Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundinställning för foto inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackner

Aktiv medlem
Finns det någon form av "grundinställning" på iso, slutare, bländare mm. om man ska fota med blixt inomhus i hem-miljö och vanlig halvrisig belysning?

Har en D80 och bara den inbyggda blixten att tillgå men det måste väl gå att undvika risiga fyllekort utan att ha extern blixt kan jag tänka mig?

Har testat lite hit och dit men det vore bra med en grund att utgå från.
 
Beror lite på hur ljuskänsligt objektiv du har.

Helt öppen bländare. Slutartid minst 1.6 x brännvidden , för att undvika skak-oskärpa.
Öka sen ISO tills du får en hygglig exponering.
 
Jag kör M-läge, minsta bländartal(stösta bländare), 1/30 möjligen 1/20 om det är mörkt, och så kör så hög iso (800 eller 1600) som du kan acceptera med det bruset du vill ha, sedan fyller jag på med blixt som står på auto.

Jag kör manuelt för att få in så mycket miljöljus som möjligt. Kamerorna vill gärna köra kortare tid om man kör på P-läge.
 
tannler skrev:
apberget.se skulle kanske passa Dig bättre Robin - Du bara tramsar sönder trådarna. Har Du inget vettigt att säga, kan Du väl hålla tyst - God Jul - Kalle Anka kommer snart.
Anledningen till att jag skrev here we go again vara att för bara några veckor sedan var de en vild diskusion om att man ska räkna 1,6 för att inte få skakigt lr int. Och jag trodde denna tråd skulle gå samma öde till mötes.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.