Men dom försöker vara innovativa och fixa kopieringsskydd som funkar istället för att lobba för beskattning. Men å andra sidan får dom rejalt med pengar från företag som köper sakerna. Trots allt, jag tror ärligt talat inte att adobe är särskillt ledsna övre att halva entusiastsidan kan photoshop, det är ändå företagen som står för dom stora pengarna. Och då merparten av folket kan photoshop har du ju ytterligare ett grepp om marknaden. Ordentligt med kvalificerad arbetskraft som förtagen slipper träna upp. Detta samtidigt som dom har studentrabatter(även om du förväntas ta bort programmet om du slutar studera har jag för mig).
Skivbolagen å andra sidan vet att dom ingentligen inte har en produkt som går att sälja, utan försöker lobba igenom nåt som ger garanterad inkomst utan att dom behöver vara ansvariga för att faktiskt bibehålla någon kvalite.
Det värsta är nog antagligen att skivbolagen räknar sin förlorade vinst som om dom hade sålt en singel eller ett album per kopierad låt, och inte 14 låtar/album. Och sen försöka påstå att artisterna lider av det..... dom får väl vadå... 10öre / cd eller nåt av dom 150-200kr som en cd kostar. Skivbolagen ökade bara sin vinst med 80% i år mot vad dom gjorde förra året. Och då är det ökade. Sen får vi inte glömma alla sätt som skivbolagen gör för att skapa karteller, trycka ner mindre bolag som försöker etablera sig, väga att sälja till bolag som försöker importera från grossiter utomlands(där det är billigare), osv, osv, osv.
Ganska bra om än omoralisk ide.... ung som att tv-shop skulle få betalt för att du tittar på deras reklam istället för att du köper en produkt.