Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Prestandaskillnaden mellan ett GT 610 och ett GT 1030 är runt 700% i exempeltesterna här tex: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GT-1030-vs-Nvidia-GeForce-GT-610/m283726vsm7736

1030 har även mycket bättre drivrutiner i nyare versioner av windows. Nu är jag inte så säker på vad Photoshop har för krav på grafikkortet men jag tror inte kraven är så stora att de underskrids till den gränsen av ett 1030 att den inte är en värdig uppgradering från ett 610. Då skulle väldigt få laptops vara brukbara för Photoshop.

I ditt system där skulle jag säga att din processor är flaskhalsen, den har fortfarande god prestanda i enkeltrådade program. Men den har bara fyra trådar och idag när den mesta mjukvaran är optimerad för att nyttja många trådar är det lite klent. Ett hopp till DDR4 minne skulle också vara positivt. Jag kan såklart ha fel men ditt grafikkort är nog inte ditt huvudsakliga problem, det är inte säkert att ett snabbare kort hade gjort större skillnad.
Testade min dator gpu.usermark och tycker det låter godkänt. Jag har inget behov av att spela. Gissningsvis är mitt gamla testprogram för Photoshop inte representativt idag. Det blev ingen skillnad när jag stängde av GPU. Med det av PS godkända grafikkortet kan jag nu i alla fall köra "perspective warp".
1636707946817.png

Med nytt moderbord hade jag även använt en m.2 disk att lägga operativsystemet på så startar datorn på 5 sekunder.

Om man ska vara petig så är m.2 bara en formatstandard och har i sig inget med hastigheten på SSD:erna att göra. Det finns m.2 SSDer med både SATA och NVMe/PCIe -gränssnitt.

Hej!
Jag ska uppgradera min stationära PC så att den klarar w11 och nya versioner av Photoshop. Har ett för gammalt grafikkort (Geoforce 610). Datateknikern rekommenderar en intelprocessor som inte har inbyggd grafik utan vill installera ett nytt externt grafikkort. Kan någon ge tips om något sådant som passar bra för fotoredigering och enkel videodito? OBS, använder aldrig datorn till spel, så något värstingkort behövs ej.
Har en Win7 dator som måste bytas ut helt till en Win 11 dator och jag väntar med det till nästa år då marknaden bör vakna till liv igen efter Corona..

Har en Win7 dator som måste bytas ut helt till en Win 11 dator och jag väntar med det till nästa år då marknaden bör vakna till liv igen efter Corona..
Den delen förstod jag inte. Om du bortser från bristen på grafikkort till rimliga priser, så finns det ganska gott om datorprylar att tillgå, trots komponentbrist i världen.

Sorry, missat ditt svar eftersom jag fick en massa PHP-script i knät i torsdags som ska uppdateras till PHP8 ASAP, helst till förra onsdagen då (insert valfritt antal mindre vackra ord här) ansvarig uppdaterade servern utan att kolla kompatibilitet eller göra backup på tidigare konf.

Nja nu är userbenchmark inte en sida som är direkt känd för sin pålitlighet, i synnerlighet inte när det kommer till multitrådad prestanda ;)
Som folket på reddit säger:

Det finns betydligt mer tillförlitliga källor som sweclockers, Phoronix (för linuxanvändare även om siffrorna går att interpolera för Windows) eller Passmarks cpubenchmark.net.
Tittar du t.ex. på Sweclockers test av Intels 11xxx-test, tyvärr bara 11700K och KF som är c:a 8-10% snabbare än 11700F så syns skillnaderna tydligt när det kommer till produktivitetstesterna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar