Annons

Gråkort..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte W

Aktiv medlem
Hur mäter man ljuset med et gråkort.
När har man användning för dem, porträtt, natur osv.
Idiotförklara mig gärna med barnsliga svar.
Huvudsaken är att jag fattar till slut !!
// jonte
 
Ljusmätaren i en kamera gör traditionellt ett antagande om att motivet i medel motsvarar en grånyans som reflekterar mellan 12% och 21% av det infallande ljuset (vanligen sägs 18% men ytterligheterna jag hört om är siffrorna ovan och olika kameror är kallibrerade lite olika). Genom att mäta mot ett gråkort i samma ljus som motivet så undviker du att få en felexponering om motivet avviker kraftigt från "18%" grått i medel.
 
Ljusare grå för Camara Raw?

Jag såg i en bok om PSCS 2 en urklippbar sida med "gråkortsfärger". Där fanns färgerna helt svart, helt vitt, neutralgrått, samt en ljusare grå som - om jag minns rätt - angavs som Camera Raw vitbalans. Om man köper sig ett gråkort, vad skall man köpa? Kan någon förklara detta?
 
Jag använder ett Qp Card, tredelat med svart grå och vit. Kortet är ca 12*4cm. Jag tar första bilden i en session med kortet vid modellen och sedan när jag "framkallar" mina RAW-bilder så ställer jag vitbalansen med hjälp av att peka på den gråa ytan. Funkar bra för mig.
 
Tar ni först en bild med modellen som håller i gråkortet och ställer in färgen och kör sedan samma bild utan gråkortet och snvänder den första bildens inställningar?
 
Jonte W skrev:
Hur mäter man ljuset med et gråkort.
En del motiv lurar kamerans ljusmätare (till exempel en solbelyst vit kyrka). Det kan man lösa på flera sätt. Ett sätt är att du:
*) placerar ett gråkortet vid kyrkväggen,
*) står där du tänkte stå för att ta bilden,
*) mäter ljuset på gråkortet,
*) tar bort gråkortet och
*) tar bilden

Samma sak för portättfoto, naturfoto eller vad det nu kan tänkas vara som du vill fotografera.

...men det behöver inte vara ett gråkort (om det inte är så att du vill kolla temperaturen). En del mäter mot gräsmattan, asfalt, sin medhavda kameraväska, sin handflata eller på något annat som de har bättre koll på än det luriga motivet.
 
Bra svar

Tack för era svar, det var just det där med placeringen av gråkortet jag var ute efter.
För min del så är det mest för exponeringen och inte vitbalansen jag vill mäta.
Det känns lite bökigt att behöva springa runt med gråkortet, säg exempelvis att man ska fotografera något med orörd snö. Då vill man ju inte gärna springa runt i snön o göra fotavtryck.
Men jag ska skaffa mig ett gråkort och prova.^
Att leka sig fram till ett bra resultat har hittills vara det bästa sättet för mig att lära mig.
// jonte
 
Visst kan det vara bökigt ibland... prova med att mäta i handflatan -- det kostar inget. Ofta säger man att handflatan är ett steg ljusare än ett gråkort. Det vill säga att du måste kompensera genom att släppa in ytterligare ett exponeringssteg (+1EV).
 
jpersson skrev:
Visst kan det vara bökigt ibland... prova med att mäta i handflatan -- det kostar inget. Ofta säger man att handflatan är ett steg ljusare än ett gråkort. Det vill säga att du måste kompensera genom att släppa in ytterligare ett exponeringssteg (+1EV).

Vid sol brukar det funka att mäta mot handflatsn i skugga så hamnar man ganska lika ett gråkort. Vid molnigt brukar det också funka bra att vinkla handflatan från ljuset i himlen. Handflatan i skugga = Exponeringen. Skillnaden mellan handflatan i sol och skugga + 5 = kontrastomfånget. Kallas även Femfingermetoden och är en förenkling av Ansel Adams Zoonsystem för att bestämma exponering/framkallningstid vid analog filmfotografering.
 
Kjellbergs Femfingermetod (som beskrivs i ''Avancerad svartvitteknik 1'') har sina poänger men det är kanske ett stort steg att ta om man bara vill prova på att leka lite med gråkort. Jag tror på små steg.

Förresten omfamnade Kjellberg tidigt digitalkamerorna och deras sociala revolution.
 
jpersson skrev:
Kjellbergs Femfingermetod (som beskrivs i ''Avancerad svartvitteknik 1'') har sina poänger men det är kanske ett stort steg att ta om man bara vill prova på att leka lite med gråkort. Jag tror på små steg.

Förresten omfamnade Kjellberg tidigt digitalkamerorna och deras sociala revolution.

Varför skulle det vara ett stort steg att mäta mot en handflata? Kan det bli mycket enklare och handen glömmer du inte hemma, tar dessutom inget extra utrymme. Funkar säkert lika bra digitalt. Gör för håksingen inte detta till någon slags vs-tråd :) Att metoden fanns redan före digitaltiden behöver inte betyda att den är dålig eller komplicerad.
 
Hmmm... jag tycker inte om den retoriken. Jag har aldrig påstått att Femfingersmetoden är dålig eller komplicerad. Inte heller har jag sagt att det är svårt att mäta mot handflatan och jag har definitivt inte försökt att göra en vs-tråd.

Du drog in Femfingersmetoden och jag tycker att det är ett för stort steg för någon som vill prova på gråkort för första gången. Vi har kanske olika syn på pedagogik och det är helt OK för mig. Det är inte mer till saken än så.
 
jpersson skrev:
Hmmm... jag tycker inte om den retoriken. Jag har aldrig påstått att Femfingersmetoden är dålig eller komplicerad. Inte heller har jag sagt att det är svårt att mäta mot handflatan och jag har definitivt inte försökt att göra en vs-tråd.

Du drog in Femfingersmetoden och jag tycker att det är ett för stort steg för någon som vill prova på gråkort för första gången. Vi har kanske olika syn på pedagogik och det är helt OK för mig. Det är inte mer till saken än så.

Citerat från dig:
"Kjellbergs Femfingermetod (som beskrivs i ''Avancerad svartvitteknik 1'') har sina poänger men det är kanske ett stort steg att ta om man bara vill prova på att leka lite med gråkort. Jag tror på små steg.

Förresten omfamnade Kjellberg tidigt digitalkamerorna och deras sociala revolution."

Det var du själv som förslog att prova att mäta mot handflatan och då spann jag vidare på det och beskrev hur man får samma resultat med denna mätmetod, mät mot handflatan i skuggan, som med gråkort. Att det även används vid femfingermetoden är väl inte så farligt att ta upp? Varför dra in Kjellbergs tidiga förkärlek till digitalkamerorna och deras sociala revolution om man inte kände ett litet analogt "hot" när jag nämnde femfingermetoden? :)

Eller kanske missuppfattar vi varandra båda två?
 
Graal skrev:
Varför dra in Kjellbergs tidiga förkärlek till digitalkamerorna och deras sociala revolution om man inte kände ett litet analogt "hot" när jag nämnde femfingermetoden? :)
Ursäkta?? Jag arbetar framför allt med traditionella metoder. Varför skulle de hota mig? Hot förresten... lever den kapprustningen fortfarande kvar? Det var delvis därför som jag tog en paus från Fotosidan.

Att Sveriges ledande auktoritet inom zonsystemet tidigt tog till sig de digitala kompaktkamerorna tål att sägas mer än en gång. Teknisk kompetens och teknisk utrustning i all ära men det är bara industrin som tjänar på den hetsen. Fotografin lever i ett annat land.
 
Ursäkta även mig! Har tydligen missuppfattat ditt inlägg då. Och du missuppfattade tydligen mitt? Eftersom du tyckte det verkade vara ett stort steg med femfingermetoden (fast det kan du väl inte mena?) blev jag konfunderad vad du egentligen åsyftade? Zoonsystemet tillämpat efter original är däremot ett stort steg (där kan jag hålla med).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.