Annons

Grym beslutsångest (20D/1DmkII)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog inte helt fel att känna på kamerorna, och då 20D MED batterigrepp. Tjänar man garanterat en massa pengar på kamerorna och har särskilda krav på mekanisk kvalitet, tätningar etc. är valet ganska enkelt. De presterar ungefär lika tekniskt 'bra' bilder.
Glöm heller inte att bra (dyra) objektiv är bra investeringar man sällan ångrar. Dessutom är de fullt moderna ganska många år. EOS-serien(EF) lär inte dö ut på flera decennier ännu.
Om du inte tjänar hundratusentals kronor på grejorna ganska snabbt är en 20D och ett par riktigt fina L-objektiv inte dåligt.
Förakta inte heller ett bländarsteg även om du kan skruva upp ISO. Det innebär trots allt en halvering av slutartiden vid gränslandet. Plåtar man sport inomhus behövs det...garanterat.
Dessutom tas många av de snyggaste sportbilderna med riktigt oskarp bakgrund med f2.8.

Jag lider med dig, Stefan! Det här börjar likna dragkamp, eller varför inte psykologi på hög nivå. Nåja ... Ju mer tråden fortskrider desto mer övertygad blir jag om att du borde gå för en digital 1:a i nån form. Till skillnad från dig så verkar aldrig MKII varit ett alternativ för dom andra grabbarna här i tråden. En del av dom lever oxo i tron om att 20D är en lätt strippad MKII för en tredjedel av II:ans pris och att det iss är bara skalet som skiljer tjugan från Mark vilket är fel.Mellanskillnaden är inte bara "Marknadsmässig" o man får en hel del features för dom xtra slantarna. Bara en sån sak! (C;

Själv kom jag till dslr från Nikons F3 HP och blev förstås grymt besviken på min 300D:s sökare och 1,6x faktorn men det var bara att gilla läget å´bita ihop. Och förvisso, man lärde sig snabbt att leva med de nackdelarna. Stora nackdelar dock och nu känns det bra mycket bättre med MKIIans fina sökare samt 1,3x faktor när man plåtar. Kvaliteten/driftsäkerheten på Marken verkar oxo vara i toppklass, dvs. gammal god Canonstil utan några konstigheter. Ska bli intressant å´ se vilken kamera du väljer. Du verkar nästan ha bestämt dig för 20D men va Cool Cat och avvakta - förhasta dig inte! Mycke på G nu och det blir troligen en del beggade MKII/1Ds till salu när 1Ds MKII kommer i november. Lycka till för andra gången! JANNE

appendix/Läste Rolands inlägg om 300an.Undrar om inte en nedsatt 300D med BG o 100euro-rabatten plus riktigt bra gluggar vore det allra klokaste/förståndigaste valet i ditt fall ändå? Eller varför inte en av dom sista 10D som dom skeppar iväg mycket billigt nu. Dom är visserligen aningen brusigare o långsammare men helt ok ju. Å´ andra sidan; Vem vill vara förståndig, dvs. enbart handla förnuftigt och med hjärnan - Inte jag i alla fall? Lol!

Senast ändrad:
För mig skulle sökaren och pengarna avgöra, helt säkert!

Kanske litet sent att komma med ett inlägg till trådskrivaren nu,,

Det borde inte finnas ngn tvekan mellan husen eftersom de är så olika. Antingen är spekulanten mycket osäker på sina egna egenteliga behov eller så spelar det liksom ingen roll ekonomiskt,,

Personligen så skulle jag vara nöjd med det allra mesta med en 20D MEn eftersom sökaren inte är lika bra som i en 1DII så blir valet lätt, om ekonomin finns såklart!

För mig skulle sökaren och pengarna avgöra, helt säkert!
En bra sökare är för Mig nära en 100% förutsättning i mitt fotograferande,,,

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Personligen så skulle jag vara nöjd med det allra mesta med en 20D MEn eftersom sökaren inte är lika bra som i en 1DII så blir valet lätt, om ekonomin finns såklart!
Jag tycker 1D Mark II är på tok för tung.

sagan skrev:
Jag tycker 1D Mark II är på tok för tung.

En 20D utan batterigrepp är på tok för lätt för mig.

Köpte jag en 20D så blir det säkert att blya den ned till ett drygt Kg.

En vikt på 1,2kg är perfpekt för mig.

Mvh Niclas,

Ps, Vad väger 1DII resp 20D?

Vikten är inte 1.2kg..utan ca 1.6kg..för jag antar att du vill ha ett batteri i kameran oxå ;-)

20D med batterigrepp och två batterier blir ca 1.1kg.

sagan skrev:
Vikten är inte 1.2kg..utan ca 1.6kg..för jag antar att du vill ha ett batteri i kameran oxå ;-)

20D med batterigrepp och två batterier blir ca 1.2kg.

Ja, batterier måste man väl ha?,,,,;)

Jo då klagar jag inte på vikten i 20D!!

Men vid tanken på 1,6Kg så känns det inte som ett problem överH.

Men innan jag köpte en kamera som 1DII skulle jag såklart känna på den med de aktuella linserna,, den skall ju trots allt användas;)

Tack för upplysningen kim!
Mvh Niclas,

Vikten är ca 1.1kg..inte 1.2kg (som jag först skrev)...eller för att vara exakt: 1059 gram.

Exakta vikten på 1D Mark II (med batteri) är 1555 gram.

En skillnad på ½ kg m.a.o...lika mycket som vikten på en normalzoom.

Hej igen Stefan :)

Måste bara säga en sak. Känner igen dina problem så väl, t ex för en månad sedan när jag köpte min 20D, men också otaliga gånger tidigare. Tycker att du har dragit igång en helkul tråd och jag hoppas att jag själv har sinnesnärvaro nog att göra något liknande innan jag får hjärnsläpp och förköper mig ;-)
Jo och så vad det det här med valet. Omodern efter 2-3 år betyder:
1) Inte att kamernan i sig inte duger lika bra som när den var ny, utan;
2 ) Det finns bättre på marknaden som man jämför med (grunden till nuvarande dilema).
3) Om man säljer bilder professionenllt ställer marknaden ofta högre krav i takt med den digitala utvecklingen. (Inte teknisk utan marknadsmässig livslängd, d v s punkt ur komersiell synvinkel).

Fotografi har en tendens till att urarta i prylhysteri. Siktar du på att göra storverk är det bättre med talang, arbete och 300D än slentrian och 1DS MK2 :)

Jag övervägde själv 300D starkt men viste att den strax efter 20D kommit skulle sjunka i pris (vilket den har gjort nu), och jag var "tvungen" att ha en digital då för några jobb jag skulle göra (nya krav från kunder om digitalt - bara en himla tur att jag han få den ;-) bland de första exen ute).
När jag sa en 1D mkII med momskvitto menade jag en begagnad. Och om man inte kan dra momsen, tja då kanske man ändå skulle snegla mot 300D ny eller 10D beg vilket jag tror att kan vara ett super köp. Har själv väntat i ca 4 år (som katten kring het gröt) på att få köpa DSLR till rimligt pris/prestandaförhållande. T ex var 25000 för 10D för mycket. Är man amatör tycker jag det ska mycket till innan man kan motivera värdefall på drygt 10000kr per år (fast alla kanske inte har det magert som jag ;-).
Vad gäller gluggar: som sagt vad fotar du??? Själv använder jag brännvidder på över 200mm (småbild) ytterst sällan. Har däremot ett annat problem. Alla dyra grejor väger så förbenat. Mitt 70-210 2,8 väger ca 1300gr vilket därför skall bytas mot ett 70-200/4L på ca 700 gr. Det viktiga är att kunna ha med grejorna och tycka det är kul. Blir det för tungt lämnar man alltid nåt hemma. (1DMkII är tyngre än 20D ).
Slutligen, jo visst blir man lite besviken över sökaren i Canons 1,6x crop digitala. Men jag menar, hur kinkig får man vara ??? ;-) En lite knäpp på näsan bara ;-) Du kan ta grymma bilder men en sådan kamera också. Van vänjer sig (och gläds otroligt mycket) över sin kamera... jag vet :)
Mitt förslag 300D begagnad med hack. 17-40/4L, 70-200/4L, 85/1,8 beg. Det blir väl ca 22 tusen även om L optikerna inhandlas nya. Då finns även pengar över till annat viktigt, väska, blixt (vilket MK2 inte har inbyggt = jobbigt när utrustning ska vara ultralätt) stativ (QTVR), UV och polfilter.....
Det bästa ... utrustningen kommer inte att tappa en tredjedel så mycket i värde som om du går på en del andra galna förslag i denna tråd ;-)
Bästa hälsnignar, Niclas (hoppas du sov hyggligt gott inatt trotts dilemmat ;-) haha.... (wow vilken roman ;-)

sagan skrev:
En skillnad på ½ kg m.a.o...lika mycket som vikten på en normalzoom.

Visst förstår jag om det kan vara betydelsefullt för många men jag ser det inte alls som ett minus.
Visst, jag hade hellre sett att vikten var på 1,45kg än 1,55kg men ngt direkt problem ser jag inte.

Dock så anser jag att det är en lite knepig frågeställning som trådförfattaren ställer. Det borde liksom inte finnas någon tvekan mellan husen. Eftersom de tillfredsställer så olika behov.

Hur som helst så anser jag sökaren vara för dålig på de som inte heter 1D/s/MII/sMII,,

Mvh Niclas,

Jag har nyss bytt från 300d till 20d. Det första jag märkte var vilken fin sökare 20d har. Den är inte lika stor som analoga SLR men helt ok. Mycket bättre än 300d.

Går man omkring med ett objektiv på huset som väger 1.4kg (100-400L IS) för jämnan så är man glad för varje 100gram mindre man slipper bära på *lovar*...en skillnad på ½ kg har stor betydelse efter några timmar..

Niclasfoto skrev:
Dock så anser jag att det är en lite knepig frågeställning som trådförfattaren ställer. Det borde liksom inte finnas någon tvekan mellan husen. Eftersom de tillfredsställer så olika behov.
På vilket sätt "tillfredsställer så olika behov" ?
Båda är mycket snabba kameror som ger en likvärdig upplösning/bildkvalitét och använder samma objektiv..så väldans olika behov tillfredställer de nog inte.

Håller med Kim fullt ut ;-)

Men du Kim, väger ett 120-300/2,8 mycket eller mycket? (haha... kunde inte låta bli... sorry). Många fina bilder du har tagit förresten :)

Japp, 120-300/2.8 väger hela 2.6kg..jag brukar inte handhålla den heller ;-)

Det är just för att jag vill ha ett långt tele som jag kan handhålla längre stunder och gärna går omkring med som jag har behov av båda.

sagan skrev:
På vilket sätt "tillfredsställer så olika behov" ?
Båda är mycket snabba kameror som ger en likvärdig upplösning/bildkvalitét och använder samma objektiv..så väldans olika behov tillfredställer de nog inte.

Hehe jaa det kanske blir en begreppsfråga och ett deffinieringsproblem,,,

Nej det jag menar är att 1DmII tillfredsställer kraven på högsta snabbhet och hållbarhet mm det gör att jag klassar det huset som att det tillfredsställer dessa och många fler behov hos de som kräver dem,,
Visst, de fotar bra bilder båda två och visst de tar samma linser MEn jag ser de som helt klart två helt olika hus som riktar sig till helt olika behov som båda såklart är fotografiska;)

Att handhålla ett 120-300 2,8 tror jag inte är ngt problem alls. Skulle aldrig klaga på vikten där om jag hade linsbehovet såklart;)

/Mvh Niclas,

sagan skrev:
Går man omkring med ett objektiv på huset som väger 1.4kg (100-400L IS) för jämnan så är man glad för varje 100gram mindre man slipper bära på *lovar*...en skillnad på ½ kg har stor betydelse efter några timmar..

Det jag såpklart menar är ju att kameran fungerar som en balansvikt mot linsen om linsen är tung. Detta blir ju tydligast och mest viktigt under handhållen fotografering såklart;)

För mig så är vikten viktig.

Precis som det är för flugfiskaren med krav på kännsla,, du bör känna det ut i fingrarna när det nappar på kroken som befinner sig kanske 25m bort, Det klarar man inte med ett fint spö och en rulle som inte balanserar upp vikten så att det totala spöet väger och balanserar fint i handen,,
På samma sätt ser jag en balaserad kamera bakom en lins som ett instrument som för bästa resultat bör fungera ytterst väl tillsammans.

Kanske var det en haltande liknelse dock;)

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
När jag ägde mitt 100-400IS så fotade jag med min eos1n+hs. Som backup hade jag med mig ett eos500n hus.
Eftersom 500,ans ringa vikt gjorde linsen ytterst obalanserad och framtung så upplevdes kittet oerhört mycket tyngre än med den mycket tyngre eos1n+hs.

Samma sak om man packar en ryggsäck fel eller en liten ryggsäck proppfull, båda känns ofta mycket tyngre än nödvändigt.

Mvh Niclas, forsätter att halta med sina liknelser,)

När jag handhåller med 100-400:an så håller jag givetvis den ena handen långt framme på objektivet..balansen är alldeles utmärkt, tyngre kamerahus skulle ge bakvikt.

Det var juiofs precis det du sa..att 1.2kg var perfa :D
Niclasfoto skrev:
En vikt på 1,2kg är perfpekt för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar