Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis importverktyg för minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer att sätta mig en stund i kväll och titta lite på de förändringar som är föreslagna...
Räknar med att ha en lite nyare version senare på kvällen.
 
Har hunnit använda det lite nu och den enda förbättringen jag skulle vilja se är att programfönstret blir lite bredare så att även lite längre sökvägar syns i rutorna och i statusfältet. Kanske 50% bredare räcker. Eller om det går, att användaren själv kan "dra" fönstret till önskad storlek?

Det är ingen som på rak arm vet hur jag ändrar så att detta programmet öppnas när jag kopplar in kortläsaren? Nu så öppnas ett fönster med filerna i (valde detta när windows var nyinstallerat, men jag skulle gärna få tillbaka den rutan där man gör valet).

Staffan
 
StaffanH skrev:
Det är ingen som på rak arm vet hur jag ändrar så att detta programmet öppnas när jag kopplar in kortläsaren? Nu så öppnas ett fönster med filerna i (valde detta när windows var nyinstallerat, men jag skulle gärna få tillbaka den rutan där man gör valet).

Staffan

Ok, vi börjar bakifrån, Media-insertion dialogen får du tillbaks genom att välja egenskaper på din läsare, gå över till fliken "Spela upp automatiskt" och ändra värdet för "Åtgärder" till "Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras"...
Sen att kunna använda detta program som ersättning för den dialogen är rätt så trixigt, Win98 och äldre hade inte detta stöd, Win2000 hade en form av stöd för det och WinXP har ett helt annat stöd som är betydligt mer invecklat att skriva för... Suck, aldrig får man vara nöjd som utvecklare... Får se om jag kanske hittar på nåt i det avseendet men det blir inte i kväll i alla fall :)

Mvh
Lennart
 
Ahh, ok. Jag hade för mig att man kunde välja att lägga till program i den listan som användare. Eftersom det inte är fallet så spelar det inte så stor roll.

Staffan
 
I XP så har man gjort det så man måste skriva programmet som en sk Explorer extension, det innebär en massa tjafs med sk COM-objekt, inget skoj alls :(
 
Om fler önskemål får framföras så skulle jag önska att överföringen av informationen även sker i bakgrunden. Som det är nu måste fönstret vara aktivt. Inte sällan vill man ju jobba med annat under tiden man tankar över bilderna. Åtminstone funkar det så i XP Pro.
 
Hann tyvärr inte med att sitta så speciellt mycket med det igår kväll, kom en massa emellan, men det kommer, det kommer. Ska till Halle och Hunneberg i helgen med lite FS-folk från Vargön så det blir inte mycket kodknackande då, men jag lovar att det ska komma lite uppfräschning under början av nästa vecka.

Jonas, jag förstod nog inte helt vad du menade där. Programmet är multitrådat och själva kopieringen ligger i en separat tråd i bakgrunden, det enda som sker i själva dialogen är att du väljer, startar upp och sen får besked när det är klart. Detta innebär att du borde kunna göra annat under tiden eller är det kanske så att du har hittat en bugg i kopieringstrådens prioritet? Den står på Idle så den ska kopiera när det finns ledig tid hos processorn.

Programmet är för övrigt utvecklat i Delphi Pascal under XP Pro. Kommer eventuellt på sikt att släppa källkoderna till det så andra kan manipulera och modifiera efter eget behov.

Mvh

Lennart
 
Har testat lite nu och det funkar som du säger. Det kan kanske vara så att min processor inte orkade med igår när jag tankade över bilder, överföringen stannade upp under ungefär 20 minuter medan Photoshop tuggade för fullt. När jag sedan klickade på DCIMImport igen fortsatte överföringen. Kan dock vara så att Photoshop slutade arbeta just då. Bra att jag hade fel, då funkar det precis som jag vill :)
 
Skulle tro att det var Photoshop ja, jag kör på en 3,2 ghz med 2 gig minne men ändå vill den sega ner helt när jag har t ex Capture One i gång vid uppstart av PS. Konstigt nog händer det inte varje gång. Har hört av en polare att felet underlättas en del, ibland helt genom att man anger i PS att man vil cacha på en annan enhet, då skulle det kanske ha att göra med att PS försöker få tillgång till disken ensam under nån kort period eller nåt sånt... Kan också vara att PS är känsligt för bakgrundsprogram som använder disken.
 
Tack tack...

Har kört programmet några gånger nu och det funkar ju härligt... Skönt att under en stressig tagning bara ha ett så enkelt programm att använda..

förslag på tillägg... men det ska ju inte bli krångligare så kanske inte...
bilderna hamnar ju i en mapp med dagens datum... kunde man få dagens datum_XXXXXX där Xen är tex ett namn eller något man vill ha med så skulle det för mig betyda att raw filerna var arkiverade direkt...
eftersom jag döper mina mappar datum_innehåll...

/b
 
Mycket bra program. Detta kommer jag helt klart använda framöver.

Skulle du kunna lägga in en textruta där man kan skriva in vilka filtyper som ska kopieras. Nu får jag med en massa andra filer som min kamera sparar på kortet.
 
Måste tacka så mycket för programmet, är själv programmerare men har sällan tid själv att göra sådana programm då företag beställer special-program av mig, man tappar då suget av att programmera öht..

Edit:

Hade varit bra med en liten progress-grejj som visar hur många det är kvar :)
 
Ny version

Så där, äntligen efter en massa som kom i mellan så har jag fixat till en ny version med lite mer features. Följande har ändrats eller lagts till:

* Dialogen och textfält breddade.
* Progressbar nere på statusraden.
* Fyra val för namngivning av mapparna
1. Mapparna namnges med datum
2. Mapparna namnges med egen text och datum
3. Mapparna namnges med datum och egen text
4. Mapparna namnges med datum, mapparna
splittas upp i sina beståndsdelar, år, mån,
dag. Det skapas alltså en mapp för år och i
den en mapp för månad och i den en mapp för
dag och i denna läggs bilden.

Filen finns för nerladdning på ftp://jlennart.mine.nu/DCIMImport.zip

Testa gärna det hela och ge respons!

Lycka till

Lennart
 
Mycket bra! Men jag skulle fortfarande vilja att bara bildfiler, typ jpg, crw, cr2 och allt vad de nu heter ska kopieras. Där ligger ju ofta andra filer på kortet (ctg?) som man inte är intresserad av. Det blir jobbigt att ta bort dem i efterhand varje gång.

Keep up the good work!
 
Grymt bra program! Gör precis det man vill utan att mekka massa med canons dumma program. Kommer i precis sådana mappar som jag vill också. Tack!!

En liten grej bara. Jag vet inte ens om det är möjligt. Men på något ställ i exif infon står ju åt vilket man höll kameran. Altså om man fotade på höjden eller bredden. Är det på något sätt genomförbart att få ett program att vända dom åt en? Jag har alltid behövt sitta och vända bilderna i efterhand med canons grejjer.
 
d-play skrev:
Mycket bra! Men jag skulle fortfarande vilja att bara bildfiler, typ jpg, crw, cr2 och allt vad de nu heter ska kopieras. Där ligger ju ofta andra filer på kortet (ctg?) som man inte är intresserad av. Det blir jobbigt att ta bort dem i efterhand varje gång.

Keep up the good work!

Ska kolla om jag kan lösa det på ett enkelt sätt!
 
sjohan skrev:
Grymt bra program! Gör precis det man vill utan att mekka massa med canons dumma program. Kommer i precis sådana mappar som jag vill också. Tack!!

En liten grej bara. Jag vet inte ens om det är möjligt. Men på något ställ i exif infon står ju åt vilket man höll kameran. Altså om man fotade på höjden eller bredden. Är det på något sätt genomförbart att få ett program att vända dom åt en? Jag har alltid behövt sitta och vända bilderna i efterhand med canons grejjer.

Vitsen med detta programmet är att strunta i bildbehandlingen och på så vis hålla det enkelt.
Vet inte om du plåtar i jpeg eller raw, själv plåtar jag i raw och använder capture one för framkallningen och det programmet hanterar bildvändningen kalas. Om man ska skriva ett sånt program själv för att vända på en jpeg så drar det en massa extra med sig, dels ska man öppna och rotera bilden men sen måste man dra med sig EXIF-infon också. Att göra det i ett eget program för att vända en raw är ännu mer komplicerat.

/Lennart
 
Har just kört den nya verisionen med mappnamning... suverän...

vet inte hur det funkar på andras kameror...
om man pekar hämtningen på bildmappen i stället för kortet så slipper i alla fall jag en del sys extrafiler från kameran...

men framförallt, ett enkelt och suveränt program...


STORT TACK!!

/b
 
Bertil Lindgren skrev:
Har just kört den nya verisionen med mappnamning... suverän...

vet inte hur det funkar på andras kameror...
om man pekar hämtningen på bildmappen i stället för kortet så slipper i alla fall jag en del sys extrafiler från kameran...

men framförallt, ett enkelt och suveränt program...


STORT TACK!!

/b

Bra tips, det tänkte jag inte själv på men det är ju så att man kan importera från vilken mapp som helst, inte tvunget att det är rotkatalogen på en enhet...
 
Utmärkt!

Några förslag på ändringar/önskemål.

Möjlighet att ange olika filter och olika målmappar, jag vill t.ex. inte ha mina JPEG och RAW filer i samma struktur. Så "jpeg;jpg" till "c:\jpegmapp", "crw;thm;cr2" till "c:\rawmapp" och "avi;mpg;mpeg" till "c:\videomapp"

Möjligheten att själv kunna ange hur namnsättningen skall ske med en textsträng, t.ex. "\%Å\%M\" ger "\2005\05\", då slipper du lägga in oändligt antal kombinationer.

Möjlighet att ställa in känslighet i tid när den skall fråga efter ny text till mappen. Så om jag ställer in 10min så kommer applikationen stanna när det blir en 10min lucka mellan två bilder och fråga efter en ny beskrivande text. Detta är smidigt för mig som fotar mycket i studio. Efter en paus är det ofta ett nytt motiv som kanske skall sorteras till en ny mapp.

Alternativ till senaste funktionen är drag&släpp funktion, om jag drar en hög filer på applikationen skall den fråga efter ny text, då kan jag titta på tummnaglarna och göra filtreringen själv.

Jag skulle även uppskatta om man kan köra som kommandorads applikation, och då gärna ställa in om den skall titta på skapad eller ändrad datumet på filen. Då kan den bli användbar även för säkerhetskopiering av bilder som man jobbar med till annan maskin. Den kan ju även bli känslig för arkivflaggan om man skall dra det steget längre.

Sådär, nu har du lite mer att fundera på :)
 
ANNONS