Annons

Guide för att köpa kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lan

Aktiv medlem
Tjena allihopa, jag har tröttnat på alla aggressiva inlägg mot nybörjare som söker lite hjälp för att hitta en kamera som passar dem. I ett försök att skapa en guide har jag påbörjat följande text.

Alla är välkomna med synpunkter och tankar - jag tänker be forumadmin ta bort tråden när vi är 'klara' och guiden kan postas i sin helhet.

Håll er konkreta och sakliga tack :)

----------------------

Hej!

Välkommen bland kamerafantasterna, kul att du tänkt köpa en kamera men av vilken sort undrar du? Börja med att tänka på vilka behov eller önskemål du har att fotografera så ska vi nog hjälpa dig hitta rätt!


1, Vilken typ av foton (ljusförhållande) vill du kunna ta?

Dagsljus, inomhus, utomhus, arenaljus, kvällsljus, nattljus?

2, Vilken typ av foton (motiv) vill du kunna ta?

Stilla, långsamt rörliga, snabbt rörliga, oerhört snabbt rörliga? Människor, djur, arkitektur, natur...?

3, Vilken typ av foton (omständighet) vill du kunna ta?

Semester, evenemang, planerade fotosessioner, studio arbete...? För privat bruk eller på uppdrag?

4, Vilken typ av foton (teknik) vill du kunna ta?

Hög/låg seriebildstagning, vidvinkel, zoom, på frihand, med stativ...? Snabb upstart av kamera, snabb fokusering...?

5....


Efter att du tänkt över och besvarat dessa tankar så kan vi ge dig bättre råd på vad som finns ute på marknaden. Kom ihåg att alla dessa råd är subjektiva och görs utifrån våra upplevelser och krav som sannolikt skiljer sig från dina. En kamera som är skräp för en kräsen actionfotograf kan vara perfekt för den med andra krav.
 
5. Hur mycket vill du arbeta med bilderna i datorn innan dom är "färdiga"?

6. Snapshots eller "genomtänkta"?

7. Möjlighet till manuell fokus?



några idéer..


/petter
 
PUNKT 1:
Läs artiklarna pâ Fs hur en kamera fungerar, lâna sedan lite böcker o läs mer.
Sen kan du börja frâga.
 
Det här var den bästa idén på länge, satt faktiskt precis själv i liknande banor

Mitt förslag:

Tipsa konkret om bra böcker, på svenska.
 
Låter bra! Jag håller med Gunnar om att man kanske skulle kunna ha en länk till artiklarna här på FS, dom är ju mycket bra att läsa igenom så har man en bra grund att stå på.
 
Pünkt:

-Är ergonomi viktigt?
-Är logik och funktionalitet viktigt?

Alltså, spelar det nån roll om kameran är stor/liten/bekväm/lätt/tung, samt är det viktigt att slippa rota i menyer för att komma åt icke vitala inställningar?

Här vill jag betona vikten av att själv prova kameran, men man kan förstås tipsa ändå.
 
Äntligen en vettig tråd:)

8. Vad har du för budget, nu och i framtiden?


9. Vilket system har folk runt omkring dig? (kanske vill/kan ni låna av varandra?)


10. Hur viktigt är saker som blixtsynk, bildstabilisering? (andra "specialfunktioner"?)
 
Vad jag tror är viktigt att man tänker på i ett sådant här formulär är att man vänder sig till förstagångsköpare, det får inte bli föör tekniskt

Vet man då exempelvis vad blixtsynk är?
 
Gersemi skrev:
...

Vet man då exempelvis vad blixtsynk är?

Är det viktigt för dig att kunna använda externa blixtar i en studio?


kanske man kan formulera det istället?

tänkte mest på innehållet, inte på formulering.
 
Möjligen skulle man kunna ersätta hela guiden med en länk till fotoskolan... :)

Jag tror att det vore bra med en genomgång av olika typer av kameror. Ofta ser man inlägg där någon stackars nybörjare vill ha "bättre bilder", och därför automatiskt börjar titta på systemkameror. Inget fel med det om fotointresse finns, men sådana trådar spårar oftast ur med detaljdiskussioner som bara förvirrar för nybörjaren.
 
Mycket bra poäng, Bengt, om just orden 'bättre bilder' som man har sett alltför ofta. Hmm.

Guiden måste vara såpass kompakt och lättläst att man orkar igenom den. I början så bör vi naturligtvis lägga in erbjudandet om att läsa alla artiklar på FS om kameror, fotografering i detalj men det kommer nog inte att räcka för alla.

De som är sugna på att lära sig, för de är det bra med FS alla artiklar.

För de som inte vill lära sig, kan det vara bra att få lite insikt om vad de begär av en kamera. En 'översättningsguide' om du så vill :)

För de som vill lära sig genom att göra, kan det också vara bra med en enklare inkörsport.

Kort och gott, vi försöker så får vi se. Om detta mynnar ut i en artikel i sig eller en guide eller ett formulär eller whatnot får vi se. Textmassan som vi skapar får nog vara lite avgörande. Kul 'projekt' i vilket fall som kanske kan hjälpa många nya här att stanna. Undrar hur många vi tappar som det är nu...;)

Fortsätt med förslagen, tack för alla hitills! :)
 
Som jag skrev i början av tråden, så tycker jag det här är en strålande idé

Vad jag framförallt tänker på är att göra den här artikeln-guide-formulär för förstagångsköparen så enkel som möjligt.

Återigen, blir det för teknisk direkt, så föder det kanske bara ännu fler frågor..

Vad jag tror skulle vara jättebra att "testa" av den på nybörjare..

Det är så många ting, som någon som hållt på och fotograferat i många år tar för givet, men som för nybörjaren är precis det där som gör att man stannar upp i läsandet för nu går det för fort fram.

Jag tänker t ex på alla manualer man läst genom åren där jag stupat på sidan 2 redan, för språket är för tekniskt så jag fattar helt enkelt inte.

Den bästa manual/bruksanvisning jag nånsin läst var till min DVD. Den var så basic att för bilden visade hur jag packade upp kartongen, osv.

Ett sådant här formulär skall ju svara på frågor en presumtiv köpare har.. inte göra att ännu fler frågor ställs, som kanske precis just då inte är relevanta för köpet.

Kanske om det här formuläret/artikeln/guiden blir verklighet, låta en novis ta del av texten.. just för att novisen är den bästa att avgöra om det är bra eller inte.
 
En som jag tycker mycket viktig fråga, gärna bland de första, är denna:

"Vill du ha en kamera som du bara enkelt knäpper med, eller är du beredd att lägga ned tid och övning på att lära dig kameran?"

Eller åt det hållet. En allt för avancerad kamera kan knäcka självförtroendet i början av "karriären". Jag minns från mina sommarjobb i fotoaffär på 60-talet en kille som kom in en gång varje år. Han ville ha kameran laddad, för det var ju svårt. Och han ville ha den inställd för "bra bilder", mest i solsken för det var ju på semestern han skulle plåta.

Det var en Hasselblad 500C han kom och fick iordningställd... Och ja, det är alldeles sant.
 
Åsikterna börjar konvergera... :)

Jag tycker att även en kortfattad fysiklektion borde ingå, typ "Nej, det är inte lätt att fota i mörker. Kameran behöver ljus" och "Jodå, du skakar mer än du tror. Använd stativ".

Vem ska guiden skrivas för, då? Den som verkligen vill ha foto som hobby hittar säkert info i alla fall. Syftet kanske bör vara att tala om för nybörjaren att det inte automatiskt blir bättre bilder för att man köper en dyrare kamera.

Kanske ett par rader om tillbehör också? Stativ och bildbehandlingsprogram, t.ex. Just bildbehandlingen verkar vara mycket eftersatt och dåligt förstådd av den som inte gjort mörkrumsarbete förr.
 
Jag som absolut nybörjare kan enkelt berätta vilka problem JAG sett under mina tappra försök att finna ut "Sanningar". samt upplevt via läsa o läsa ännu mer samt ännu mer läsande..... Dessutom misstag jag begått samt VARFÖR jag gjort dessa missar..

Och resan fram till beställa sin nya kamera var inte enkel. Inte direkt ens hjälpsam via att varenda en har så totalt olika åsikter. men ändå i stort sett alla ger endast två tips av märken.. Och eftersom jag inom hifin är en gammal ringräv får sådant mig att direkt bli misstänksam då tips är smalspåriga..Samt där bredd saknas i råden man får.. Så därför vidtog ytterligare läsande för att se olika kopplingar som KAN föreligga inom fotovärlden. Vilket inte tog direkt lång tid att finna..

Så har det blivit många veckor senare ifrån då jag tänkte tanken. " Jag köper en systemare som jag gjorde med min Minolta 7000 då jag blev så förbannat nöjd"..


Och ända fram tills idag då jag beställde min Pentax K10 D med kitobjektiv ifrån Cyberphoto där man måste anse dom både haft tid samt gett relevanta råd samt saker man bör tänka på. Och detta UTAN att snacka ner ditt o datt....

Men det är en befrielse att ÄNTLIGEN kunnat beställa och "KÄNNA" att man tror sig ha gjort rätt... Jag är faktiskt övertygad mitt val är bättre än om jag köpt prismässigt i samma pris ifrån dom andra två mer marknadsledande tillverkarna..

Ett lite lustigt "fenomen" är att KUNDERNA har INNAN pressen fällt sina omdömen. Dessutom Så till den grad att det är svårt att kunna köpa eftersom det på många platser är levtid på 3 veckor och mer. Så vill man handla av "sin" handlare så kan det hända att man får vänta.....


Så med trådar som denna där man tar upp relevanta saker för NYBÖRJAREN så kan man ge massor med hjälp. För nybörjaren vet ärligt inte ens vad vitbalans är ens.. Raw har man inte sett ens som ord.. Så att då tala om synk på blixt. Eller om det blir mer brus vid 1600 iso är totalt ovidkommande...

Bättre veta att man KAN ta bilder utan blixt tack vara bildstabiliseringen .. Att objektiven INTE ens som nya kostar som dom andras gör såsom beg... Osv osv...Sådant är viktigt att veta..

relevanta saker för nya intresserade användare av kameror SAMT av forumen..

För tro mig. JAG personligen som nybörjare som skall investera massa kronor i ny kamera bryr mig inte ett skvatt om märke. bara kameran gör det JAG vill ha.Eller det jag tror mig behöva.. Eller det JAG behöver ha hjälp med ifrån min kamera..
För som ny VET MAN JU INGET KNAPPT ALLS OM VAD MAN BEHÖVER!!!! och till vilket pris jag får detta och till vilket pris jag kan påbygga framöver med flera extra tillbehör OM intresset stiger..

Min entre här vart direkt via snudd oförstående från mer erfarna tex.. Att jag som ny kan vara frustrerad efter veckor med skitsnack hit o dit om olika saker var tydligen helt oförstående enbart..

och budskapet att man inte anser man fått relevant hjälp utan enbart massa snack om saker som INTE i nybörjarens värld är viktigast via press samt testare..Det missades helt o fullt..

jaja. Sorry lång text. Sorry för ev skrivfel. jag har nämligen skrivsvårigheter...

men ville ändå ge MIN syn här. samt mina glada miner över trådar där hjälp vill förmedlas till oss i stort sett ibland helt o´kunniga..

MVH
Tobbe
 
Om man frågar affären om råd, så rekommenderar de vanligen den kamera/det kit de tjänar mest pengar på. Nikon och Canon är marknadsledare och därmed prisledare och dessutom ger de sina ÅF en snävare prisram mellan in- och utpris. Att rekommendera en av de två märkena till en kund är därför att ge bort flera hundra kronor i vinst.Jag tror att Cyberfoto är en helt seriös affär, men även de seriösa lever under de här villkoren. Sedan Tura tog över Sigma tror jag inte att Expert har sålt ett enda systemkamerakit med annat än orginaloptik.

Därmed inte sagt att en Pentax är fel kamera för nybörjare eller "proffs". Det handlar ändå inte om kameran...
 
mayro skrev:
För nybörjaren vet ärligt inte ens vad vitbalans är ens.. Raw har man inte sett ens som ord.. Så att då tala om synk på blixt. Eller om det blir mer brus vid 1600 iso är totalt ovidkommande...
Det är just därför nybörjaren måste läsa lite på egen hand först. Annars förstår den heller inte råden som ges när den frågar, så vad är vitsen? Man köper ju inte en bil innan man har körtkort vanligen (undantag finns förstås). Jämför om man som totalt okunnig frågar "vad ska jag ha för bil? Jag gillar att köra lite överallt". Det är ju helt omöjligt att svara på. Man måste ju sätta sig in i tekniken själv innan man köper om det ska bli rätt, och egentligen är det ju rätt meningslöst att sätta ihop en sån här guide, eftersom allt detta redan finns att läsa på andra ställen. Problemet är att nybörjaren inte läser, utan förväntar sig att andra ska lära ut vad det handlar om när hon/han startar den tiotusende tråden om precis samma sak i forumen. Läser man inte på annat håll så lär man knappast göra det här heller, tyvärr.
 
Hahahaha.. Jag inser ämnet "nybörjare" är exakt lika svårt inom kameravärlden som inom hifivärlden.. Fast här är jag en rokie.. Där i hifi världen är jag en ringräv...

jaja. Skoj skall det bli sedan att få lite stöd o tips då man skall fatta VAD man gör också..

Så hoppas ni inte hunnit sura till på mitt utbrott av lesshet mot allt o alla som bara snudd säger "brus"

MVH Tobbe.
 
ANNONS