Annons

Grattis digitalfotografer - 800 procent högre skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker att förslaget är fullständigt lysande.

Det visar med all önskvärd tydlighet hur orimligt "kassettskatt" och liknande faktiskt är. (vi har ju faktiskt redan skatt på inspelningsbara medier)

Man kan bara hoppas att nån pervers politiker* som sparar mycket hemvideo på DVD-R kommer till sans.


* (c) Ebba Grön
 
Då är det bara att köpa både spriten och CD/DVD skivorna i Danmark i fortsättningen då.
 
Kim10D skrev:
Då är det bara att köpa både spriten och CD/DVD skivorna i Danmark i fortsättningen då.

Jag bor i Lund. Jag har 3 mil till Malmö och sedan 2 till till Danmark.

Men visst blir man fundersam på vart samhället är på väg när man måste köra till andra länder för att köpa saker man BEHÖVER ha (till jobbet, åtminstone).

Sprit klarar man sig utan, men försök att klara er utan lagringsutrymme...
 
Det lär dröja ett tag innan jag behöver mer lagringsutrymme iaf..300 CD-R, 80 DVD-R och 200gb + 160gb HD..klarar mig några år.
 
Starta ett Upprop...

tror jag det heter. kanske kan vi alla som använder ovannämnda lagringsmedia skriva på en lista och skicka vidare till alla tokar i stockholm (regeringen).


Jörgen
 
Det är väl inte ännu bestämt om de ska genomföras vad jag fattar..men det spelar åh andra sidan ingen större roll tycker jag..vi är ju med i EU så det är ju enkelt att beställa från Danmark eller Tyskland utan tull och svensk moms.
Tycker det verkar lika döfött att ha högre skatt på CD-R och DVD-R som på spriten..folk handlar ju bara i något annat EU land då och då blir det inga skatteinkomster alls.
 
Re: hehe

seamaster skrev:
verkar som det man tjänar på att slippa köpa fotografisk film förlorar men på lagring av digitala bilder....

Var inte så säker på det, snart kommer kanske Gallerix m.fl på att du kan fotografera av deras affischer och göra egna kopior - tänk om dom vill ha en avgift på varje rulle och varje fotopapper för att du kanske använder det för att avbilda något de har rättigheterna till... ;-)
 
Det går in ca: 2000 jpg 10D bilder på en DVD-R..de kan höja priset (skatten) våldsamt från ca priset 20:- innan det börjar närma sig.
 
Kim10D skrev:
men det spelar åh andra sidan ingen större roll tycker jag..vi är ju med i EU så det är ju enkelt att beställa från Danmark eller Tyskland utan tull och svensk moms.
...men jag handlar mycket hellre i den lokala butiken än beställer via postorder från ett annat land. Dels för att stödja svensk och lokal handel, dels för att jag hellre betalar skatt i Sverige. Sen kan det vara akut att köpa skivor ibland, då tar det för lång tid att beställa.
Men det är klart, blir det för dyrt beställer jag också utomlands, tyvärr.
 
Jag beställer alltid på nätet, hittils endast svenska nätbutiker dock.
Ser alltid till att ha gott om skivor hemma.
 
Forslund skrev:
Sverige= Sista Sovjetstaten?

Vilka är billigast på skivor i sverige? Näthandel..

SIBA har bra pris på Memorex DVD-R/DVD-RW och DVD+R/DVD+RW skivor.

10st på en s.k. spindel för 169kr eller 25st för ca 400kr. RW något dyrare.

SIBA säljer också HAMA DVD-case för 39kr/5st.

Sen finns det säkert nån som säljer kompletta DVD-skivor med DVD-case för under 20kr/st.
 
Glock skrev:
SIBA har bra pris på Memorex DVD-R/DVD-RW och DVD+R/DVD+RW skivor.

10st på en s.k. spindel för 169kr eller 25st för ca 400kr. RW något dyrare.

SIBA säljer också HAMA DVD-case för 39kr/5st.

Sen finns det säkert nån som säljer kompletta DVD-skivor med DVD-case för under 20kr/st.

Det är dyrt...
Mina kostar 10 kronor stycker eller nått sånt ;) jmedata.se tror jag det var
 
Clas Ohlson har mkt bra priser.
Använder själv deras skivor och de funkar alldeles utmärkt.

Exempel:
På spindel 25-pack, 129,00:-

På spindel 50-pack, 229,00:-

Med "slim"fodral 10-pack, 65,00:-

www.clasohlson.se

/Pär
 
daverus skrev:
Clas Ohlson har mkt bra priser.
Använder själv deras skivor och de funkar alldeles utmärkt.

Exempel:
På spindel 25-pack, 129,00:-

På spindel 50-pack, 229,00:-

Med "slim"fodral 10-pack, 65,00:-

www.clasohlson.se

/Pär

Du måste skriva om det är CD eller DVD-skivor du pratar om, tack!

25st DVD-skivor på spindel ligger på 499kr och 695kr för RW hos Clas Ohlson.
 
ANNONS