Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Lightroom 4.

Antingen tar du en GPX-fil och importerar den i LR4 så kan du automat-tagga alla bilder tagna under samma tidsperiod, eller så grabbar du tag i en bild i filmremsan och släpar ut den på kartan i kartmodulen. Det går också att synka otaggade bilder mot redan taggade bilder.

Att det inte finns i PS är väl inte så förvånande, CS5 är ju nästan två år gammalt vi det här laget och då var geotagging knappast någon allemansfunktion.

Nja, tycker nog ändå det är dåligt att det inte finns i Photoshop. Ja det är två år gammalt, men te x så har nikons egna geotagutrustning funnits på marknaden åtminstone sedan 2008. Att det inte inte har varit en allemansfunktion innan smartphone kom visst, men ett program i den enorma prisklassen borde ha lite utöver allemansfunktioner.

Jag får väl vänta på cs6 som är på gång, har ju ingen lust att skaffa lightroom också bara för o se geotaggarna, men tack för tipset.

Gps

Gärna med egna erfarenheter...

Tanken är att använda den på resor och då i form av dokumentativt syfte ala "var fan togs denna bilden?" på ett ungefär.

Jag har provat olika appar till iPhone och problemet är att de drag mycket batteri, samt att man måste komma ihåg att sätta på dem. Med Nikon är det bara att ta bilderna och inte behöva bry sig i efterhand eller före.

Visserligen tar GP-1 batteri, men då jag har extra batteriet som ger 3000 bilder är det inte ett problem för mig. Tyvärr är mottagningen inomhos och inne i städer inte helt optimal.

Nja, tycker nog ändå det är dåligt att det inte finns i Photoshop. Ja det är två år gammalt, men te x så har nikons egna geotagutrustning funnits på marknaden åtminstone sedan 2008. Att det inte inte har varit en allemansfunktion innan smartphone kom visst, men ett program i den enorma prisklassen borde ha lite utöver allemansfunktioner.

Jag får väl vänta på cs6 som är på gång, har ju ingen lust att skaffa lightroom också bara för o se geotaggarna, men tack för tipset.

Och det har det inte, menar du?

Nog för att just GPS-funktionen saknas i CS5 men Adobe visar ju med all tydlighet att de tar det på allvar nu, till skillnad från kameratillverkarna. Hade GPS varit en funktion som saknades av den breda massan hade det nog funnits mer än några få kompaktkameror med den funktionen (enligt Prisjakt finns det 29 st på den svenska marknaden).

Jag har en GP1-klon och tar utan större problem 800-900 bilder på ett enda batteri till min D300. Utan GPS får jag 1000-1100 beroende på hur mycket jag använder displayen.

Och det har det inte, menar du?

Nog för att just GPS-funktionen saknas i CS5 men Adobe visar ju med all tydlighet att de tar det på allvar nu, till skillnad från kameratillverkarna. Hade GPS varit en funktion som saknades av den breda massan hade det nog funnits mer än några få kompaktkameror med den funktionen (enligt Prisjakt finns det 29 st på den svenska marknaden).

Jag har en GP1-klon och tar utan större problem 800-900 bilder på ett enda batteri till min D300. Utan GPS får jag 1000-1100 beroende på hur mycket jag använder displayen.

Jo det är klart att det har. Det vore intressant med en plugin till bridge så att man kan använda det medan man väntar. Jag har sett att det finns någon hemmabyggt plugin som gör just det, men den kan ställa till en del bekymmer också. Eller så kanske det finns något litet bildvisningsprogram bara som kan visa bilderna på google maps eller earth också?

Båda Nikons Raw-program (ViewNX och CaptureNX) klarar det, ViewNX är dessutom gratis. ACDSee och GeoSetter är två till.

Om du kan tyska bör du kunna hitta ett antal andra program på denna sida.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto