Annons

gränsen mellan foto och datorgrafik

Produkter
(logga in för att koppla)
mill skrev:
Hejhej, var tycker ni gränsen går mellan foto och datorgrafik?

Exempel (tog mer eller mindre första länken på Google som motsvarar den bild här på FS som jag har i åtanke):
http://www.3dcafe.com/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=75&func=detail&id=4

Är det här ett foto? Tycker ni det passar in här på Fotosidan? Om ja, i vilken pool?

Om inte dom huvudsakliga elementen i bilden är fotografier tycker jag inte den hör hemma på Fotosidan alls. Därmed inte sagt att jag inte gillar den typen av bilder, men det exempel du visar ser helt och hållet datorgenererat ut och har ingenting med fotografering att göra.
 
Ett fotografi är det inte. Det är väl ganska klart. Om det passar på fs? Nja.. det tycker jag beror lite på om den datorbearbetade bilden utgår ifrån ett fotografi eller inte..
 
Re: Re: gränsen mellan foto och datorgrafik

jkene skrev:
Om inte dom huvudsakliga elementen i bilden är fotografier tycker jag inte den hör hemma på Fotosidan alls. Därmed inte sagt att jag inte gillar den typen av bilder, men det exempel du visar ser helt och hållet datorgenererat ut och har ingenting med fotografering att göra.

Antagligen använder stenarna på bilden texturer som är foton.
 
Re: Re: Re: Re: gränsen mellan foto och datorgrafik

jkene skrev:
Ja, möjligvis, men rent subjektiv känns detta mer datorkonst än fotografi.

Ja, jag håller med. Orsaken är att jag själv påpekade att en viss bild inte passade riktigt in på FS utan kanske mer deviantart.com. Jag var artig och trevlig, men tyckte det kunde vara intressant att höra vad andra tycker. En del som kommenterat dessa bilder tycker de är jättebra och helt fantastiska (foton).
 
Re: Re: gränsen mellan foto och datorgrafik

Joel Höglund skrev:
Nej.

fotografi - framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkas av ljuset.

Nationalencyklopedin 2006

Vilket medför att allt digitalt framställande av bilder med tex en digital kamera är nåt helt annat än fotografi! Eller påverkas sensorn fysikaliskt? Jag är inte så hemma på såna begrepp.
 
Foto - 3D - Foto

Jag följer med intresse denna diskution.

Man kan säga så här att om denna diskution hade förts för 10 - 20 år sedan så är det klart att ett fort är ett foto. Men nu har gränsen helt suddats ut. Det ni anser vara ett foto är här nästan alltid manipulerat i Photoshop mer eller mindre kreativt. Man har tillfört värden i fotot som är betydligt mer än ett foto kan prestera.
Skilnaden är endast att fotot är manaipulerat i ett annat program, samma resultat kan givet vis uppnås med Photoshop eller liknande. Detta är klassiska frågor som alltid uppstår i ett teknikskifte. Foto eller fotografi som det heter betyder faktiskt ordagrant att skriva med ljus. Vilket vi alla gör på vilket sätt vi än väljer att manipulera våra foton, Vi är alla här så långt ifrån vad foto är när fotogferandet började, det får ni inte glömma. Om de i fotografiets barndom skulle bedömma era bilder t.ex. HDR och manipulerade i Photoshop så skulle de inte tro att det var ett fotografi.
Men de tycker nog vi alla nu därför att vi har dagens teknik nu. Likadant är det med att manipulera bilder med 3D. Alla har givetvis inte anammat den tekniken men tekniken finns där.
Om ett tag så kommer den tekniken att vara självklar inom fotografringens område. Sedna kommer givetvis en annan teknik som vi ställer oss frågande inför. Så visst är 3D en fotografisk teknik.
 
Re: Foto - 3D - Foto

semlon skrev:
Jag följer med intresse denna diskution.

Man kan säga så här att om denna diskution hade förts för 10 - 20 år sedan så är det klart att ett fort är ett foto. Men nu har gränsen helt suddats ut. Det ni anser vara ett foto är här nästan alltid manipulerat i Photoshop mer eller mindre kreativt. Man har tillfört värden i fotot som är betydligt mer än ett foto kan prestera.
...

Håller inte med om det, det är ingen större skillnad mot förr. Det har alltid gjorts manipulationer av bilder, tidigare gjorde man det i mörkrummet, nu i datorn. En bild "ljög" lika mycket då som nu.

Att kalla en datorgenererad bild foto tycker jag dock är att gå för långt, för mig ska det vara en kamera inblandad åtminstone. Den kan vara "fotorealistisk", men inte ett foto.
 
