Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grå himmel!

Produkter
(logga in för att koppla)

slizy

Aktiv medlem
Hej!
Fotade lite motocross igår och kom hem till att himmelen var alldeles grå eller vitaktig. Vad beror detta på?
 
Kamerans exponeringsmätare tolkar himmeln som 18% grå. Du måste kompensera om himmeln är ljus +1-2 stopp. Det är samma sak som om du skulle exponera efter vit snö eller ett vitt papper.

Hoppas du blev klokare av denna korta förklaring.

Hälsningar

Robert
 
vore lättare om du visade hur det såg ut, men jag är tämligen övertygad om att himlen är överexponerad
 
R.Hammar skrev:
Kamerans exponeringsmätare tolkar himmeln som 18% grå. Du måste kompensera om himmeln är ljus +1-2 stopp. Det är samma sak som om du skulle exponera efter vit snö eller ett vitt papper.

Hoppas du blev klokare av denna korta förklaring.

Hälsningar

Robert

Så det betyder att automatiken inte fungerar? brukar nämligen ha samma problem. är det Bländare eller Slutaren man ska kompensera med?
 
lappen81 skrev:
Så det betyder att automatiken inte fungerar? brukar nämligen ha samma problem. är det Bländare eller Slutaren man ska kompensera med?

Nja du kan inte säga så... visst fungerar automatiken, men ingenting är prefekt... och viss kunskap måste fotografen besitta, annars får man ta resultatet som det är.

Fortfarande har jag inte sett bilden ifråga så jag kan inte tolka vad som har vaarit felet, men oftast i dessa sammanhang så är det så enkelt som överexponerat som uppfattas som vitt.

Däremot, om man tex fotograferar snö så luras kameran att det är ljusare än det faktiskt är och kameran underexponerar. Fungerar automatiken då? ja, jag skulle vilja påstå att den fungerar utifrån dom parametrar den jobbar efter. Det är upp till fotografen att veta vad som sker och kontrollera att det blir rätt.
 
Du ska kompensera där du kan offra något. Skärpedjup eller rörelseoskärpa, eller höj ISO.

Du kan också spotmäta om din kamera klarar av det.
 
Ändra inte ISO

Fredrik Calabrese skrev:
Du ska kompensera där du kan offra något. Skärpedjup eller rörelseoskärpa, eller höj ISO.

Du kan också spotmäta om din kamera klarar av det.

Nej ändrat ISO ger inte vitare himmel, det ser automatiken till att kompensera bort, exponeringskompensera +1 eller +2 steg iställlet.

Läs i instruktionsboken hur Du får automatiken att överexponera med 1 eller 2 steg, d.v.s exponeringskompensera Dina bilder.

När Du tar "normala" bilder utan så mycket himmel så ställer Du tillbaka exponeringskompenseringen till 0 igen.

Om Du spotmäter så riktar Du kameran mot något som Du anser skall vara rätt exponerat. I Ditt fall så kanske motivet täcker det område som spotmätningen mäter upp. Då kanske Du slipper exponeringskompensera. Spotmätning kan dock ge väldigt varierande resultat beroende på motivet.

Vilket som funkar bäst beror på hur Du komponerar bilden, låser Du exponeringen på huvudmotivet blir det ofta bra, siktar spotmätningen på t.ex himlen så kan det bli för mörkt.

Spotmätningen använder oftast ett litet område mitt i bildens centrum för att mäta exponerimgen.

Det bästa är att testa, digitala bilder är ju i stort sett gratis.


Hoppas att det klarnade.

/Jörgen
 
Senast ändrad:
Hmm… vilka konstiga råd. Man ska INTE öka exponeringen (kompensera i +1 eller +2 steg) om man vill ha en mörkare (blåare) himmel. Tvärt om ska man underexponera (kompensera på minussidan).

Som några påpekade ovan är det svårt att hjälpa utan att se bilderna. Bifoga gärna några bilder!

Sannolikt dock att kameran exponerar rätt huvudmotivet (motorcykel?) som kräver längre exponeringstid än himmeln. Därav blir himmeln utfrättad (vit/grå). Det man kan göra är att fotografera i RAW och exponera efter himmeln (alternativt kompensera på minussidan) och framkalla RAW-filen med olika inställningar för himmeln och huvudmotivet. Om man inte vill leka med RAW är det bara att hitta ballans mellan hur mörkt accepterar man huvudmotivet och hur ljust blir himmeln.
 
Eller så skaffar man en blixt och får ner tiden det tar att rätt exponera huvudmotivet och får därigenom bättre exponering på himmeln. Om det inte sagts tidigare så kan det hjälpa med ett polfilter också.
 
timofej skrev:
Hmm… vilka konstiga råd. Man ska INTE öka exponeringen (kompensera i +1 eller +2 steg) om man vill ha en mörkare (blåare) himmel. Tvärt om ska man underexponera (kompensera på minussidan).

Sannolikt dock att kameran exponerar rätt huvudmotivet (motorcykel?) som kräver längre exponeringstid än himmeln.

Efter noggrannare eftertanke, så har Du nog rätt, jag såg framför mig en ljus himmel som lurade kameran att dra ner exponeringen.

Tankevurpa, som sagt bifoga bilder, så blir det lättare att se.

/Jörgen
 
(engelskt tangentbord)


Som sagt du moste visa bilder for att det ska go att ge tips.

sjelv ser jag framfor mig en underexoinerad motorcyklist och forgrund men en jemngro exponerad himmel
 
jag tror personligen vi kan lägga ner tråden eftersom trådskaparen själv inte har synts till här seadn han startade den för 2-3 veckorsedan...
 
Okej!
Ursäkta att jag inte bifogade en bild men här kommer en!
Så här såg det ut till mestadelen när jag fick men himmelen på åkbilder! Ser ju inte så bra ut!
 

Bilagor

  • img_0071.jpg
    img_0071.jpg
    60.1 KB · Visningar: 450
jorgen.hubner skrev:
Bilden ser i mitt tycke överexponerad ut.

Ställ in exponeringskomp till - 1 eller -2.

/Jörgen

Jo, i och för sig. Men det hjälper nog inte mot den bleka himlen. Kontrasterna i bilden är helt enkelt för stora. Det mänskliga ögat klarar av att se detaljer både i den ljusa himlen och den mörka marken, men det är för stort omfång för en kamera.

Botemedel 1: Ta flera alternativa exponeringar och klipp ihop. Ganska knepigt vid actionfoto :)

Botemedel 2: Ett avtonat gråfilter kan göra himlen mörkare, så att kontrasten minskar.
 
Hej


Använd Highlight/shadow i Photoshop CS2, så kan du mörka ner himmeln. Bilden är lite för ljus, mörka ner med levels och/eller curves (tex s-kurva). Jag ändrar redan exponeringen i Raw konverteraren.

MVH

Omar
 
Som jag ser det är bästa du kan göra för den här typen av bilder att använda en blixt som inte är monterad på kameran utan brevid åkaren. Och plåta när det är bra väder och ljus.

Köp en gammal, billig blixt med PC-kontakt och ett par PocketWizards. Dyra små rackare men i rätt händer ger dom helt nya möjligheter att göra bra sportbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.