Annons

Grattis digitalfotografer - 800 procent högre skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Copy_Con skrev:
Har man ett företag så är det bara att registrera sig så slipper man skatten. Men för privatpersoner är det ju rätt surt.

Det kommer nog att finnas rätt många företag som har stor åtgång på skivor i den egan verksamheten, där de sedan kasseras efter utnyttjandet. Försäljning av kasserade skivor är väl knappast avgiftsbelaggt då de har omvandlats till råvara för återbruk i kretsloppet :)
 
Hänger inte regeringen och riksdag med i svängarna???

Merparten av nya musik-cd är ju kopieringsskyddade. Jag kan tekniskt sett inte ens göra en laglig kopia till minidisc så jag kan lyssna på musiken i min freestyle till och från jobbet.

Nu ska man lägga skatt på cd-skivor som jag inte kan använda annat än till gammal musik, eller mina egna fotografier.

Lite läge att upplysa våra befattningshavare om hur cd används?!

Är det meningen att vi ska betala kopieringsskatt på de skivor vi använder i jobbet, där vi distribuerar handböcker på cd? Handböcker som vi själva gör med lagligt köpta program och datorer.

*sjukt*
 
Peter> Jag har en musikskiva från Sony som det står att den inte fungerar i en PC. Den fungerar utmärkt att lyssna på, göra MP3 samt att kopiera via min Sony CD-brännare :)

Det kan ju vara idé att reklamera skivan med tanke på att det är fel på den om den fungerar i en PC ;-)
 
Om det här idiot föslaget skulle gå igenom återstår det bara att själv registrera sig som en "kulturell person" som har rätt till en del av pengarna som den här skatten inbringar. Som em STIM peng ungefär, Varje gång någon laddar ner en av mina bilder skall jag ha en viss summa från den där skatten...
Borde inte vi kunna kräva det då ????

/Lasse
 
All form av nedladdning från nätet kommer att vara olaglig i framtiden, enligt artikeln.

Det blir mycket jobb för Cyberpolisen, förstår inte riktigt hur de prioriterar ibland, men det är tydligen ett värre brott att lura staten och industrier på pengar än att ha ihjäl en människa. *suck*

Hur ska de kompensera självodlingen av potatis och allehanda primörer, ska det beskatta det med nu, eller? *skrattar*
 
Spännande om "alla form av nedladdning" från nätet ska bli förbjudet.

Då blir det ju förbjudet att surfa, eftersom man ju alltid laddar ned webbsidor för att kunna läsa dem. :)
 
Om någon laddar ned mina bilder som jag har på nätet olovligen, för jag en bit av dessa pengar då?

Om all form av piratkopiering försvinner, sänker de skatten då?

Ett par frågor som dyker upp i skallen... :)
 
Jag tror hela kontrollapparaten löser sig genom att skadeståndet delas lika melan industrin och den som tipsade polisen om brottslingen. Morötter är bättre än piskor om man vill få något gjort :))
 
Söderlund skrev:
Om någon laddar ned mina bilder som jag har på nätet olovligen, för jag en bit av dessa pengar då?

Om all form av piratkopiering försvinner, sänker de skatten då?

Ett par frågor som dyker upp i skallen... :)

Jag tror jag behöver förtydliga skattesystemet, för jag antar att du är nyinflyttad....;-)

När en skatt läggs på något som är farligt blir det ofarligt, så kan vi med gott samvete fortsätta. Tänk på alla miljöskatter. Således är en miljöbov är den som inte betalat sin miljöskatt. På samma sätt upphör piratkopieringen när piratskatten läggs på media och piratkopierar är den som inte betalat piratskatten.

Stämmer det inte så säg :)
 
RolandM skrev:
...för jag antar att du är nyinflyttad....;-)
*L*

Ok, så när skatten läggs på på cd, dvd m.m. då är det ok att piratkopiera för då har den ju egentligen upphört så då är det ingen piratkopiering längre utan bara en vanlig kopiering... ;) =)
 
Tja...jag säger som Eddie Meduza.

Sverige, va f*an dy inte vara bra längre.

Sverige är inte sena med monsterskatter, se bara på drivmedel..

Dett är ju inte klokt, ja rent av horribelt.
 
Det var ju nån som frågade varför digitalfotografi??? Han fick många svar med att man slipper kostnader för film och sånt....=)
 
Det finns redan idag kassettersättning som ligger på 2 öre per inspelningsbar minut eller max 6:- per enhet (kassett, skiva, osv) (www.copyswede.se)

Har ögnat igenom delar av förslaget som nu ligger o enligt det så har den avgiften _inte_ drabbat särskilt hårt mot konsumenter pga kassetter mm ofta används som lockvara. Personligen kan jag inte avgöra om det stämmer..

Vidare tror de att samma sak _kan_ hända nu, vi får väl se!

Maxavgiften försvinner nu, men enligt förslaget: "Å andra sidan införs en jämkningsregel som bl.a. skall kunna tillämpas om ersättningen blir oskäligt hög." Tyvärr hittar jag inget om vad de anser vara oskäligt, men det kan finnas hopp ändå... kanske!
 
...men är det bara musikindustrin som har lobbat genom detta? Hur är det med mjukvaruföretagen? Kopieras det inte program friskt...?
 
Men dom försöker vara innovativa och fixa kopieringsskydd som funkar istället för att lobba för beskattning. Men å andra sidan får dom rejalt med pengar från företag som köper sakerna. Trots allt, jag tror ärligt talat inte att adobe är särskillt ledsna övre att halva entusiastsidan kan photoshop, det är ändå företagen som står för dom stora pengarna. Och då merparten av folket kan photoshop har du ju ytterligare ett grepp om marknaden. Ordentligt med kvalificerad arbetskraft som förtagen slipper träna upp. Detta samtidigt som dom har studentrabatter(även om du förväntas ta bort programmet om du slutar studera har jag för mig).

Skivbolagen å andra sidan vet att dom ingentligen inte har en produkt som går att sälja, utan försöker lobba igenom nåt som ger garanterad inkomst utan att dom behöver vara ansvariga för att faktiskt bibehålla någon kvalite.

Det värsta är nog antagligen att skivbolagen räknar sin förlorade vinst som om dom hade sålt en singel eller ett album per kopierad låt, och inte 14 låtar/album. Och sen försöka påstå att artisterna lider av det..... dom får väl vadå... 10öre / cd eller nåt av dom 150-200kr som en cd kostar. Skivbolagen ökade bara sin vinst med 80% i år mot vad dom gjorde förra året. Och då är det ökade. Sen får vi inte glömma alla sätt som skivbolagen gör för att skapa karteller, trycka ner mindre bolag som försöker etablera sig, väga att sälja till bolag som försöker importera från grossiter utomlands(där det är billigare), osv, osv, osv.

Ganska bra om än omoralisk ide.... ung som att tv-shop skulle få betalt för att du tittar på deras reklam istället för att du köper en produkt.
 
Eftersom vi redan nu betalar för musik och filmer som vi inte ens har kopierat, så anser jag det vara korrekt att få valuta för pengarna och kopiera filmer och musik från nätet.

Vem är dum nog att bara ge bort pengar och inte förvänta sig något i retur? Inte jag.
 
Behöver man producera något för att få del av de konfiskerade pengarna ? Om inte är det dags att starta skivbolag..:)
 
janc skrev:
Behöver man producera något för att få del av de konfiskerade pengarna ? Om inte är det dags att starta skivbolag..:)

Starta ett skivbolag, ge ut 1 skiva med lågkvaletativa suckningar och skyll sedan på att piratkopieringen slagit ut dina affärer helt och hållet. På det viset verkar det som mindre bedrägeri.
 
hehe

verkar som det man tjänar på att slippa köpa fotografisk film förlorar men på lagring av digitala bilder.

Kvar blir då bara en dyrare kamera med sämre bildkvalitet än den gamla analoga förkrigsmodellen.

Ganska ironiskt faktiskt.


Tallyhooo
 
Glock skrev:
All form av nedladdning från nätet kommer att vara olaglig i framtiden, enligt artikeln.


Då kanske det blir dyrt att hämta hem E-posten också.

Fast då kunde man ju skriva brev till varandra på papper och sedan samla ihop dom i gula lådor och låta någon dela ut dom till rätt person.

Kanske skulle ta patent på den grejen, hmm...undrar om inte staten hade nått liknande förut.

Fast sen slutade det med att man fick hämta posten själv på nån bensimack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.