I det mycket illa valda exemplet i början av diskutionen beskriver inte vad som avses.

Exemplet innehåller endast programets standardtexturer och inte några EGNA foton.

Exsemplet är samma sak som att använda ritverktygen i Photoshop och kalla det ett foto.

Ni borde titta på de blder som diskutionen avser.
 
semlon skrev:
I det mycket illa valda exemplet i början av diskutionen beskriver inte vad som avses.

Exemplet innehåller endast programets standardtexturer och inte några EGNA foton.

Exsemplet är samma sak som att använda ritverktygen i Photoshop och kalla det ett foto.

Ni borde titta på de blder som diskutionen avser.

Jag tycker texturen på stenarna ser ut som foton iaf.

Hur som helst, jag ville inte göra den här diskussionen personlig, och definitivt inte göra ett påhopp, så därför länkade jag inte in bilden i fråga utan tog en likartad bild som exempel.
 
Re: Foto - 3D - Foto

semlon skrev:
Jag följer med intresse denna diskution.

Man kan säga så här att om denna diskution hade förts för 10 - 20 år sedan så är det klart att ett fort är ett foto. Men nu har gränsen helt suddats ut. Det ni anser vara ett foto är här nästan alltid manipulerat i Photoshop mer eller mindre kreativt. Man har tillfört värden i fotot som är betydligt mer än ett foto kan prestera.
Skilnaden är endast att fotot är manaipulerat i ett annat program, samma resultat kan givet vis uppnås med Photoshop eller liknande. Detta är klassiska frågor som alltid uppstår i ett teknikskifte. Foto eller fotografi som det heter betyder faktiskt ordagrant att skriva med ljus. Vilket vi alla gör på vilket sätt vi än väljer att manipulera våra foton, Vi är alla här så långt ifrån vad foto är när fotogferandet började, det får ni inte glömma. Om de i fotografiets barndom skulle bedömma era bilder t.ex. HDR och manipulerade i Photoshop så skulle de inte tro att det var ett fotografi.
Men de tycker nog vi alla nu därför att vi har dagens teknik nu. Likadant är det med att manipulera bilder med 3D. Alla har givetvis inte anammat den tekniken men tekniken finns där.
Om ett tag så kommer den tekniken att vara självklar inom fotografringens område. Sedna kommer givetvis en annan teknik som vi ställer oss frågande inför. Så visst är 3D en fotografisk teknik.

Jag tycker inte man ska kalla det för samma sak.

- fotografi
---- mörkrumsmanipulerad fotografi
---- digitalt manipulerad fotografi

- datorgenerad bild


Jag tycker inte dagens fotograferande skiljer sig så himla mkt från dåtidens -- det är samma princip.
 
Då har du nog inte tänkt igenom vad Photoshop tillför ett foto. Det är faktiskt ingen skilnad på vad man kan göra med Photoshop eller med andra program.

Det borde framgå med all önskad tydlighet, om man tittar på bilderna i detta forum.

Jag kan inte förstå att Du inte ser någon skilnad på då och nu i fråga om de tekniska möjligheterna
 
Re: Re: Foto - 3D - Foto

Anders Östberg skrev:
Håller inte med om det, det är ingen större skillnad mot förr. Det har alltid gjorts manipulationer av bilder, tidigare gjorde man det i mörkrummet, nu i datorn. En bild "ljög" lika mycket då som nu.

Att kalla en datorgenererad bild foto tycker jag dock är att gå för långt, för mig ska det vara en kamera inblandad åtminstone. Den kan vara "fotorealistisk", men inte ett foto.

I de bilder som diskutionen avser är det foto (kamerabilder) som bilderna bygger på. De är inte mer datagenererade än den datagenereringen Photoshop tillför ett foto.
 
Alltså, den datorgenererade bilden är ju inte ens fotorealisiskt. Det finns otroligt många fler exempel på vettigare fotorealistiska bilder. I vilket fall som helst är det inte foto, mer än att en oljemålning ur fantasin är foto.

Sen var gränsen går i behandling i photoshop eller mörkrum och var foto upphör, om de kommer de lärde tvista länge än. Men nu är vi på fotosidan som har sin officiella definition av vad som anses manipularat eller inte. Andra siter har sin definition.

Negativ film är definitivt inte det minsta orörd. Om något skulle dia komma närmast, men det beror väldigt starkt på hur filmen framkallades. Sedan tillkommer ytterligare en diskussion om hur mycket filmen får vrida till verkligheten, osv, osv.

Intet nytt under solen, kort sagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.