Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grubblerier angående AF-belysningen på D70s modellen.HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

Kung vise

Medlem
Hej..

Sitter här i grubblerier angående AF-belysningen på D70s modellen.

Den ska hjälpa en med att kunna fokusera i dåligt ljus, genom att lysa upp för att kameran ska kunna hitta fokus.

Men min d70s så lyser den de 3-4 första gånger jag tar i dåligt ljus, sedan så blinkar den bara till svagt. Om jag då väntar i 20-30sekunder så lyser den skarpt till en eller två fokuseringar till, för att sedan gå tillbaka till att bara blinka till när jag försöker få fokus en gång till.

Om jag stänger av kameran och sätter på den så fungerar AF-belysningen typ:3-4 gånger till, för att sedan bara ge ifrån sig en blinkning varje gång jag försöker fokusera.

Kan någon prova 4-6bilder på raken, med sin D70s. Och fokusera i dåligt ljus där man måste använda AF-belysningen. för att se om AF-belysningen fungerar varje gång. Vore mycket tacksam för detta

Annars får jag väll ta och ringa till stället jag köpte kameran..
Eller kan man få hjälp av Nikon direkt tro??

Japp. Samma beteende på min D70. Med tanke på hur kraftig lampan är så är det förmodligen någon spärr för att grejorna skall hålla...

Det sitter förmodligen en kondensator som driver lampan och när lampan används flera gånger på kort tid så laddas kondensatorn ur. Batteriet kan antagligen inte leverera den effekt som krävs för att driva lampan och då använder man en sådan här lösning. Det tar sedan en stund innan kondensatorn laddas upp igen vilket är anledningen till "problemet"

Rätta mig om jag har fel...

// Fredrik

Den stänger av sig om den blir för varm. Det står i Thom Hogans D70 bok att den stänger av sig efter ca 5 gånger pga av värme.

Visst är det så, att lampan stängs av pga. den inte ska förstöras. det står t.o.m. i manualen, dock vet jag inte sidan..

blev själv fundersam då jag första gången gjorde samma "upptäckt" :)

Hej..
Och ett göööör stort tack till er alle.
Ja detta måste vara den snabbaste supporten på denna sidan galaxen angående digital kameror. LoL

Uppskattar verkligen att ni tog er tid för att hjälpa en i grubblerier att få lite rät sida på tillvaron.
Mycket tack :)

(ps: Ska se om jag kan hitta informationen i manualen,om Af-b. Att den stängs av vid ett antal fokuseringar i följd)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar