Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Guide för att köpa kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt råd till en nybrjare är att köpa vilken kamera som helst, dyr/billig, bra/dålig.

De flesta nybörjare vet inte ens hur de kommer att utvecklas som fotografer, de är verkligen nybörjare. De måsta börja för att se vilken väg de vill gå, de måste ha en kamera för att finna sina behov och för att finna sina kamera så måste de ha behov. Det blir lite av "hönan eller ägget först". I 9 fall av 10 är ekonomin ingen större betydelse, dvs. alla har råd med en digitalkamera, de finns at köpa från 99kr och uppåt. Köp en för 99 kr och se vad du ogillar, sälj den för 49 när du byter, du har tappat 50kr men vunnit kunskap.

För mig så är vägen till den "perfekta" kameran för mig just en väg, det är inte endast en punkt, utan består av flera punkter där jag för varje punkt lär mig lite mer.

Jag tycker inte att det finns nån kamera som är "för dålig", man lär sig alltid nåt av den.

Man kan resonera att man inte vill "förlora så mycket pengar" men då ska man inte köpa överhuvudtaget en kamera, de rasar i pris fortare än vad någon vill tänka på.

Men är man en bit på vägen så anser jag att frågor som man kan ta ställning till är ett alldeles utmärkt sätt att guida en fram.

En fråga som jag brukar ställa är hur många kameror de vill ha, ofta tittar de förbryllat på mig och säger "bara en, och den ska vara bra". Då brukar jag rekommendera en "liten skit" som de alltid kan ha med sig, vill de ha bättre bildkvalitet kan de komplettera med en större (eventuellt system) som de kan använda när de vet om att de vill ta bilder. Den "lilla skiten" kan idag ibland ersättas med mobiltelefonens.

(Ursäkta att det blev långt)
 
Oy.

Vänligen håll tråden ren från hätska kommentarer kring märken eller personangrepp. Tanken är att försöka skapa något som kan hjälpa nybörjare, försök låt bli att förgifta den ideen. Låt andra som läser denna tråden komma med kreativa förslag på hur man bäst bemöter en entusiastisk nybörjare.

Tack.
 
Mycket bra inlägg Björn, mycket bra. Den texten kommer jag att låna när jag skriver samman guiden med citat till dig.

Tack för att du gav ett mycket bra inlägg och verkligen visade ett sätt att bemöta en nybörjare på ett positivt maner!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.