Annons

Guide för att köpa kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att många resonerar helt fel vid vid köp av digital kamera.

Första frågan måste ju vara om man ska köpa en kompaktkamera eller en systemkamera.

Blir valet en kompaktkamera så är helt naturligt känslan för kameran viktig. Och här borde många nybörjare börja och lära sej den digitala tekniken både i kameran och i datorn...för det går ju skapa att mästerverk med en kompakt och göra mycket med en bild från den i datorn också. Digitalt efterarbete i datorn är något man måste med en systemkamera om man inte bara avnänder den som en kompaktkamera, men vad ska man då med en systemare till?

Blir valet en systemkamera så är kamerahuset de som är minst viktigt. Då är hela systemet viktigare! Jämför då de system som finns och vilka möjligheter det finns att växa i dom. Dom är inte så många... Canon, Nikon,Olympus, Pentax och Sony, i alfabetisk ordning, och möjligtvis någon till. Det är här många hamnar helt fel vid köp av systemkamera om och när dom "växer" och upptäcker att dom hamnat helt fel och måste byta märke... DÅ blir det en DYR historia!

Så mitt råd är att börja digitalt med en kompaktkamera för ca 3000:-, börja fota och gå med i FS och utvecklas och lära sej "snacket" eller upptäcka att det här var nog inte mitt gebit.
 
kanon inlägg leif B

Så gjorde jag fast kompakten åker ut nu raskt efter en dryg månads tjänst.. Satte föresten in en bild på min sida så ser man lite av vad jag fotar samt visar i repotage från resor med hifi som fotomål..

Kampakten tog bilden....
 
mayro skrev:
kanon inlägg leif B

Så gjorde jag fast kompakten åker ut nu raskt efter en dryg månads tjänst.. Satte föresten in en bild på min sida så ser man lite av vad jag fotar samt visar i repotage från resor med hifi som fotomål..

Kampakten tog bilden....

Nää!... ha den kvar för jag lovar dej att den är mycket användbar fast du har en systemkamera!...
 
Håll tråden ren tack - även om det var intressanta inlägg i början så spårade det ur litegrann. :)

Tips, tricks och tankar för att en nybörjare som tänker köpa kamera ska få det bästa möjliga svar vi kan ge i lekmannatermer.
 
förlåt....

Tips då.. Köp rejält på en gång. Så har man en rejäl kamera den gången det behövs.. och lessnar man så finns den ju kvar och gör även tio år senare ett bra jobb.. Så anser jag om min gamla då svindyra minolta 7000. Även idag tar den bilder med mycket hög klass.Samt missar sällan någonsin att ta en bra bild.. Så min dyra investering är ännu idag en bra produkt.

Vilket den lilla "skitkamran" inköpt i samma veva som minoltan inte är. För den är kasserad för långe sedan såsom totalt oduglig..jag minns inte ens vad den hette..

och igen förlåt att jag tog tråden totalt ot..
 
Tankar om DIGITALT:

Farbror Moore (han med Moores Lag) jobbar numera i kamerabranschen, dvs man till samma pengar får en avsevärt bättre kamera (elektronik, sensorteknologi, firmware etc) ungefär var 18:e månad.

I lekmannatermer skulle det kunna översättas till följande:

1. Den kamera du köper idag kommer alltid att ersättas snabbt, och det bör du bara inse. Köp en bra klamera NU, använd den, utvecklas och ha roligt. När DU inser begränsningarna kan det vara befogat att byta/komplettera, inte innan dess.
2. Att det kommer en ny kameramodell med mycket bättre elektronik gör inte din gamla kamera ett enda dugg sämre. Den är lika bra som när du köpte den.
3. Eftersom utvecklingen går så fort kan det vara bortkastade pengar att köpa "det värsta" om man är nybörjare. Man skall däremot köpa "tillräckligt bra" och det kan vara ett misstag att välja den allra enklaste kameran i en modellserie.

Reflektion: Det kan förefalla dyrt att lägga ut 8-10 tusen vart tredje år på en ny kamera. På analogtiden köpte man en kamera som höll i måmga år. Å andra sidan bortfaller kostnaden för film och framkallning - så det är varken dyrare eller billigare att fotografera digitalt.
 
Ska du köpa en systemkamera?
Gör då så här:

1: Köp den billigaste du hittar - Alla moderna kamerahus presterar så gott som samma resultat. Dessutom är kameran, vilken du än väljer, omodern efter bara ett år eller så.

2: Din tid och dina pengar ska du lägga på rätt objektiv till kameran, och att lära dig fotografera.

Det var mitt lilla tips. Och en ganska enkel guide blir det :)
 
*bump*

Tråden har nu funnits tillgänglig ett bra tag - dags att ta itu med att skriva rent den. Om en vecka ska jag försöka ha en ren version. Eventuella tillägg rekommenderas nu. :)
 
elbe skrev:
Det är här många hamnar helt fel vid köp av systemkamera om och när dom "växer" och upptäcker att dom hamnat helt fel och måste byta märke... DÅ blir det en DYR historia!

Kan du utveckla dig lite angående; "hamnat helt fel", "måste byta" och att det skulle bli en "DYR historia"?

Vilka märken är det som vi ska varna dem för?

/Michael
 
Man ska väl helt enkelt inte underdimensionera, någonting som passar en just nu kanske är inte kan göra ens idéer rättvisa om en månad. Det kan vara bra att köpa något ordentligt när man väl köper det och tänka på hur ens läge är om ett år, t. ex.
 
En mycket bra tråd!

Frågor de kan försöka svara på:
Hur och med vad fotograferar du nu?
Hur ser dina bilder ut nu? (Beskrivande eller uppvisande.)

Vad/var tycker du din nuvarande utrustning brister på eller bromsar din utveckling?

Hur mycket är du beredd på att lägga ut nu och om kanske två, tre år?

Detta kan ge en liten hint på var de är på väg och vill. Inte omöjligt tror jag att de kan komma runt problemen med vad de redan har, genom att förstå hur deras prylar fungerar och hur man kommer runt eventuella brister där.

Om det gäller digitala systemkameror finns det dessa märken att välja på:
Canon
Contax (?)
Fujifilm
Nikon
Olympus
Pentax
Samsung
Sigma
Sony

Lägg till/ta bort ni som har koll.

Om ni har tänkt på detta, så ställer ju aldrig de märkesfanatikerna på fotosidan dessa frågor, men svar har de vad som endast duger i alla lägen.:)

Tråden har för övrigt vart uppe i tre månader nu, men de som brukar ge råd om samma varumärke till alla, lyser med sin frånvaro.

Ska man syssla med småbild och vara del av en mer "konstnärlig fotokultur", så är det kanske kombinationen Nikon och Mac som gäller som ett "statement", även om det skulle finnas bättre alternativ... Är det rätt tolkat av mig?


/Michael
 
Michael f8 skrev:
Kan du utveckla dig lite angående; "hamnat helt fel", "måste byta" och att det skulle bli en "DYR historia"?

Vilka märken är det som vi ska varna dem för?

/Michael
Han menar allt som inte är Canon antagligen... Det brukar vara det som menas! ;-)

Men allvarligt, det där rådet är inget en nybörjare behöver. Jag är ganska seriös och känner verkligen inte att det är nån risk att jag skulle "växa ur" min Minolta. De enda som kan ha nytta av att tänka så där är den som uttryckligen satsar på att bli proffs. Och hur många är det??

/Pia
 
Det bästa tipsen för en nybörjare är att länka till bra sidor som kan lära dom tekniken först, och inte vilken kamera dom skall köpa.

När dom väl fått en hum om hur allt hänger ihop så är dom fullt kapabla att välja sin utrustning själv, själv lärde jag mig genom att läsa böcker och tidskrifter på -70 talet, tänk om man haft tillgång till Internet då, det skulle ju varit himmelriket med all information som finns tillgänglig.

Jag kan inte förstå att nybörjare som är intresserad av foto inte tar reda på fakta själv istället för lita på dom svar dom får här......

Nej, vad dom behöver är länkar till bra sidor på nätet där dom kan lära sig själva.

/kent
 
Bokeh skrev:


Nej, vad dom behöver är länkar till bra sidor på nätet där dom kan lära sig själva.

/kent

Vilka är då de länkarna vi ska ge dem?

Själv tror jag de kommer hit och frågar om kameran de funderar på är verkligen ok, för de pengarna de tänker lägga ut eller för deras special intresse.


/Michael
 
Håller faktiskt med Kent här. Satt i samma sits själv för ungefär två år sedan. Hade aldrig ägt en kamera innan i hela mitt liv och hade inte den blekaste aning om skillnaden mellan olika kameror. Satt och googlade o läste allt jag kom över i säkert två månaders tid innan jag kom fram till att det var en digital systemkamera jag ville ha. från början var det egentilgen tänkt att jag skulle köpa en kamera för "semesterbilder", men efter att ha läst foto- och kameraguidar blev jag intresserad av fotograferandet i sig. När jag väl bestämt mig för en canon 300d satt jag o lärde mig kameran från nån tutorial på canons amerikanska sida. Funkade skitbra. Hade full koll på bländare, slutare och lite kompositionstrix innan jag fått min kamera. Tror det e svårt att skriva en guide i kompakt format. Man måste nog helt enkelt lägga ner lite energi själv för att komma på vad man vill ha. Enda vettiga tipset till nybörjare som vet att dom vill ha en systemkamera e nog faktiskt att de ska köpa en instegsmodell från canon eller nikon, även om såna märkestips inte vkerar va populära. Tycker egentligen det är vansinnigt att ge nåt annat råd till en nybörjare. Nikon/canon är inte dyrare än de mindre märkena, men man slipper byta system om man vill växa. Begagnatutbudet är mycket större och det är lätt att bli av med kameran om man skulle tröttna.

/JR
 
Galtar skrev:
...Enda vettiga tipset till nybörjare som vet att dom vill ha en systemkamera e nog faktiskt att de ska köpa en instegsmodell från canon eller nikon...

Shit, då köpte jag fel fabrikat. Synd att inte guiden fanns innan jag slog till på en Pentax K100D :-(
 
Men man kan inte bara säga att allt annat än Nikon och Canon är dumt. De två segmenterar in produkterna väldigt hårt, de har bildstabilisator i objektiven vilket blir väldigt dyrt och varför skulle det vara dumt att köpa något annat märke bara för att man får större begagnatmarknad? Och "man slipper byta system om man vill växa" förstår jag inte riktigt. Ta Pentax, till exempel. Deras bästa kamera, K10D är i klass med Nikon D200 eller Canon 30D, och det är inte dåliga kameror. Om man skulle behöva något ännu bättre sägs det att det ska komma två nya digitala systemkameror i höst som ska komplettera lineup:en.
 
Jag säger inte att allt annat är dumt. Om man vet exakt vad man behöver och vill ha och vägt samman för- och nackdelar men ändå kommer fram till att man vill ha nåt annat märke så äre klart man ska köpa det. Men att ge tips till nybörjare som inte har koll på nåt att köpa vilket märke som helst utan att klart o tydligt förklara vad det innebär är rätt taskigt. Byta system är ju inte världens billigaste.
Tvivlar inte på att pentaxkameran är bra, men samtidigt säger du att det är deras top of the line och än så länge finns det ingen bättre. Det hade varit skillnad om det hade kostat halva priset att köpa en pentax eller dyl, men så är ju inte fallet. Tillbehörsutbudet kommer trots allt inte i närheten av canon och nikons.
Tycker du inte att man bör ta begagnadmarknaden med i beräkningen när man köper en så dyr pryl? Jag tycker det är en jäkla fördel att det är lätt att köpa o sälja objektiv utan att förlora en förmögenhet.

/JR
 
Galtar skrev:
...Jag säger inte att allt annat är dumt...

Men nästan, du skriver:
"Tycker egentligen det är vansinnigt att ge nåt annat råd till en nybörjare."

Mitt råd är att du inte alls ska ge råd till nybörjare, det har du inte kunskap till.
 
Det här börjar bli roligt. Har aldrig förstått personer som känner sig förolämpade när man säger nåt ont om deras kameramärke, men som du säger när det finns så kunniga o så duktiga fotografer som du själv, så ska jag nog inte försöka ge några råd. My bad!

/JR
 
ANNONS