Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis importverktyg för minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)

Möjlighet att ange olika filter och olika målmappar, jag vill t.ex. inte ha mina JPEG och RAW filer i samma struktur. Så "jpeg;jpg" till "c:\jpegmapp", "crw;thm;cr2" till "c:\rawmapp" och "avi;mpg;mpeg" till "c:\videomapp"

Hade tänkt eventuellt att man skulle kunna ange ett sökmönster på filtyper, t ex ".jpg.jpeg.cr2" för att begränsa det "*.*" som gäller idag. Men att skapa en funktion som kopierar till flera olika mappar beroende på filtyp kan nog vara lite mer invecklat.

Möjligheten att själv kunna ange hur namnsättningen skall ske med en textsträng, t.ex. "\%Å\%M\" ger "\2005\05\", då slipper du lägga in oändligt antal kombinationer.

En parser för den typen av syntax funderade jag på redan från början, den kommer säkerligen.

Möjlighet att ställa in känslighet i tid när den skall fråga efter ny text till mappen. Så om jag ställer in 10min så kommer applikationen stanna när det blir en 10min lucka mellan två bilder och fråga efter en ny beskrivande text. Detta är smidigt för mig som fotar mycket i studio. Efter en paus är det ofta ett nytt motiv som kanske skall sorteras till en ny mapp.

Detta hade kunnat gå att fixa relativt enkelt om man sagt att den ska använda datum/tid som mappnamn men utan något annat, då kan man sätta ett tidsvärde som brytgräns, mer än t ex 10 min mellan två bilder så skapar den en ny mapp med nästa bilds datum/tid.

Alternativ till senaste funktionen är drag&släpp funktion, om jag drar en hög filer på applikationen skall den fråga efter ny text, då kan jag titta på tummnaglarna och göra filtreringen själv.

Nu börjar det enkla i programmet falla i bitar :)

Jag skulle även uppskatta om man kan köra som kommandorads applikation, och då gärna ställa in om den skall titta på skapad eller ändrad datumet på filen. Då kan den bli användbar även för säkerhetskopiering av bilder som man jobbar med till annan maskin. Den kan ju även bli känslig för arkivflaggan om man skall dra det steget längre.

Se förra

Sådär, nu har du lite mer att fundera på :)

Jo det kan man nog säga, det enkla och minimalistiska föll platt där, hehehe. Försagen är noterade och ska övervägas i alla fall.


Mvh

Lennart
 
Håller just nu på att försöka automatisera Photoshop också så den kan iterera och göra en massa ingrepp på alla filerna i en mapp. Actions i all ära men ska man köra samma ingrepp på en hel hög av filer och dessa ingrepp inbegriper beslut baserat på storlekar mm så får man ändå sitta där och göra allt fil för fil. Batchprocessorn kan göra en hel del men den har begränsningar också i form av att den inte kan köra villkorsbaserat.
 
Körde programmet idag igen. Det går så mycket snabbare än canons så det är inte klokt! Vad har canon tänkt med egentligen?

Tack Lennart!
 
sjohan skrev:
Körde programmet idag igen. Det går så mycket snabbare än canons så det är inte klokt! Vad har canon tänkt med egentligen?

Det är ju lite det som är vinsten med att hålla det minimalistiskt och enkelt, jag accessar ingen bildinformation som Canon gör utan håller mig bara på en enkel filaccess. Programmet bryr sig inte om det är bilder eller vad det nu än är och därför så blir koden så pass mycket snabbare.
Kul att det blir så uppskattat som det blivit, har haft mängder med nerladdningar från min server, skulle vara ännu roligare att veta hur många som använder det egentligen, hur många som bara tittat på det och framförallt varför dom senare inte använder det.
 
Jag har precis laddat ner programmet, och tycker det fungerar toppen!

Enda önskemålet jag direkt har är att få möjligheten att skapa ett nytt bibliotek i samband med att man väljer plats att spara filerna.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag har precis laddat ner programmet, och tycker det fungerar toppen!

Enda önskemålet jag direkt har är att få möjligheten att skapa ett nytt bibliotek i samband med att man väljer plats att spara filerna.

Det enda du behöver ha skapat i förvägen är ju din rotkatalog för bilder, pakar du på den så kommer alla andra att skapas...

Litet tips:

Om man vill ha importmapparna en våning längre ner så kan man använda alternativet Text och Datum och som text ange t ex "20D\" då kommer bilderna att hamna i en mapp under startkatalogen som heter 20D och där sorteras upp i datummappar. Följer du med i resonemanget?

/Lennart
 
Deagol skrev:
...Följer du med i resonemanget?...
Jo, det var just att slippa skapa katalogen allt ska ligga i innan.
Kanske önskemålet var lite dumt, grejen var att när jag testade programmet ville jag ha en helt ny katalog, det var därför det slog mig.
Så kommer det ju inte bli i fortsättningen... då jag redan har en för alla mina bilder.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jo, det var just att slippa skapa katalogen allt ska ligga i innan.
Kanske önskemålet var lite dumt, grejen var att när jag testade programmet ville jag ha en helt ny katalog, det var därför det slog mig.
Så kommer det ju inte bli i fortsättningen... då jag redan har en för alla mina bilder.

Eftersom jag använder Windows egen mappdialog så finns där möjlighet att tala om att jag vill ha en "skapa mapp"-knapp också, ska se om det kan fixa sig...

/Lennart
 
Håller främst på med att skriva detta programmet som ren avkoppling från mitt arbete som utvecklare. Kul utmaning att utifrån sin egen uppfattning om hur det ska fungera höra andras åsikter om vad som bör och inte bör finnas med.

La ut en fråga för ett tag sen om ett arkiveringssystem här på FS men det var ingen direkt som nappade på den iden så jag slog den ur hågen. Problemet idag är att det finns så många program som ska kunna allt och då blir det bökigt att använda, stort och man måste ha en manual för att kunna hantera det överhuvudtaget.

Oftast är det dom små behoven som behöver täckas och då vill man inte sitta i timmar för att lära sig hantera en massa onödiga inställningar.
 
Deagol skrev:
...Oftast är det dom små behoven som behöver täckas...
Sant. Att hitta program som kan allt är lättare än att hitta det som bara gör det man vill.

Angående arkiveringsprogrammet så får du gärna väcka den tråden igen. Om du nu inte har annat att göra än sitta framför skärmen för att göra andra FS:are nöjda... :)
 
Jag la ut en förfrågan om vad som borde finnas i ett sånt system och de enda svar som kom var att det finns så många som är bra på det, folk är väl i allmänhet skeptiska och tror alltid att det ska kosta en förmögenhet.

Egentligen samlar jag väl mest intryck för att göra ett eget system som framförallt jag själv kan vara nöjd med, sitter och gör en hel del manuellt själv idag och har ett workflow som jag själv anser kunde vara mycket enklare.

Problemet är väl att man inte gitter sätta igång nåt bara för sina egna behov.
Men för all del om du har några ideer att starta med i det avseendet så bara lägg ut dom så får vi se när tillfälle ges... Man kan börja i liten skala och förenkla de mest irriterande momenten för att sen bygga på efter hand.

/Lennart
 
Mina pengar tjänar jag i stället på Capture One och Portrait One som jag deltar i utvecklingen av så det är inte den biten jag siktar på i detta fallet. Visst, det är ju klart, skulle man få ihop något som verkligen schvungar och som verkligen är professionellt så får man väl på sikt ta betalt för det, men primärt ska det vara roligt och avkopplande.
 
Nu har jag testat programmet. Fungerar utmärkt och löser en tråkig uppgift som jag gjorde manuellt förut, bra jobbat!

Lite feedback:

Progressbaren syntes inte till (jag har laddat senaste versionen, enligt din länk). Jag kör WinXP sp2.

Det skulle vara bra att kunna välja själv hur datummappen skall formateras. Jag har alltid kört ÅÅ_MM_DD och det är lite jobbigt att byta på alla mappar.
 
Deagol skrev:
Hade tänkt eventuellt att man skulle kunna ange ett sökmönster på filtyper, t ex ".jpg.jpeg.cr2" för att begränsa det "*.*" som gäller idag. Men att skapa en funktion som kopierar till flera olika mappar beroende på filtyp kan nog vara lite mer invecklat.

Jag ser framför mig att man har X antal rader i en konfig fil som man sedan loopar igenom och kör samma procedur för. Då behöver man ju bara ha inställningarna "filtyp" och "målkatalog" och loopa igenom.

Smidigt för mig som har flera olika kameror som jag sorterar lite olika, bilder och filmer från lilla IXUSen kanske inte skall ligga med RAW filer som hör till uppdrag.

Vad gäller kommandorads funktionen så behöver man ju inte ha möjligheten att skicka in mängder med parametrar... bara en, namnet på konfig filen :)

Jag har tidigare använt CopyCard http://software.altaircom.net/software/copycard.aspx men den hanterar bara JPEG filer. Fördelen med den applikationen är att den även döper om filerna till ÅÅÅÅMMDD-TTMMSS-NNNN.* utifrån EXIF informationen, men då är man ju tillbaka på att behöva öppna och kunna läsa alla olika format, så det klarar jag mig utan om jag bara kan få den att lägga olika filtyper i olika root mappar :)

Om du vill ha ett bollplank för utveckling är det bara att maila mig, jag är värsta sortens kravställare...
 
qvirre skrev:
Nu har jag testat programmet. Fungerar utmärkt och löser en tråkig uppgift som jag gjorde manuellt förut, bra jobbat!

Lite feedback:

Progressbaren syntes inte till (jag har laddat senaste versionen, enligt din länk). Jag kör WinXP sp2.

Det skulle vara bra att kunna välja själv hur datummappen skall formateras. Jag har alltid kört ÅÅ_MM_DD och det är lite jobbigt att byta på alla mappar.

Progressbaren ligger längst ner i vänstra sektionen av statusraden, den högra visar bara textinformation.

Jag kommer antagligen att göra en parser så man kan bygga ihop mappnamnet av diverse koder, t ex om man anger att mappnamnet skall vara "%åååå_%mm_%dd" så tolkas detta som exempelvis 2005_05_15, frågan är vilka koder man skall ha till parsern i så fall, OBS jag vill inte gå in och läsa EXIF eller liknande eftersom det slöar ner prestandan.
 
wikman skrev:
Jag ser framför mig att man har X antal rader i en konfig fil som man sedan loopar igenom och kör samma procedur för. Då behöver man ju bara ha inställningarna "filtyp" och "målkatalog" och loopa igenom.

Smidigt för mig som har flera olika kameror som jag sorterar lite olika, bilder och filmer från lilla IXUSen kanske inte skall ligga med RAW filer som hör till uppdrag.

Vad gäller kommandorads funktionen så behöver man ju inte ha möjligheten att skicka in mängder med parametrar... bara en, namnet på konfig filen :)

Jag har tidigare använt CopyCard http://software.altaircom.net/software/copycard.aspx men den hanterar bara JPEG filer. Fördelen med den applikationen är att den även döper om filerna till ÅÅÅÅMMDD-TTMMSS-NNNN.* utifrån EXIF informationen, men då är man ju tillbaka på att behöva öppna och kunna läsa alla olika format, så det klarar jag mig utan om jag bara kan få den att lägga olika filtyper i olika root mappar :)

Om du vill ha ett bollplank för utveckling är det bara att maila mig, jag är värsta sortens kravställare...

Vad gäller att döpa om filen så är det ju inte nödvändigt att läsa EXIF för den sakens skull, man kan ju använda fildatumet, lösningen med config-fil låter i och för sig behändigt, ska kika lite på den lösningen.
 
Deagol skrev:
Progressbaren ligger längst ner i vänstra sektionen av statusraden, den högra visar bara textinformation.

Jag kommer antagligen att göra en parser så man kan bygga ihop mappnamnet av diverse koder, t ex om man anger att mappnamnet skall vara "%åååå_%mm_%dd" så tolkas detta som exempelvis 2005_05_15, frågan är vilka koder man skall ha till parsern i så fall, OBS jag vill inte gå in och läsa EXIF eller liknande eftersom det slöar ner prestandan.

Misstänkte att progressbaren skulle vara i den rutan, men det dyker som sagt inte upp någon där (inte särskilt viktigt ifs, mest för din info).

Vilka koder man ska ha vet jag inte men för min del skulle det räcka med det som du föreslog, borde väl finnas många program med liknande lösning som du kan "ta" koderna ifrån.
 
Deagol skrev:
Vad gäller att döpa om filen så är det ju inte nödvändigt att läsa EXIF för den sakens skull, man kan ju använda fildatumet, lösningen med config-fil låter i och för sig behändigt, ska kika lite på den lösningen.

Får man ut sekunderna ut filinfon också? Annars är ju risken för att man får använda löpnummer stor (NNNN är normalt 0000 i CopyCard).

Jag håller tummarna att du lyckas få in någon av önskningarna i nästa version, då blir det åka av.

Fördelen med att plocka ur EXIF infon är ju att den är mindre känslig för dummheter i filsystemet, eller om det är en JPEG som är genererad av RAW genom t.ex. Phase One eller annan RAW konverterare.

Allra högst på önskelistan är dock möjligheten att kasta olika filtyper till olika mappar. Och att även själva filen döps om till datum & tid, annars blir det risk för dubletter med alla mina befintliga filer, där jag gärna vill kunna mappa RAW mot JPEG
 
ANNONS