Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråa prickar

Produkter
(logga in för att koppla)

alex_1983

Avslutat medlemskap
Hej, jag får ett problem när jag ska ta bilder.
Om jag t.ex. tar en bild på en vit dörr säger vi. Så blir det två ljusgrå transparenta runda prickar. Jag har inte tänkt på dom tidigare men vad tror ni det kan vara? Jag har gissat på dammkorn som sitter nånstans. Att gräva under spegeln lär väl inte vara nån idé? Ganska känsligt kanske. Men vad tror ni spontant att det är?
 

Bilagor

  • tagning2 016.jpg
    tagning2 016.jpg
    42.5 KB · Visningar: 515
Lite mer info är att dessa prickor uppstår alltid och på exakt samma ställen av alla bilder jag tar.
 
Hej, jag får ett problem när jag ska ta bilder.
Om jag t.ex. tar en bild på en vit dörr säger vi. Så blir det två ljusgrå transparenta runda prickar. Jag har inte tänkt på dom tidigare men vad tror ni det kan vara? Jag har gissat på dammkorn som sitter nånstans. Att gräva under spegeln lär väl inte vara nån idé? Ganska känsligt kanske. Men vad tror ni spontant att det är?

Prickarna är på alla bilder jag har och uppstår alltid på samma ställen av bilden.
Jag använder en Nikon D100 med Nikon objektiv.
 

Bilagor

  • tagning2 016.jpg
    tagning2 016.jpg
    42.5 KB · Visningar: 512
låter som damm på sensorn, sök på forumet så kommer du finna oändligt med trådar om ämnet och hur du gör rent sensorn.

Mvh Hampus
 
iof så räcker det med en tråd i samma ämne...

Men det du har drababts av är damm på sensorn.

Läs i manualen ur du fäller upp spegeln, använda sedan en speciell pump, bälg med luft filter föratt blåsa bort det. vad du en gör så blås inte bort det med munnen... inte heller med vanlig trasa eller liknande saker...

Sök i forumet ang damm på sensorn för mer information
 
Shit verkar vara avancerat det där.
En luft pump måste man alltså skaffa?
Är det inte skadligt att den tar in för mkt ljus då? Sensors? När jag fäller upp spegeln.
 
Ett tips Alex är att i fortsättningen bara starta en tråd om det du funderar över. Sen kanske man ska fundera över vilken kategori man ska lägga sin tråd i... natur eller porträtt, studio, modell känns inte som rätt nått av dom..
 
Sorry, helt ny på fotosidan.
Aldrig använt forumet förr.
Förväntade mig inte svar så här snabbt.
 
ska inte vara några problem, på canon så tror jag sensorn stängsav elelr liknande... men du kanske inte ska stoppa in en 10000W H-lampa medans du lyfter spegeln...

Men läs i manualen.. du har troligtvis på menyn en funktion som heter sensorrengöring eller liknande... läs bara hur du ska göra... pumpen kostar kanske 50 kronor, är den redigt skitig så kanske du ska använda vätskor...

www.scandinavianphoto.se kan ge dig tips på lösningar
 
Själv brukar jag använda en sån här för att få bort damm. Kostar kanske 20kr på apoteket och den fungerar utmärkt om inte dammkornen sitter för hårt.
 

Bilagor

  • pump1.jpg
    pump1.jpg
    37.4 KB · Visningar: 438
Man vet inte vilken kamera du har.
Jag känner inte kamera typ: "Nikon System Digital, modell värre"
Dessutom tror jag inte att fläcken är damm på sensorn. Den är större en dammbilder brukar vara.
Är bilden kropad (utskuren) från en större bild?
/Fredrik
 
Ja den är utskuren från en stor bild.
Så på riktiga bilden så framstår den som mkt rätt liten.
Jag har en Nikon D100.
 
alex_1983 skrev:
Ja den är utskuren från en stor bild.
Så på riktiga bilden så framstår den som mkt rätt liten.
Jag har en Nikon D100.
Aha. Har du en enda prick och det är inte störande då kan du vänta med rengöringen och pricken kan klonas bort i Photoshop (eller liknande).
Som första åtgärd kan du försöka blåsa bort det med en gummiblåsa, INTE med tryckluft. Och, rör inte sensorn, ha en uppladdat batteri innan du börjar. Skulle slutaren stänga och spegeln falla ner på grund av dåligt batteri är katastrofalt om du har saker inne i spegelhuset.
Mer kan du läsa på de övriga trådarna och de engelska texterna enligt andras länkar här.
Lycka till!
/Fredrik
 
Kalle_B skrev:
ska inte vara några problem, på canon så tror jag sensorn stängsav elelr liknande... men du kanske inte ska stoppa in en 10000W H-lampa medans du lyfter spegeln...

Men läs i manualen.. du har troligtvis på menyn en funktion som heter sensorrengöring eller liknande... läs bara hur du ska göra... pumpen kostar kanske 50 kronor, är den redigt skitig så kanske du ska använda vätskor...

www.scandinavianphoto.se kan ge dig tips på lösningar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.