Hej igen Stefan
Måste bara säga en sak. Känner igen dina problem så väl, t ex för en månad sedan när jag köpte min 20D, men också otaliga gånger tidigare. Tycker att du har dragit igång en helkul tråd och jag hoppas att jag själv har sinnesnärvaro nog att göra något liknande innan jag får hjärnsläpp och förköper mig ;-)
Jo och så vad det det här med valet. Omodern efter 2-3 år betyder:
1) Inte att kamernan i sig inte duger lika bra som när den var ny, utan;
2 ) Det finns bättre på marknaden som man jämför med (grunden till nuvarande dilema).
3) Om man säljer bilder professionenllt ställer marknaden ofta högre krav i takt med den digitala utvecklingen. (Inte teknisk utan marknadsmässig livslängd, d v s punkt ur komersiell synvinkel).
Fotografi har en tendens till att urarta i prylhysteri. Siktar du på att göra storverk är det bättre med talang, arbete och 300D än slentrian och 1DS MK2
Jag övervägde själv 300D starkt men viste att den strax efter 20D kommit skulle sjunka i pris (vilket den har gjort nu), och jag var "tvungen" att ha en digital då för några jobb jag skulle göra (nya krav från kunder om digitalt - bara en himla tur att jag han få den ;-) bland de första exen ute).
När jag sa en 1D mkII med momskvitto menade jag en begagnad. Och om man inte kan dra momsen, tja då kanske man ändå skulle snegla mot 300D ny eller 10D beg vilket jag tror att kan vara ett super köp. Har själv väntat i ca 4 år (som katten kring het gröt) på att få köpa DSLR till rimligt pris/prestandaförhållande. T ex var 25000 för 10D för mycket. Är man amatör tycker jag det ska mycket till innan man kan motivera värdefall på drygt 10000kr per år (fast alla kanske inte har det magert som jag ;-).
Vad gäller gluggar: som sagt vad fotar du??? Själv använder jag brännvidder på över 200mm (småbild) ytterst sällan. Har däremot ett annat problem. Alla dyra grejor väger så förbenat. Mitt 70-210 2,8 väger ca 1300gr vilket därför skall bytas mot ett 70-200/4L på ca 700 gr. Det viktiga är att kunna ha med grejorna och tycka det är kul. Blir det för tungt lämnar man alltid nåt hemma. (1DMkII är tyngre än 20D ).
Slutligen, jo visst blir man lite besviken över sökaren i Canons 1,6x crop digitala. Men jag menar, hur kinkig får man vara ??? ;-) En lite knäpp på näsan bara ;-) Du kan ta grymma bilder men en sådan kamera också. Van vänjer sig (och gläds otroligt mycket) över sin kamera... jag vet
Mitt förslag 300D begagnad med hack. 17-40/4L, 70-200/4L, 85/1,8 beg. Det blir väl ca 22 tusen även om L optikerna inhandlas nya. Då finns även pengar över till annat viktigt, väska, blixt (vilket MK2 inte har inbyggt = jobbigt när utrustning ska vara ultralätt) stativ (QTVR), UV och polfilter.....
Det bästa ... utrustningen kommer inte att tappa en tredjedel så mycket i värde som om du går på en del andra galna förslag i denna tråd ;-)
Bästa hälsnignar, Niclas (hoppas du sov hyggligt gott inatt trotts dilemmat ;-) haha.... (wow vilken roman ;-)