Annons

Gratisprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jansson.

Medlem
Hej!
Jag har nu börjat fotografera i RAW format och trodde först att programmet som följde med kameran skulle kunna användas för att redigera RAW bilder, men det visade sig att jag hade fel.
Även Adobe Photoshop Elements vägrar att öppna bilderna.

Så jag tänkte nu höra om det finns något gratisprogram för redigering av RAW format?
Och...
Jag tänkte även höra om det är någon som vet vad jag gör för fel när jag öppnar bilderna i Photoshop? Obs: Jag använder en gammal version.

Tacksam för snabba svar! / Jansson.

UFRaw är gratis och fungerar tillfredställande för mig iaf. När du ändå är i farten kanske det kan vara intressant med GIMP också? De arbetar fint ihop och i så fall skall GIMP installeras först.

Hej
Du kanske måste uppdatera elements rawkonverterare, den går att byta ut.
Beroende på version av elements så finns det att ladda ner på www.adobe.com

cameraraw heter det du skall ladda ner.

Roine

En annan gratis råkonverterare är RawTherapee.
http://www.rawtherapee.com/

Om man skall vara petnoga så redigerar man inte råfiler. Man använder råfilerna för att skapa bildfiler i t.ex. jpg- eller tiff-format.

Kanske en del råkonverterare (speciellt kameratillverkarnas egna, misstänker jag) ändrar något lite i råfilerna, men de flesta skapar en ny fil där konverterarens inställningar sparas.

Akta!!!

BengtJohnsson skrev:
LightZone från www.lightcrafts.com är en intressant lösning som både fixar råkonverteringen och bildbehandlingen. 20% rabatt just nu är inte heller fel.

LightZone är riktignog ett bra program. MEN jag tväkar om detta kommer att bli långlivat.
Kikade just förra dagen på programmets eget forum, Det är stor missnöje och flykt av medlemmar där.
Det gör mej intet om jag har fel; men jag vägar inte att annbefala LZ till andra som det ser ut nu.
/Erik J

Ja, just det. Tråden handlar ju om gratisprogram, och gratisversionen (dvs Linuxversionen) av LightZone har fått en hel del klagomål.

Själv förstår jag inte hur man kan klaga på något man fått gratis. Jag konstaterar också att många som köper betalversionen (jag gör det nog inte) verkar riktigt nöjda.

En lustig egenhet med LightZone är att man får använda det gratis i evighet - men ett störande rutnät syns över bilderna tills man betalar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar