Deagol
Aktiv medlem
wikman skrev:
Möjlighet att ange olika filter och olika målmappar, jag vill t.ex. inte ha mina JPEG och RAW filer i samma struktur. Så "jpeg;jpg" till "c:\jpegmapp", "crw;thm;cr2" till "c:\rawmapp" och "avi;mpg;mpeg" till "c:\videomapp"
Hade tänkt eventuellt att man skulle kunna ange ett sökmönster på filtyper, t ex ".jpg.jpeg.cr2" för att begränsa det "*.*" som gäller idag. Men att skapa en funktion som kopierar till flera olika mappar beroende på filtyp kan nog vara lite mer invecklat.
Möjligheten att själv kunna ange hur namnsättningen skall ske med en textsträng, t.ex. "\%Å\%M\" ger "\2005\05\", då slipper du lägga in oändligt antal kombinationer.
En parser för den typen av syntax funderade jag på redan från början, den kommer säkerligen.
Möjlighet att ställa in känslighet i tid när den skall fråga efter ny text till mappen. Så om jag ställer in 10min så kommer applikationen stanna när det blir en 10min lucka mellan två bilder och fråga efter en ny beskrivande text. Detta är smidigt för mig som fotar mycket i studio. Efter en paus är det ofta ett nytt motiv som kanske skall sorteras till en ny mapp.
Detta hade kunnat gå att fixa relativt enkelt om man sagt att den ska använda datum/tid som mappnamn men utan något annat, då kan man sätta ett tidsvärde som brytgräns, mer än t ex 10 min mellan två bilder så skapar den en ny mapp med nästa bilds datum/tid.
Alternativ till senaste funktionen är drag&släpp funktion, om jag drar en hög filer på applikationen skall den fråga efter ny text, då kan jag titta på tummnaglarna och göra filtreringen själv.
Nu börjar det enkla i programmet falla i bitar
Jag skulle även uppskatta om man kan köra som kommandorads applikation, och då gärna ställa in om den skall titta på skapad eller ändrad datumet på filen. Då kan den bli användbar även för säkerhetskopiering av bilder som man jobbar med till annan maskin. Den kan ju även bli känslig för arkivflaggan om man skall dra det steget längre.
Se förra
Sådär, nu har du lite mer att fundera på
Jo det kan man nog säga, det enkla och minimalistiska föll platt där, hehehe. Försagen är noterade och ska övervägas i alla fall.
Mvh
Lennart