Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis importverktyg för minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Lennart.

Provade den med NEF filer och den lyckades inte flytta över dom.
Den såg filerna för den promptade och sa att "importerat 0 antal filer av 3 från 'kopiera från mapp' till 'kopiera till mapp'"

Vore kalas om du eller någon annan kan ge mig lite hjälp för detta är precis vad jag behöver.

/Andreas

Du försökte antagligen kopiera / flytta dom till en mapp där filerna redan existerar. Då fattar programmet det beslutet att den inte skriver över dom befintliga.

Nej , jag har provat att kopiera/flytta till ett antal olika ställen och det fungerar inte för mig.

Provat att kopiera/flytta till bibliotek under C: och D: men inget av dom lyckas , samma resultat.

Filerna som jag hämtar från minneskortet ligger under

E:\DCIM\100NCD70

Bibliotekets definitionen som jag använder mig av är datum + text

Här är mina testalternativ, jag skapade en mapp precis som din på minneskortet och la dit fyra nef-ar...

Bilagor

• dialog.jpg
    dialog.jpg
    21 KB · Visningar: 773
Kollar jag sen i C:\Temp så finns där en mapp som heter "2004-05-06 Nisse" och den innehåller mina fyra nef-ar...

Väldigt konstigt , undrar om det är min kortläsare som ställer till problem , kan kanske vara någon timing problem.
Ska prova med en annan läsare i kväll.
Tack för snabb respons :)

/Andreas

Håller med om att det är konstigt, vad har du för läsare? Ansluten via USB 1.1, USB 2 eller Firewire? Jag har själv testat med lite olika modeller Inbyggda, PC-Card, USB 1.1, USB 2.0 och Firewire och inte haft problem tidigare.

Jag provade via min Photosmart 7960 skrivares inbyggda kortläsare.
Jag vet att den är långsam att överföra filer så kan eventuellt vara den som ställer till det.
Ska prova med min PNY läsare senare idag och se om det fungerar bättre.

Nix pix , fungerade inte med min USB 2.0 PNY läsare heller.
Har du någon debug version av den som spottar ur sig en log till en text fil eller på skärmen så kanske jag kan se vad den inte lyckas med.

Uppenbarligen så hittar den filerna på kortet, då jag ser att den hittar index filen utöver .NEF om jag anger root biblioteket på kortet istället för underbiblioteket som inehåller bilderna.

Har även kollat rättigheterna på filerna på minneskortet och det ska inte vara några problem vad jag kan se.

Har även provat att manuellt kopiera .NEF filen till en folder på en hårddisk och försökt importera den därifrån med samma resultat.
Versionen av DCImport är 1.0.0.2

Jag kör Win Xp SP2

Senast ändrad:
Hmmmmm, det här var mycket märkligt... Jag har testat detta på både Windows 2000 och Windows XP SP1 såväl som SP2 och med alla de läsartyperna som jag nämnde ovan. Metoden som programmet använder är operativsystemets egna CopyFileEx eller MoveFileEx så vad som händer rent tekniskt är att programmet ska göra samma sak som du själv gör när du kopierar manuellt själv i Utforskaren.
Du sa att du använde alternativet med Datum och Text, har du provat något av de andra alternativen? Vilken Text har du angiven så som du kör?

Mvh

Lennart

Jag håller med Lennart , det är förbryllande.
Jag har provat alla kopierings/flytta alternativ.
När jag kör med datum + text så har jag bara "Test" som text.

-Andreas

Ok har kört File Monitor från Sysinternals för att försöka se vad som går fel.

I ordning som felen uppträder så ser jag:

QUERY INFORMATION C:\Downloads\DCIMImport.exe:Zone.Identifier NOT FOUND Attributes: Error

OPEN C:\Downloads\DCIMImport.exe.Manifest NOT FOUND Options: Open Access: All

OPEN C:\WINDOWS\system32\shell32.dll.124.Manifest NOT FOUND Options: Open Access:

OPEN C:\WINDOWS\system32\shell32.dll.124.Config NOT FOUND Options: Open Access: All

QUERY INFORMATION C:\Downloads\DCIMImport.exe.Local\ NOT FOUND Attributes: Error

QUERY INFORMATION C:\Downloads\SYNCOR11.DLL NOT FOUND Attributes: Error

QUERY INFORMATION C:\Downloads\DCIMImport.ENT NOT FOUND Attributes: Error

QUERY INFORMATION C:\Downloads\DCIMImport.ENT.DLL NOT FOUND Attributes: Error

QUERY INFORMATION C:\Downloads\DCIMImport.EN NOT FOUND Attributes: Error

QUERY INFORMATION C:\Downloads\DCIMImport.EN.DLL NOT FOUND Attributes: Error

Hoppas att du blir lite klokare av vad som går galet på min maskin.
Om du vill ha den fulla logfilen så kan jag maila den till dig.

-Andreas

Skicka gärna loggfilen till [email protected] så jag kan kolla den lite närmre.
Kör du XP Pro eller XP Home, vad har du för användarprofil, kör du som Administratör eller? Har du någon anpassad filsäkerhet?

Jag kollar i och för sig country info i programmet för att bedöma om du har / eller - som dateseparator vet inte om det kan strula för dig... Vad har du för countrysettings mm?

Om du öppnar mappen på ditt kort, kan du se fildatum mm om du väljer att visa full information? Vilken Nikon-modell använder du?

Har mailat logfilen nu.

Jag har Windows XP Proffesional och kör med både svensk och engelsk tangentbords layout då jag har ett amerikanskt tangentbord.

Om jag väljer visa detaljerad information så får jag upp allt utom kameramodell.
Använder en Nikon D70 med senaste firmware (2.0).

-Andreas

Nu fick jag det att fungera !!!!!

Eftersom du nämde om landsinställningar och separatorer i datum formatet så ändrade jag från engelskt som hade "/" som datum separatorer till svensk som har "-".

Efter det så fungerade det direkt!

Tusen tack för all hjälp att få igång denna naggande goda applikation.
Uppskattas verkligen.

Mvh

-Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar