering av vätskorna?

Olle

Och har du:
- Något att hälla ut de förbrukade kemikalierna i? Det är inte snällt att hälla ut dem i avloppet.

Spring iväg på biblioteket och sök på "mörkrum" Så lär du hitta ett flertal tjocka luntor.. jag har en hemma som heter "Mörkrumshandboken" av Langford.. har inte hunnit läsa hela än, men den verkar grymt bra.. 360 sidor totalt om väldigt mkt.

Olle skrev:
Vad är en "bigbacklåda" och på vilket sätt snabbar den upp ihällning/evakuering av vätskorna?

Olle

Tror att han menar en sån låda man köper med glass, 2-liters förpackningar
Kanske för att det är enkelt att bara hälla rätt ner i, utan trattar osv..

Ok, då har du ju resurser. Har du blandat framkallaren? Har du bestämt dig för vilken styrka du skall använda?

Ok. Framkallarblandningen får du faktisk klara själv, det står ju å burken/påsen hur man gör :)

Sen är du redo att sätta igång.

Jag föredrar att jobba med utspädd framkallare. Det gör det enklare att kontrollera temperaturen. Och man behöver inte hålla på och kompensera i tid när framkallaren blir svagare eftersom man kasserar den efter varje framkallning.

10,5 minuter i 20 grader står det som utgångstid för TX vid EI 400 och spädning 1+1 på www.digitaltruth.com. Det kan vara bra att utgå från.

1+1 betyder att du skall blanda din förrådslösning med lika mycket vatten. Om förrådslösningen håller 23 grader så späder du den med lika mycket 17-gradigt vatten så får du 20 grader.

Jag kommer ihåg att jag hade bra hjälp av en checklista som jag bockade av efter varje moment första gången jag soppade. Något i den här stilen:

10,5 minuter - häll i soppan, slå på klockan, agitera 30 sekunder
9,5 minuter - 4 inverteringar
8,5 min - 4 inv
7,5 min - 4 inv
6,5 min - 4 inv
5,5 min - 4 inv
4,5 min - 4 inv
3,5 min - 4 inv
2,5 min - 4 inv
1,5 min - 4 inv
0,5 min - 4 inv
10 sekunder kvar - slå ur framkallaren
0 - i med stoppet och invertera ett par gånger

Ställ nu om klockan till din fixtid. Med Tri-X torde väl 4 minuter räcka om du har snabbfix.

4 min - slå i fix, starta klocka och invertera 4 ggr
3 min - 4 inv
2 min - 4 inv
1 min - 4 inv
0 min - 4 inv, ut med fixet

Sen kommer sköljningen. Där råder det delade meningar om metodiken.

Ok, nu har jag hämtat stålhjälmen så jag törs skriva om sköljningen också. Det här brukar vara ett ämne som kan leda till heta debatter om vad som är arkivsäkert och inte. Och kan säkert göra det den här gången också :)

Jag använder Ilfords vattenspararmetod, dock med två omgångar vatten extra:
After fixing, fill the spiral tank with water at the same temperature, +/- 5ºC (9ºF), as the processing solutions and invert it five times. Drain the water away and refill. Invert the tank ten times. Once more drain the water away and refill. Finally, invert the tank twenty times and drain the water away.
Som sagt, det är ett kontroversiellt ämne och vill du vara säker på att dina negativ lever om hundra år kanske du skall köra den traditionella sköljen i tjugo minuter under rinnande vatten istället.

ok, detta verkar som om jag har gett mig in på något jag inte kommer att klara av.
Jag tittade på den länken som lukin gav mig,
Tittade sedan på mina dosor, en av dom heter Kodacraft Rollfilm Tank.

Jag funderar lite på varför den har ett rött litet lock i locket, om ni förstår.

Adamlid skrev:
ok, detta verkar som om jag har gett mig in på något jag inte kommer att klara av.
Äsch, spänn av :) Det är absolut inte svårt även om det är mång saker att hålla reda på i början. Efter att du soppat ett par filmer så kan du det i sömnen.
Adamlid skrev:
Jag funderar lite på varför den har ett rött litet lock i locket, om ni förstår.
Det är där du häller i/ur vätskan. Med det svarta locket på plats är dosan ljustät och kan hanteras i dagsljus. Med det röda locket på är dosan vattentät (förhoppningsvis!) och kan inverteras utan spill.

ok, jag ska försöka slabba lite ikväll, Hoppas ni läser lite hör då. Jag lär behöva tips! :)

Jag för hjälpen så länge

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar