Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråkort..

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta !!

Kan ni maila era åsikter till varandra istället.
Öppnade tråden för att få hjälp, inte för att se er två gnabbas.
Jag tackar för eran hjälp, mycket uppskattat, o sen ska jag prova era metoder.
Ska bli intressant.
Har ni fler tips, välkommna, om inte.
Sluta då gärna ert gnabb i denna tråd.
// Jonte
 
Galaxens President skrev:
Ooops, missade visst att tråden låg i ett digitalforum. Sorry.

Gör det någon skillnad?
Använder jag ett gråkort på ett annat sätt om jag plåtar digitalt än vad jag gör när jag plåtar analogt?
Ljusmätaren blir väl lurad i vilken kamera den än sitter i?
 
Då jag själv är väldigt dålig på att förklara samt att jag inte är tillräckligt insatt i det hela så vill jag bara tipsa om en tråd på ett annat forum där en användare har använt devisen "en bild säger mer än tusen ord" samt även tipsat om var man kan köpa smidiga gråkort och liknande.

http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?forum_id=29&thread_id=400

(till fotosidans moderatorer: om ni anser att länken till ett annat forum bryter mot "netiqetten" så säg till så tar jag bort den direkt)
 
Re: Ursäkta !!

Jonte W skrev:
Kan ni maila era åsikter till varandra istället.
Öppnade tråden för att få hjälp, inte för att se er två gnabbas.
Jag tackar för eran hjälp, mycket uppskattat, o sen ska jag prova era metoder.
Ska bli intressant.
Har ni fler tips, välkommna, om inte.
Sluta då gärna ert gnabb i denna tråd.
// Jonte

Ursäkta att vi käbblar om femfingermetod mm! Ville bara hjälpa till och föreslå en alternativ mätmetod, handfalatemetoden, och förklara hur man kan mäta utan att behöva kompensera. Har ibland praktiserat den (vid landskapsfoto etc, där man har mera tid). Och det fungerar förvånansvärt bra att exponera efter handflatan. Handflatan kan även användas till annat.............motljusskydd t.ex, förvånansvärt effektivt även där och praktiskt, tar ju heller inget extra utrymme.
 
Tackar

Ja det är lugnt !!
Uppskattar verkligen era tips.
Länkar till andra trådar är väl kanon !!
Hur ska man annars kunna lära sig något !!
// Jonte
 
Sköna Helena skrev:
Gör det någon skillnad?
Använder jag ett gråkort på ett annat sätt om jag plåtar digitalt än vad jag gör när jag plåtar analogt?
Ljusmätaren blir väl lurad i vilken kamera den än sitter i?

Jag tänkte inte på gråkortet som ett verktyg för vitbalansering också som efterföljande inläggen beskrev, därav mitt "Ooops". Vitbalansering är ju inget man i regel gör när man har film i kameran. Jag har dock några gånger när jag fotat negativ film fotat av en IT8-färgkarta för dess gråskalas skull som jag sedan använt för att få till filtreringen (och färgbalansen för låg-,mellan-, och högdagrar när jag skannat).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.