Annons

gryniga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej!

Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig...

Jag har en Canon 550d med ett fast 50 objektiv 1.8 som jag tycker kanonmycket om!

MEN- jag upplever inte att bilderna blir tillräckligt skarpa..beror detta på det korta skärpdjupet som jag kanske har haft för att få en suddigare bakgrund...
Jag fotar mest porträtt och ögonen blir ofta skarpa men resten av ansiktet känns grynigt på nåt sätt..

Jag har använt mig av ISO 100 utomhus då det borde inte inte vara det....

Kom gärna med tips!!

tack!!
 
Grynigt låter konstigt. Men med litet skärpedjup blir ju det mesta utom ögonen suddigt (om du nu fokuserar där). Har du nåt bildexempel på grynigheten?

Bländare 1.8 ger ett väldigt tunt skärpeplan. Det går utmärkt att få skärpa på ögonen men suddig nässpets.
 
Skulle också vilja säga att du har för kort skärpedjup.
Objektivet är ändå som skarpast när det är nedbländat ett par steg och då får du samtidigt större skärpedjup.
Prova det.
 
Granskar man en bild från en modern högupplöst kamera i 1:1 (100%) så är det inte alls konstigt att det ser lite grynigt ut, även vid ISO 100. Särskilt inte när det finns stora detaljlösa områden (bakgrundsoskärpan). Jag gissar att det inte har någon praktisk betydelse när du väl skalat ned eller skrivit ut bilderna?

Om skärpedjupet är ett problem så tycker jag att du ska prova de förslag du fått ovan, blända ned en smula :)
 
Grynigt

Grynigt, digitala pixlar ser gryniga ut på skärmen i full upplösning i områden utanför skärpeplanet (bakom och framför). Förstorar du än mer blir pixlarna synliga... Fullt öppen bländare är sällan en god idé, då skärpelanet som sagts tidigare blir tunnt som kinesiskt porslin:) Om du väljer ex. bländare 2,8 istället blir resultatet förmodligen annorlunda. Pixlarna är helt naturliga och brus vid höga ISO kan vara en tillgång.
 
Hej!

Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig...

Jag har en Canon 550d med ett fast 50 objektiv 1.8 som jag tycker kanonmycket om!

MEN- jag upplever inte att bilderna blir tillräckligt skarpa..beror detta på det korta skärpdjupet som jag kanske har haft för att få en suddigare bakgrund...
Jag fotar mest porträtt och ögonen blir ofta skarpa men resten av ansiktet känns grynigt på nåt sätt..

Jag har använt mig av ISO 100 utomhus då det borde inte inte vara det....

Kom gärna med tips!!

tack!!

Hej !

Kolla att du sparar i max upplösning, att inte kameran står på mindre filformat.

Är exponeringen rätt, hur ser histogrammet ut ? ( Ev exponeringskompensation med något lustigt värde )

När uppstår grynigheten ? Direkt ur kameran eller i eftebehandlingen ?

//Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.