Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gränsen mellan foto och datorgrafik

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
Ok, jag är ledsen att jag inte förstår vad DU menar med "fotografisk teknik"...............

Synd att du inte förstår allmänt accepterade begrepp som fotografi? För jag har ingen annan definition än den som står i uppslagsverk eller var man nu söker. Eero Kahru beskrev det ganska precist, kan det vara så svårt att förstå?

"Fotografi eller fotografering är konsten att genom ljusets inverkan frambringa avbildningar. (susning.nu)"

Eller "framställning av bilder på ljuskänsligt material"

Graal skrev:
Synd att du inte förstår allmänt accepterade begrepp som fotografi? [...]
Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Jag har inga problem med det Eero skrev, tvärtom är det väldigt mycket i linje med vad jag tidigare haft som uppfattning. Det jag inte förstår är hur du ur denna definition kommer fram till slutsatsen:
"Så länge tekniken är fotografisk kan bilden aldrig kallas för manipulerat fotografi."
Du får mer än gärna använda frågeställningen i slutet på inlägget jag skrev tidigare med tillhörande frågor för att illustrera tankegången och förklara hur jag eventuellt feltolkat definitionen av fotografi och fotografiska tekniker. Tack för vänligheten.

Om man har fotografiet (skapat med fotografisk teknik enligt gängse definition) som utgångspunkt när man diskuterar manipulation/icke manipulation, kan fotografiet omöjligen vara manipulerat, då är det ju inte längre ett fotografi utan ett manipulerat fotografi. Vad skulle man annars utgå från menar du? Verkligheten eller något slags råmaterial som ingen kan definiera vad det är?

Med icke fotgrafisk teknik, handcolorering, kraftig toning etc, kan du däremot manipulera ett fotografi att bli något annat. Jag kan ju iofs fotografera av fotografiet med digital kamera eller scanna det till dator för att där förändra det och då är det ju också ett manipulerat fotografi, inte ett vanligt fotografi. Så en fotografisk bild kan därför aldrig anses manipulerad så länge den är framställd med fotografisk teknik, oavsett hur den ser ut, om man nu har fotografibegreppet som utgångspunkt. Tycker det är ett ganska logiskt resonemang?

Re: Foto - 3D - Foto.....

semlon skrev:
Mitt förslag är följande:
Det är tillåtet att "förvränga" "bilder med datorprogram så länge man använder t.ex. digitalkamera-"bilder" (foton) oavsett datorprogram om "bilderna läggs i gruppen Digital Kreativ Efterbehandling. Talar man dessutom om hur de är gjorda så kan de vara en inspiration för de som tittar på "bilderna" oavsett om de förstår tekniken eller ej.

Om man får förvränga bilderna precis hur som helst så spelar det väl ingen roll vad man använder för källmaterial?

Jag bifogar mitt senaste "foto". Det är en manipulerad bild där jag utgått från min bild Gitarrprovning. För den tekniskt intresserade så har jag manipulerat den genom att skala om ursprungsbilden till 2x3 pixlar. därefter har jag skapat kopior av denna nedskalade bild som jag flyttat runt lite.

Bilagor

• gtr1.jpg
    gtr1.jpg
    21.8 KB · Visningar: 166
Graal skrev:
Om man har fotografiet (skapat med fotografisk teknik enligt gängse definition) som utgångspunkt när man diskuterar manipulation/icke manipulation, kan fotografiet omöjligen vara manipulerat, då är det ju inte längre ett fotografi utan ett manipulerat fotografi. Vad skulle man annars utgå från menar du? Verkligheten eller något slags råmaterial som ingen kan definiera vad det är?
Ok, för att säga att något är manipulerat vill du ha en referens om jag tolkar dig rätt. Och verkligheten är svår att använda som referens (eftersom man måste göra val i och med mediets begränsningar), likaså är alla mellansteg innan den färdiga fotografiska bilden kompromisser. Antingen blir allt manipulerat eller inget (om man ser fotografiska tekniker som medvetna val i processen).

Är detta korrekt uppfattat?

Naturligtvis måste man veta vad det är man manipulerar, annars blir det meningslöst att använda ordet. Eftersom begreppet fotografi är otvetydigt kan man inte säga att bilder framställda med fotografisk teknik är manipulerade (om de nu är gjorda med sådan teknik och om fotografiet är det man vill diskutera manipulation/icke manipulation av). Ett fejkat/manipulerat fotografi = Ett fotografi som påverkats/märkbart förändrats av något annat än fotografisk teknik. Men som jag skrivit förut är ordet olyckligt för att inte såga totalt missriktat, bättre att skriva vad det är man använt för teknik mera precist istället för att använda ett så värdeladdat ord.

Ok, då tror jag att jag förstår ditt resonemang. Men jag vill ändå hävda att exemplet jag tog innan är att betrakta som manipulation. Även om ingen bild är exakt trogen verkligheten är denna typ av bild gjord på ett sådant sätt (och förmodligen med avsikten) att visa något som inte någonsin är möjligt i verkligheten, ibland den enda rimliga tumstock som går att finna. Bara för att den "inte är exakt" tycker jag inte att man ska förkasta den.

Och jag tolkar de ingrepp jag nämnde i mitt exempel som rent fotografiska tekniker.

Jag skiljer alltså lite på "manipulationer" och "val beroende på mediets begränsningar". Det senare KAN vara manipulationer om valen (medvetet?) leder till så grava effekter att det är svårt att hävda att det finns en "verklighet" som vid "normal" avbildning skulle ge dessa effekter. (Ja, det är en luddig förklaring och på ingalunda sätt en definition, bara en förklaring av den magkänsla de flesta av oss har. Vad en person skulle uppfatta som manipulerat enligt detta kan nog skilja från andra. Det får jag svälja.)

Så nej, jag håller inte med dig om att man kan sätta likhetstecken mellan "fejkat/manipulerat fotografi" och "fotografi som påverkats/märkbart förändrats av något annat än fotografisk teknik" eftersom likhetstecken gäller åt båda hållen och jag precis nämnt att jag anser det går att manipulera bilder även med fotografiska tekniker.

Jag håller med om att manipulerat är ett olyckligt val av ord då det innehåller stark värdeladdning. Men att försöka särskilja fotografiska tekniker på detta sätt ser jag också förknippat med värdeladdning, speciellt om fejkade fotografier ska anses vara fotografier som påverkats av något annat än fotografiska tekniker. Jag personligen tycker inte det är till gagn för diskussionen.

Men att berätta vad man använt för teknik kan vara ett steg på vägen. Vill bara inte ge någon övertilltro till detta och inte heller förespråkar jag någon linje där man ska slaviskt följa en gammal definition på ordet "fotografi". Vi lever i en värld som förändras och med ett språk som förändras. När ordet "fotografi" myntades kunde folk i sina vildaste fantasier förmå sig att tro att man skulle kunna skapa bilder som man gör idag. Merriam-Websters ordbok har en "modernare" tolkning av ordet "photography" (se [1] och [2]). Se även andra verk som American Heritage Dictionary och Wikipedia. Visst, de är på engelska och jag säger inte att denna lydelse är mer korrekt men jag har lättare att skriva under på den och jag tror att det är spontant den som många människor lättare relaterar till. Det skiljer inte mycket från vad Eero citerade från susning.nu. Där står inte heller att hela ledet måste inbegripa ljus i processen, det är en tolkning. Jag håller med om att man kanske ska vara bättre på att använda termen "digital fotografi" men ser det snarare en precisering än exkludering.

Jag har full respekt för att andra har åsikter som går stick i stäv med dessa. Jag lyssnar gärna på dem och kan som sagt tänka mig att ändra uppfattning om jag blir övertygad.

Nemesis skrev:
Om man nu skall fortsätta denna diskussionen (vilket troligen inte tillför något) så fungerar inga datorer idag med ljus och då är det inte fotografier...

Nej, det stämmer, datorerna fungerar inte med ljus. Det gör inte fotoalbum heller, de album du har i bokhyllan. Den digitala kameran däremot registrerar ljuset och avbildar bilden (fotografering). Var man sen lagrar dessa bilder, det bestämmer inte om bilden är en fotografi eller inte.

Eeros skrev:
Nej, det stämmer, datorerna fungerar inte med ljus. Det gör inte fotoalbum heller,

Ska man vara irriterande så är det väl rent av så att varken det fysiska fotoalbumet eller det datorbaserade funkar utan ljus. Ett fysiskt fotoalbum är til föga nytta i mörker, och försök kolla på bilder på datorn utan en belyst bildskärm :D

Fotografi måste ju rimligtvis vara själva processen att genom att samla in ljus kunna frysa en bild att spara till eftervärlden. Vare sig man använder en hålkamera och kemiskt behandlad glasplåt eller man använder en Nikon D2x och ett Sandisk Ultra III kort.
Vad man gör med det insamlade materialet sedan beror ju helt på vilken teknik man använder för att spela in bilden.
Att säga att digitalfoto inte är fotografering är för mig att säga att ett lok inte är ett lok om det inte drivs av ånga. Visst, det finns sådana som tycker så också, men de är i regel bakåtsträvande kufar. ;-)

/E

Den bakåtsträvande kufen lämnar nu diskussionen och läser om rättletare och felfinnare istället ;)

Nemesis skrev:
Den bakåtsträvande kufen lämnar nu diskussionen och läser om rättletare och felfinnare istället ;)

Måste du inte vänta tills ångtrycket är tillräckligt högt i elgeneratorn innan du utsätter din dator för dylika påfrestningar?

:p

/E

Hur tror ni icke-fotografer/icke-grafiker hade svarat på de här funderingarna? Hade de delat te x Nils åsikter? Eller Lars kanske? Eller mina egna?

Jag skulle gissa på mina.

Visst förändras världen och nya tekniker att påverka/framställa bilder kommer till, men varför måste begrepp som fotografi också förändras för det? Ingen har kommit på tanken att förändra innebörden av begreppet akvarell bara för att man idag, minst 500 år efter att tekniken började användas, med datorns hjälp relativt enkelt kan framställa bilder som utskrivna på akvarellpapper är svåra att skilja från äkta vara. Varför ska det vara annorlunda med fotografi? Varför måste innebörden i begreppet förändras bara för att vi fått tillgång till icke fotografiska tekniker som, t.ex photoshop. Ingen har ju tidigare kommit på tanken att kalla en bild som handcolorerats eller målats på för annat än handkolorerat fotografi. Att kalla en kraftigt datorförändrad bild för fotografi är rent felaktigt. Tekniken är ju inte helt fotografisk utan slutarbetet är att likställa med handkolorering, kraftig toning eller vad som helst som förändrar bilden märkbart efter att den kommit ut ur mörkrummet.

mill skrev:
Hur tror ni icke-fotografer/icke-grafiker hade svarat på de här funderingarna? Hade de delat te x Nils åsikter? Eller Lars kanske? Eller mina egna?

Jag skulle gissa på mina.

Jag skulle gissa på att gemene man anser att ett foto är en bild som skapats i en kamera. Skulle man visa ett antal bilder för "herr svensson" skulle de bilder som ser ut att vara tagna med en vanlig kamera klassas som fotografier. Alldeles för abstrakta bilder skulle klassas som något annat, även om de egentligen tagits med en analog kamera och framkallats på kemisk väg etc etc. Vidare skulle BRA renderade bilder som ser helt verklighetstrogna ut, klassas som fotografier.

/E

Vad anser ni om de bilder som Lennart Nilsson publicerat mer nyligen? Jag tänker närmast på SEM-bilderna på virus som dök upp i dagspressen?
Om jag får knyta an till mitt inlägg tidigare i tråden så tycker jag det är ett bra exempel på vad som gör en bra fotograf, Nilssons bilder är "fotografiska" i den meningen att komposition, "ljussättning", färger etc mest liknar de som används inom "vanligt" foto.
Nu är det ju så att bilderna är tagna med ett svepelektronmikroskop (om jag inte minns fel så har han ett uråldrigt JEOL) och färglagda i efterhand så inget ljus är inblandat.

Det ska tilläggas att jag har sett många SEM bilder men det är ytterst sällan de når bortom det rent "dokumenterande" och ännu färre når den konstärliga kvalité som Nilssons bilder har.

"the art or process of producing images on a sensitized surface by the action of radiant energy and especially visible light"

I Lennart Nilssons bilder används väl(?) för oss osynligt ljus och då är det ändå fotgrafi enligt definitionen. Ett svepelektronmikroskops bilder går väl att fotografera precis som alla andra mikroskopbilder? Men har bilderna colorerats med icke fotografisk teknik är det ju colorerade fotografier.

Elektronstrålning är inte ljus.

Om jag inte har fel är ljus elektromagnetisk strålning medan eletronstrålning är partickelstrålning...

ErikGustavsson skrev:
Ska man vara irriterande så är det väl rent av så att varken det fysiska fotoalbumet eller det datorbaserade funkar utan ljus. Ett fysiskt fotoalbum är til föga nytta i mörker, och försök kolla på bilder på datorn utan en belyst bildskärm :D

/E

Jodå, datorn fungerar ypperligt utan ljus. Datorn drivs (normalt) med el, inte med ljus. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar