Annons

Grym beslutsångest (20D/1DmkII)

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
För att knappt ngn om ngr år har brännviddsfaktor på 1,6x så behovet är kanske kortsiktigt,,hehe skämtar;)!

Annars vet inte jag.

Hurså? Är behovet starkt?

mvh Niclas,
Jag vill ha ett ljusstarkt telezoomobjektiv som inte är så tungt som 70-200/2.8 (1.3kg) och även att den börjar tidigare (runt 50mm).

Jag har tamron 28-75/2.8..men det är för kort.

En 50-130/2.8 skulle fungera oxå.

sagan skrev:
Med 1.4x blir det ju bra, det är med 2x som man tappar massor av skärpa och bildkvalitét.

Ja, det gör man helt säkert!
Ingen har ju heller sagt att den inte tappar mycket i skärpa. Säkert många som dock Är helnöjda med resultatet som 70-200IS+TC2 ger!

Alla har vi olika krav och önskemål, såklart;)

100-400 IS hade jag haft svårt att sälja om den hade varit en f4,lins......

Alla har vi ju våra drömmar;)

Mvh Niclas,

Re: Inget snack om saken 20D !!!!!!!!!!

SixBySix skrev:
En digitalkamera håller per definition max 2-3 år. (Prestandamässigt).

Blir den helt plötslig sämre sedan? :)
Jag kan hålla med dig om du skriver prestigemässigt...

mvh Janne

sagan skrev:
Japp, stämmer bra det, den har varit rejält blöt vid ett flertal tillfällen utan några problem.

Har bl.a. plåtat i 6 timmar i sträck i duggregn och dimma..inga som helst problem.

Har även använt den vid -30 och det bildades ett tjockt lager med is på kameran när man andades på den under fotograferingen...inga problem det heller.

Är min 20D lika tålig som min 10D är jag helnöjd :D

Kim, du säger att du har plåtat i -30...verkar ju vara kanonprestanda för 10:an!!
Har också en 10:a men slutaren på min hänger sig redan vid ca: 5-10...+grader!! Kan det vara så att det är något fel på mitt ex??

Mvh/jari

Jag undrar (inte med skeptism nödvändigtvis!) vilka -30 grader det var när Kim fotade.

Det är ju skillnad på -30 och -30 om man säger så.

Att en 10D klarade -30 hade jag aldrig hoppats på! Men visst ÄR det suveränt!

/Mvh Niclas,

Jerkan skrev:
Har också en 10:a men slutaren på min hänger sig redan vid ca: 5-10...+grader!! Kan det vara så att det är något fel på mitt ex??

Mvh/jari
Japp, så ska den absolut inte reagera, lämna in den för reperation.

Hej Jan

Jag insåg det kontroversiella i mitt uttalande tidigt och utvecklade i en mindre novell redan på sidan 2 tidigare i detta forum enligt följande:

"Jo och så vad det det här med valet. Omodern efter 2-3 år betyder:
1) Inte att kamernan i sig inte duger lika bra som när den var ny, utan;
2 ) Det finns bättre på marknaden som man jämför med (grunden till nuvarande dilema).
3) Om man säljer bilder professionenllt ställer marknaden ofta högre krav i takt med den digitala utvecklingen. (Inte teknisk utan marknadsmässig livslängd, d v s punkt ur komersiell synvinkel)."

Och viss prestige kanske man skulle lägga till, för det tycks helt klart vara en stor fråga här på Fotosidan från tid till annan ;-) haha

MVH, Niclas

Haj
Jag har kört både D30 och D60 i kallare än -30C, torr luft.

Dock max ca 30minuter - en timme i stöten. Fotat renar och norrsken i norrbotten.

Dock la 50/1.8 objektivet av, det hängde slutaren

Så kolla om det inte är gluggen!

Roien

sagan skrev:
Japp, så ska den absolut inte reagera, lämna in den för reperation.

Ska höra med canon om de kan fixa till det...har ju redan kameran inlämmnad för fokusjustering...verkar ha fått ett måndagsex!!!
Det är just sånt här som kan få en att tappa suget på fotografering!!

Visste väl att det här skulle hända... men nu har jag f*n funderat ordentligt.

Jag scrappar 24-70 och 100-400 och kör:

17-40/4L
70-200/2.8
1.4x Canon Extender II till 70-200

Jag insåg att jag kommer sakna 70-200:ans fantastiska egenskaper i dess brännvidd och att jag mer sällan kommer att använda 300-400. Har kollat runt väldigt mycket på folks bilder som använder 70-200/2.8 med 1.4x extendern och bilderna blir minst lika bra som 100-400 (i alla fall är detta vad folk säger och upplever på dpreview, speciellt med f2.8 70-200).
Insåg även att jag inte klarar mig initialt på 24mm med en 1.6x kamera.

Är jag helt ute och cyklar eller?

REDIGERING:
Om jag inte är felinformerad skall 20D klara av att köra autofocus på ett 70-200/2.8 med en 1.4x extender eller hur?

Senast ändrad:
stefano skrev:
Om jag inte är felinformerad skall 20D klara av att köra autofocus på ett 70-200/2.8 med en 1.4x extender eller hur?

Den klarar även 2x-konvertern! Max bländare 5,6 (två steg) på 20D, sen blir det MF! Bara EOS 1D-husen som klarar max bländare 8 med bibehållen AF.

Ok, tack för infon :)

Blir nog 70-200 med 2x då.
Som jag sa, skulle nog ångra mig om jag köper 100-400 istället med tanke på att jag kommer nog köra mest runt 70-200.
300-400 nästan uteslutande i bra dagsljus för djur etc och då känns det som om 2x extendern kan köra ett bra jobb runt f11.

/Stefano

Senast ändrad:
stefano skrev:
Ok, tack för infon :)

Blir nog 70-200 med 2x då.
Som jag sa, skulle nog ångra mig om jag köper 100-400 istället med tanke på att jag kommer nog köra mest runt 70-200.
300-400 nästan uteslutande i bra dagsljus för djur etc och då känns det som om 2x extendern kan köra ett bra jobb runt f11.

/Stefano

Nu skall man väll inte tänka retro när man köper optik... men visst är 70-200/2.8 ett drömobjektiv som man absolut skall ha i väskan om man har råd. Oavsett kameramärke och årgång.

Lycka till med nya utrustningen.

Många säger att man tappar en del skärpa med 2x, jag har en som jag inte använt så mycket och det blir nog lite sämre.

Mer att tänka på är att autofocusen kanske inte fungerar helt ut med 2x, då man får mindre ljus in i kameran så funkar ibland bara den mittersta focus punkten eller inte alls. Jesper kanske kan svara på detta bättre..

//J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar