Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grynig / brusig bild

Produkter
(logga in för att koppla)

EnHanna

Aktiv medlem
Jag upplever att mina bilder ofta blir brusiga, trots att jag sällan använder ISO över 200. Bifogar en bild beskuren på 100% som exempel (ISO 200, f/1.4) Skärpan sitter inte riktigt, bakgrunden är lätt brusig, men om det är p.g.a ljusförhållanden eller kameran? Hur kommer det sig att bokehn "sprider ut sig" och ger röda prickar även på katten?

Bilagor

• gryn.jpg
    gryn.jpg
    11.4 KB · Visningar: 723
Vad använder du för kamera? Är du säker på att du inte har auto-ISO påslaget (syns inte nödvändigtvis som valt ISO-tal)? Använder du någon form av efterbehandlingsprogram som automatiskt sätter nivåerna i bilden?

Det är svårt att se något brus i den lilla bilden, så du kanske kan lägga upp en större, externt?

Bilden är underexponerad. Troligen försöker ditt program att lyfta nivån (exponering) i bilden och då blir de underexponerade delarna brusiga.

PS tittade på dina bilder, bl a de på forsen i skogen "Rävafallet" . Ser mycket bra ut! :)

Fotar manuellt, så iso är garanterat på 200. Har en Nikon D60, ingen värstingkamera direkt utan får hålla nere iso-talet för det mesta. Antar att det är den + som ni skrev, att bilden är underexponerad, som gör bilden brusig när jag sedan ökar exponeringen i Camera Raw...

Tack för beröm Tibor! =)

Det är bättre att öka ISO och exponera rätt än att underexponera och öka exponeringen i datorn efteråt.

Lösningen i just det här fallet skulle nog vara en bra blixt! Det hade gjort att du kunde exponera rätt och ändå hållit nere bruset.

Det är bättre att öka ISO och exponera rätt än att underexponera och öka exponeringen i datorn efteråt.

Lösningen i just det här fallet skulle nog vara en bra blixt! Det hade gjort att du kunde exponera rätt och ändå hållit nere bruset.

Jag har en liten extern blixt, tvekade dock på om den skulle lysa upp bakgrunden och ta bort juleljusens sken... Får helt enkelt göra ett nytt försök och testa med blixt eller högre iso! Irriterande med 'nybörjarkamera' ibland...

Fotar manuellt, så iso är garanterat på 200. Har en Nikon D60, ingen värstingkamera direkt utan får hålla nere iso-talet för det mesta.
På många kameror kan man ha auto-ISO på även i manuellt läge. Men det ser du ju i så fall i EXIF-informationen.

Antar att det är den + som ni skrev, att bilden är underexponerad, som gör bilden brusig när jag sedan ökar exponeringen i Camera Raw...
Att öka exponeringen efteråt är samma sak som att öka ISO-talet. Fast oftast med sämre resultat.

Som redan påpekats är nog underexponeringen största problemet med kattbilden. I övrigt verkar du till din D60 ha 18-55VR, AF-S 50/1.4 och 70-200/2.8. Bra objektiv och du verkar även ha god kunskap. Nikon D60 räcker länge om man vet vad man gör, vilket du verkar göra.

Jag förmodar att om du fotar i RAW och hellre överexponerar ½ steg och drar ner exponeringen i datorn får du mindre brus. Med bra brusreducering bör du kunna använda även ISO800 med hyggligt resultat.

Testa gärna genom att ta tre bilder, en bild på -1, en enligt ljusmätaren och en bild på +1. Samma motiv, bländare och ISO, variera bara slutartiden. Efterbehandla alla tre till önskat resultat och se vilken som blev bäst.

Upprepa samma procedur på ISO 200, 400, 800 och 1600. Du har nu lärt dig en hel del om hur du får minst brust och bäst dynamiskt omfång från din kamera vid olika ISO tillsammans med den RAW-framkallare du använder.

Stämmer verkligen det?

Vad jag lärt mig är det inte samma sak eftersom det är två helt olika tekniker som används.

Det är två helt olika tekniker som används, men resultaten blir desamma. Båda gör bilden ljusare och båda ökar bruset. Dock är det bara inom den vanliga ISO-förstärkningen det är olika, när man kommer upp på ISO-boosten är det samma sak som att fixa det i datorn efteråt.

Att höja ISO och exponera rätt från början ger normalt mindre brus än att göra det efteråt.

Det är två helt olika tekniker som används, men resultaten blir desamma. Båda gör bilden ljusare och båda ökar bruset. Dock är det bara inom den vanliga ISO-förstärkningen det är olika, när man kommer upp på ISO-boosten är det samma sak som att fixa det i datorn efteråt.

Att höja ISO och exponera rätt från början ger normalt mindre brus än att göra det efteråt.

Jag håller inte med dig om att resultatet blir detsamma, men däremot snarlikt.

Däremot är jag helt överens med dig om att det är bättre att ha ett högt ISO än att underexponera och ljusa bilden i efterarbetet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar