Annons

Grym beslutsångest (20D/1DmkII)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej kim

Nu e du ute o cyklar, min 1d MK2 o min 100-400L IS balanserar perfekt.

Dock är den TUNG i vissa lägen, tex om man reser mycket o har den som resekamera.

Fokussystemet på MK2 o 1V (även EOS 3), är bra, och snabbvalet att välja två oika uppsätt fokuseringspunktsval enkelt är bra på 1 serien.

Roine

sagan skrev:
När jag handhåller med 100-400:an så håller jag givetvis den ena handen långt framme på objektivet..balansen är alldeles utmärkt, tyngre kamera skulle ge bakvikt.

Ahaa, du focuserar kanske inte så ivrigt manuellt?

Jag måste ha fingrarna där focusringen sitter för att korrigera manuellt,, så då kanske kraven på balans blir andra.

Det är ju perfekt att det fungerar bra för oss båda, det är ju huvudsaken det;)!!

Mvh Niclas,

roinek skrev:
Nu e du ute o cyklar, min 1d MK2 o min 100-400L IS balanserar perfekt.
Okej, om du upplever en sak som perfekt balanserad för dig, så är alla andra ute och cyklar?

Du har inte tänkt på möjligheten att vi håller och upplever grejerna på olika sätt?

sagan skrev:

Det var juiofs precis det du sa..att 1.2kg var perfa :D

Fel av mig
Menar såklart en tyngre vikt,,
Vad väger min eos1n+hs med batterier?

Kanske 1,4,,,, den fungerar finfint;)

Mvh Niclas,
ps, låt oss inte tjata för mycket oss om detta nu.

sagan skrev:
Okej, om du upplever en sak som perfekt balanserad för dig, så är alla andra ute och cyklar?

Du har inte tänkt på möjligheten att vi håller och upplever grejerna på olika sätt?

SÅKLART är det jag skriver rellaterat till mig;)!!

Läs igen!
Mvh Niclas,

Åter till saken

Vad sägs, kan vi inte glömma självgoda inlägg och dåligt morgonhumör..... ?? Det börjar spåra ur.

Du Stefan, nu får du faktiskt ta och berätta vad det blev när du fått hem grejorna. Jag menar nu när vi ändå har gjort vårt bästa att förvilla dig fullständingt ;-) *s*

MVH, Niclas :)

stefano skrev:
[BFrån början tänkte jag mig följande:

1D Mark II
17-40/4L

Sedan funderade jag lite och det var här det gick åt skogen...
För samma pengar kan jag få (och detta är min nuvarande order, men jag börjar få ångest gällande 1DmkII igen):

20D
24-70/2.8 L USM
70-200/2.8 L IS USM

Alltså hjälp hehe... jag är ju mycket medveten om att optiken i det andra paketet är j*vligt bra. Men sedan är kameran i det första j*vligt bra.[/B]

För att återgå till temats ämne så menar jag att dessa två aktuella kamerapaket Är väldigt olika,,

-Det första är en nästan-fullformatskamera (1,3ggr) med en riktig vidvinkelzoom. Dessutom är det den kameran som är den snabbaste och kanske bästa för generellt actionberikade situationer,, Är linse helt rätt då som endalins?

-Det andra kamerapaketet är en kamera med b,viddsförlängning på 1,6ggr, vilket gör att du tappar nästan all "riktig" vidvinkel även med 24-70 zoomen. Dessutom så ger 70-200,an med +1,6ggr en telelins med ganska så lång brännvidd. Behöver du de b,vidderna och är 20D,huset tillräcklig efter dessa behov?

Kontentan av detta blir vad jag kan se två Helt olika utr,stningar för två Helt olika behov.

Vad fotar du och hur mycket effektiv brännvidd behöver du? Hur snabb kamera behöver du, osv?

När du svarat på frågorna så finns det nog inte så mycket tvivel kvar tror jag;)

Mvh Niclas,

Tack alla för all värdeful input.

Jag kan fortfarande ändra i min order, så det är inga problem ännu :)

Är medveten om att de två paketen i den första posten är helt olika. Detta var min plan (för 20D paketet):
Jag kommer från D100 och fotar mest landskap och street bilder. Hade planer på att utöka min brännvidd (om ni tillåter ordvalet :p) till fåglar och djur. Detta var mest för att jag är intresserad av "genren" och skulle gärna vilja testa den (jag har provat sporadiskt innan och resultetet har blivit mycket bra, så varför inte).

Problemet för mig är ju vad jag skall prioritera.
Med en 17-40/4L lins initialt kan jag åstadkomma ganska mycket. Landskap och streetbilder. Visst, jag får ju inte med alla streetbilder med en 40mm, men gott och väl tillräckligt för att mata min kreativitet ett bra tag.
Samt för landskap kan inte 17-40/4L gå fel egentligen.

Så som sagt, jag måste välja. Jag har helgen på mig och har vaknat ungefär 10ggr under min sömn och trott att jag var en bländare... så jag vet inte hur detta kommer sluta :)

Tack igen alla.

Senast ändrad:
;) Hehe, ja det är inte alltid lätt;)!

Jag hade personligen gått för den med bättre sökare så länge inte priset påverkar för mycket,, kanske kompletterar du senare med en 24-70 eller varför inte en långt billigare beg EF135 2L,,

20D är ju en långt mer diskret kamera om nu det spelar roll,,, många föredrar ju dock att SE UT som en fotograf för att inte bli ertappad som kamerasmygare;),,

/Mvh Niclas,

Hej hej!

Lite tankar och ideer från min sida:

Jag har en MK II och är mycket nöjd med den. Visst är det lite tungt att gå runt med MK II 70-200/2.8 IS, 16-35/2.8, 50/1.4, 550EX och 2ggr konverter, som är mitt standardkit. Mitt trick brukar att någon gång då och då ta med min 400/2.8 (6,1kg), 24-70 och MKII, ett "kit" på i allt nästan 10 kg och ta en tur på stan, plötsligt känns standardkittet jättelätt! Jag kan då även få för mig att ta med min 300/2.8 (som känns löjligt liten mot 400/2.8)på en tur ut på stan.

Har provat att fotografera lite med 20D. Stora skillnaderna som jag ser det:

* Sökaren. MK II har nästan riktig sökare, mendan 20D mer har ett riktmedel.

* Allmänt lagg. 20D känns laggig om man jämför med MK II, i bland tror jag nästan att den har gått sönder. Har inga siffror på tid, bara en känsla. Kan har med punkten nedan att göra.

* Sökarblackout. Har inte tid på detta heller, men känslan i skillnad är stor.

För er som har skjutit ksp 90 och gammla k-pisten, så tycker jag det är en rätt bra liknelse i skillnad

MEN!

Jag ska själv resa till Korea en vecka. Blir mycket stadstrekking och bergtrekking, och då hade det varit jävligt nice att ha en 20D, 17-85 IS och 70-200/4, nästan lika bra bilder till halva vikten....... Oj, vad va det jag sa? Nu får jag ta en tur med min 400/2.8 ;)

En annan grej, köper du 20D kittet, tycker jag du ska byta ut 24-70 mot 16-35.

/Aron

AronAkesson skrev:
Hej hej!

Lite tankar och ideer från min sida:

Jag har en MK II och är mycket nöjd med den. Visst är det lite tungt att gå runt med MK II 70-200/2.8 IS, 16-35/2.8, 50/1.4, 550EX och 2ggr konverter, som är mitt standardkit. Mitt trick brukar att någon gång då och då ta med min 400/2.8 (6,1kg), 24-70 och MKII, ett "kit" på i allt nästan 10 kg och ta en tur på stan, plötsligt känns standardkittet jättelätt! Jag kan då även få för mig att ta med min 300/2.8 (som känns löjligt liten mot 400/2.8)på en tur ut på stan.

/Aron

HEHE***LER***!!;)

Du saknar ju en 1200 5,6 bara för att motivera den där kärran som krävs för att transportera precis allt du äger utan att yttra klagande ord;)!

(Jag kunde inte hålla mig, sorry;)!

**

Jag håller med om sökaren,, den är viktig så viktig. Den gör liksom så stor skillnad.

Vikt är till stor del en ren vanesak så länge inte ens fysik och mitivsituation sätter andra/ytterligare begränsningar.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
HEHE***LER***!!;)

Du saknar ju en 1200 5,6 bara för att motivera den där kärran som krävs för att transportera precis allt du äger utan att yttra klagande ord;)!

(Jag kunde inte hålla mig, sorry;)!

Du har du minsjäk en bra poäng! Att jag inte har tänkt på det! Hade jag haft en 1200/5.6, hade jag kanske kunnat vänja mig att gå runt med 400/2.8 när man ska ut så där lite på stan och fotta lite! ;)

Frågan blir då vem som har nytta av en mindre jämfört med en större sökare, (om vi enbart ser till just storleken,,)?
Jag har inte svaret och förnekar inte att det kan finnas ett.

Mvh Niclas,

Har bestämt mig nu hursomhelst.

20D
EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS
EF 24-70/2,8 L USM
BG-E2 batterigrepp
+ minne, batteri filter etc.

Jag tar hellre riktigt bra optik nu och sedan skaffar en mkII kanske i början på nästa år, när de eventuellt gått ner lite.

Angående valet av 24mm som lägsta, körde jag med det ganska länge på min D100 senast och jag trivdes ok med det. Köper i så fall ett 15/2.8 FE senare (och postprocessar) om det behövs (eller 16-35 om plånboken tillåter).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar