Annons

Google Drive

Produkter
(logga in för att koppla)
Men säg den tjänst som inte kräver nån form av konto? :p

Givetvis är det så, men det framhölls tidigare i tråden som en nackdel för skydrive att man behöver ett live-konto.
Hos Google fungerar dock inte alla Google-konto t.ex. mitt som är ett Google-Apps-Konto som enligt Google skall få Drive innan sommaren i alla fall.

/Karl

Givetvis är det så, men det framhölls tidigare i tråden som en nackdel för skydrive att man behöver ett live-konto.
Hos Google fungerar dock inte alla Google-konto t.ex. mitt som är ett Google-Apps-Konto som enligt Google skall få Drive innan sommaren i alla fall.

/Karl

Låter rätt märkligt, i och med att de promotar Drive på Google Apps-förstasidan.

Hur som helst, det kan rimligen aldrig vara en nackdel att man måste ha ett visst (gratis) konto för att nyttja en tjänst, eftersom så är fallet med alla tillgängliga tjänster.

Kör man, som många gör samma konto i android, gmail, docs och youtube så är ju förutsättningarna för drive redan på plats. Det är snarare en fördel jämfört med konkurrenterna - man slipper ju skapa ett nytt konto nånstans.

Om de bara fixar folder sync i drive vore det klockrent.

Men nåt jag ännu hellre skulle vilja ha är en smidig lösning för integrering av molnlagring mot min burk där hemma. Det är ju givetvis lätt att fixa åtkomst till filsystemen där hemma i mobilen, men själva gränssnittsintegrationen (ex share to -> dropbox, osv) har jag inte sett nån bra lösning på. Det finns säkert, åtminstone till android, men jag har inte lagt ner nån energi på att leta.

Laddade precis upp ett gäng NEF:ar från min D700 till Skydrive och Skydrive visade snällt upp thumbnails på alla filerna i webinterfacet.

/Karl

Jag är väldigt förtjust i skydrive's gränssnitt.
Finns det något program som gör att jag kan få min bildsamling lokalt på hårddisken att se likadan ut?
Snyggt, enkelt och där bilderna i varje mapp bläddras igenom och antalet bilder visas?

//Anders

Who owns your files on Google Drive?

Tänk bara på att Google har rättigheten till dina filer som du laddar upp på Drive! Varken Skydrive eller Dropbox har det!

Googles rättigheter är rätt skrämmande faktiskt:

you give Google (and those we work with) a worldwide licence to use, host, store, reproduce, modify, create derivative works (such as those resulting from translations, adaptations or other changes that we make so that your content works better with our Services), communicate, publish, publicly perform, publicly display and distribute such content.

Källa

Tänk bara på att Google har rättigheten till dina filer som du laddar upp på Drive! Varken Skydrive eller Dropbox har det!

Googles rättigheter är rätt skrämmande faktiskt:

you give Google (and those we work with) a worldwide licence to use, host, store, reproduce, modify, create derivative works (such as those resulting from translations, adaptations or other changes that we make so that your content works better with our Services), communicate, publish, publicly perform, publicly display and distribute such content.

Källa

Det är tämligen standard Google/Facebook-avtal. Bägge hävdar att dom inte tänker göra det, men varför skriver dom då det i sina avtal?

/Karl

Jag har gjort mig av med allt vad molntjänster heter och syncar enbart mot datorn där hemma med FolderSync via FTP - fullt integrerat med min vanliga backuplösning.

Funkar klockrent och hastigheten är oftast betydligt bättre än vad molntjänsterna erbjuder (har 100/100Mbit).
Tar jag en bild med mobilen laddas den automatiskt upp till datorn hemma.
Skulle datorn av nån outgrundlig anledning vara avstängd kan jag starta den från telefonen via Wake-on-LAN.

Ser just nu i alla fall i ingen anledning till att använda dropbox, drive eller nån annan tjänst.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto