ANNONS
Annons

Gratis RAW konverterare?

Produkter
(logga in för att koppla)

homeless clubkid

Aktiv medlem
Finns det någon gratis raw konverterare som ni kan rekommdera? Den behöver inte ha C1 klass men allafall snabbare en Canons egna programvara ;)

/mvh jesper.

Dcraw går fint att köra i Windows också. Här kan du ladda ner det kompilerat och klart.

dcraw grejar det mesta

Kolla Dave Coffins (utvecklaren av dcraw) websida för en lista på kameramodeller vars raw-format den klarar. (Nästan 100 st...)

http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/

Har själv använt den för att konvertera raw-filer från Canon EOS 10D, Nikon D100 och Minolta 7i med, i mitt tycke, utmärkt resultat.

(Jag använder den bara från kommandolinjen, så är det nån som vill ha den kompilerad för Mac OS X är det bara att höra av sig, men det finns ju en del andra lösningar som kapslar in den lite snyggt också... Photoshop, GraphicConverter, BreezeBrowser för att bara nämna några.)

Och som alternativ till windowsbinären för windowsanvändare kan jag starkt rekommendera att installera Cygwin och kompilera det själv. Cygwin är en "unixmiljö" som körs under Windows och faktiskt funkar enormt bra. Då får man ett riktigt shell så man kan automatisera flödet lite enklare än med Windows ganska patetiska kommandorad. Cygwin är grymt trevligt, det har i princip rationaliserat bort en extradator för mig.

ANNONS