Annons

Grundutrustning för Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

walter_iego

Avslutat medlemskap
Har liksom många här haft fotointresset vilande pga. av familj och andra åtaganden, men tänkte jag skulle börja igen. Hittade en Canon 50D i mycket bra skick, och tänkte jag skulle träna / experimentera med porträttfoto och landskapsfoto.

Till porträtten tänkte jag att ett EF 50mm f/1.8 STM borde vara perfekt, men för landskap, där står det lite still.

Vad skulle ni rekommendera; något i budgetklass.

Canon har en zoom med ef-s 10 - 18 som kanske kan vara något om du kan tänka dig en zoom.

Jag tog en titt på Canons hemsida, och hittade där: EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM - som du tipsade om. Det verkar vara bra och precis vad jag var ute efter. Det finns bra priser på det på Tradera såg jag.

Jag har ett sådant objektiv och kan rekommendera det, och det fungerar bra i situationer där man behöver rejält med vidvinkel. Jag vill minnas att jag läst ganska fina recensioner om det också, och det är väldigt bra, åtminstone i förhållande till priset. Bristerna handlade mest om olika sorters distorsion främst ute i kanterna, och att objektivfattningen är gjord i plast. 10 mm på en APS-C motsvarar 16 mm på en Canon FF-kamera så det är inte så extremt vidvinkligt men man måste fortfarande vara lite försiktig med kameravinklar för att inte få oönskade effekter med lutande väggar och liknande om det inte är just sådana effekter man är ute efter. Förutom på Tradera kan man ofta hitta det som begagnat hos ett flertal fotohandlare.

Har liksom många här haft fotointresset vilande pga. av familj och andra åtaganden, men tänkte jag skulle börja igen. Hittade en Canon 50D i mycket bra skick, och tänkte jag skulle träna / experimentera med porträttfoto och landskapsfoto.

Till porträtten tänkte jag att ett EF 50mm f/1.8 STM borde vara perfekt, men för landskap, där står det lite still.

Vad skulle ni rekommendera; något i budgetklass.
Hej Walter
Jag har en vidvinkel Canon E-FS 10-22 mm, till salu...i väldigt bra skick, priside 2000:-

Dessutom, om du är intresserad av makrofoto av blommor, insekter mm så har jag en Canon original Vinkelsökare B som passar på 50D. en vinkelsökare är nästan oumbärlig när man vill ligga på magen och fota små objekt - den visar rättvänd bild.
Billig - har annons (med bildpå den) inne här på Fotosidans annonsmarknad köp&sälj...
Pris 600:- men är beredd att pruta om seriöst intresse finns!
mvh
/B

Hej Walter
Jag har en vidvinkel Canon E-FS 10-22 mm, till salu...i väldigt bra skick, priside 2000:-

Dessutom, om du är intresserad av makrofoto av blommor, insekter mm så har jag en Canon original Vinkelsökare B som passar på 50D. en vinkelsökare är nästan oumbärlig när man vill ligga på magen och fota små objekt - den visar rättvänd bild.
Billig - har annons (med bildpå den) inne här på Fotosidans annonsmarknad köp&sälj...
Pris 600:- men är beredd att pruta om seriöst intresse finns!
mvh
/B

Har hört bra om det objektivet, men har införskaffat det jag behöver i nuläget. Tack i varje fall :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar