Annons

Grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det du också bör tänka på är ljudnivån på grafikkortet. Speciellt NVIDIAs men även ATIs grafikkort kan ha väldigt hög ljudnivå, i varje fall deras värstingmodeller. Det är inte så kul att sitta vid en dator som dånar som en dammsugare... tro mig, jag gör det. :eek:(

Angående RAMDACen, i och med att den omvandlar digital signal till en analog så borde den inte behövas ifall du använder en LCD-skärm med DVI-kabel (vilket jag antar att du gör om du har höga krav på bildkvalitén). Då körs hela signalen digitalt ända fram till skärmen.

Att Matrox kort skulle vara skarpare på nåt magiskt vis tror jag inte mycket på. Jag skulle nog satsa på ett kort med 256MB (finns för under tusenlappen). Sen om det står ATI eller Nvidia på det är ointressant. Lägger man till 500:- så får man riktigt hyfsad spelprestanda också (för dom som har tankar på köp och spelar)

paco skrev:
Att Matrox kort skulle vara skarpare på nåt magiskt vis tror jag inte mycket på. Jag skulle nog satsa på ett kort med 256MB (finns för under tusenlappen). Sen om det står ATI eller Nvidia på det är ointressant.

Du det handlar inte om någon magi, det gör sällan det när det gäller teknik. Det handlar om hur fina komponenter tillverkaren av grafikkort använder för att omvandla digitala signaler till analoga. Till detta används en RAMDAC, Random Access Memory Digital-to-Analog Converter. Dessa finns, som det mesta inom teknik, av olika kvalitet. Matrox är erkänt duktiga på den detaljen.

256MB videominne i 2D-läge, vad ska han med det till ? Faktum är att det i nuläget knappt ens har någon betydelse när du spelar 3D-spel.. (vilket trådstartaren dessutom är helt ointresserad av)

Senast ändrad:
enda jag har att säga är att mitt relativt nya och dyra special edition Geforcekort, slås överlägset av TFT skärmar, genom DVI kontakt på äldre kort :)

Alltså mycket snack fram och tillbaka hur står skillnad kommer jag märka mellan dessa kort

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=34845&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=46357&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=36535&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl

Vad kommer gå snabbare med det dyrare? kommer photoshop öppna en fil snabbare? kommer ett filter rendereras snabbare? kommer det gå snabbare att bläddra på en sida i IE? Kommer något av korten krasha dator mindre med något av dessa? kommer något av korten beslasta cpu mindre?

och nu snackar jag 2d

Vad händer med RAMDAC'en när man kör TFT genom DVI kabel? För man måste ha en överdjävligt utomordentlig skärm, om man nu ska vara kräsen på färgåtergivning etc, för att ens upptäcka skillnaden.

Hur det funkar på DVI/tft vet jag inte exakt.. där borde skärpan bli bra på de flesta kombinationer. Men alla DAC:ar har latency och jumps. dvs det kan ta tid innan rätt färg uppnås ( och på en analog skärm så finns det oftast färgpunkter som inte passar mot en distinkt pixel och jy länge latency desto mer av dessa punkter får en mellanfärg mellan de riktiga färgerna), och 'jumps' eller vad det kallas.. det är att den inte direkt stannar när den uppnått rätt värde, utan den fortsätter lite till och sen svänger tillbaka mot färgen igen, lite som en fjäder svänger tills den uppnår rätt tillstånd.

Matrox är bra på att minimera bägge dessa effekter och det behövs inte vara några speciella skärmar för att upptäcka det, går bra med hyffsade standard skärmar.

att det borde minska på DVI/TFT är att skärmen också kör digitalt och den 'snäpper' över till nästa binära läge när man kommer över en viss gräns, så där hjälper skärmen till att minska latencyn.

Sen är matrox inte ett så bra allroundkort ( sviker rätt bra på 3d biten) men var kort har sin plats.

Har själv kört både ATI och GeForce, visserligen äldre varianter, men jag har gått tillbaka till Matrox. Då jag byggde dator i början på förra året hade P650/P750 inte kommit ännu, så jag satsade på G550. Parhelia var helt enkelt för dyrt, och jag nyttjar i princip aldrig 3D-funktionen.

Förutom en suveränt skarp bild så är drivrutinerna bra och stabila, TV-ut är mkt bra (om du nu vill ha något sådant), och supporten är bra.

Min röst ligger på Matrox.

Otroligt intressant att följa en tråd där alla tror och tycker att dom vet det mesta.. och gör allt för att visa det genom att babbla om helt andra saker än det som den som skapade tråden frågade om.

jonas18z skrev:
Alltså mycket snack fram och tillbaka hur står skillnad kommer jag märka mellan dessa kort

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=34845&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=46357&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=36535&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl

Vad kommer gå snabbare med det dyrare? kommer photoshop öppna en fil snabbare? kommer ett filter rendereras snabbare? kommer det gå snabbare att bläddra på en sida i IE? Kommer något av korten krasha dator mindre med något av dessa? kommer något av korten beslasta cpu mindre?

och nu snackar jag 2d

Ovan citat tycker jag kan vara bra att besvara för att räta ut lite frågetecken.

-Vad kommer gå snabbare med det dyrare?
: Främst spel.

-kommer photoshop öppna en fil snabbare?
: nej, det beror på hårddisken, inte grafikkortet.

-kommer ett filter rendereras snabbare?
: nej, det sköter datorns processor, det har inget med grafikkortet att göra.

-kommer det gå snabbare att bläddra på en sida i IE?
:nej. Detta beror huvudsaken på din internetuppkoppling.

-Kommer något av korten krasha dator mindre med något av dessa?
: svårt att säga. ju högre belastning ju större kraschchans, svårt att säga vad som är bäst. Många nya kort har däremot ett skydd inbyggt för att nollställa grafikkortet vid krasch så man slipper starta om datorn.

-kommer något av korten beslasta cpu mindre?
: ja, men främst vid 3d-grafik (som vanligast och främst används i spel).

Jag har ett förslag som är jättebra. Många av de nya korten har både DVI och CRT ut. Många har även TV-ut. Satsa på ett kort med flerskärmsstöd och DVI- och CRT-uttag. Köp en DVI-konverter om du har två CRT-skärmar.

Produktförslag:
ATI Radeon 9200-SE twinview. 485 spänn på www.datorbutiken.com.

Det är helt onödigt att bli pålurad ett kort för 3kkr som för den som håller på med 2d inte gör ett piss bättre.

Innan hade jag ett G400-MAX-DualHead. Nu har jag mitt produktförslag. Enda skillnaden: ett extra uttag för TVn samt ett jäkla mycket snabbare grafikkort.

Bilagor

• exdeath[1].gif
    exdeath[1].gif
    4 KB · Visningar: 166
Jo, Matrox var förr i tiden (många år sen) det som var bra i bildkvalité.

Idag, tja, det är svårt att säga. Matrox är väl en av de få som har en riktigt snabb (hög bandbredd) RAMDAC (400MHz eller mer), vilket behövs för stora och dyra skärmar med hög upplösning =)

Det som faktiskt skiljer i kvalité mellan kort av samma typ är de videosignal-filter som finns.

Vissa tillverkare har väldigt snäva filter och det gör att skärpan blir sämre. Framförallt i höga upplösningar. Det är något som kan ha betydelse. Tyvärr står det absolut inget om detta för något grafikkort jag känner till. Man kan inte se det på specifikationerna.

Ett "billigt" kort kan ha bättre bild än det dyrare pga att filtret råkade vara lite bättre/vidare.

Det bästa är att köpa ett par olika kort och testa och gämföra hur det ser ut på din skärm. Det ska ju vara ångerrätt för privatköp över internet :)

Annars är ju matrox ett bra kort. Det har hårdvaruaccelerering för fonter och "font-smoothing" i Windows XP =). Både Matrox och nya ATi-kort ska ha stöd för mer än 10bitar per färgkanal också. Dock har jag ingen aning om hur man utnyttjar det i Windows....

Mjae.. Vet inte exakt hur det är med Matrox men ATIs "10bit precision" betyder bara att vertex/pixel-shaders och multitexturing matten görs med 10bits precision.

Dvs, att i 2D program som PhotoShop, så har man absolut ingen som helst användning för det..

Diskussionen med snabba RAMDACs och skärpa är också på väg ut med det snabba intåget av TFT skärmar med hel-digital överföring mellan grafikkort och skärm (DVI)..
Tyvärr så kostar TFT-skärmar med korrekt färgåtergivning fortfarande rätt mycket pengar..

/James

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto