Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Golffoto

Produkter
(logga in för att koppla)

viktor1623

Aktiv medlem
Jag har fått möjligheten att gå med några kompisar och fota på en golfrunda någon gång under våren. Spelandet i sig är inget speciellt, bara vanligt amatörspel. Därför undrar jag: vad tycker golfklubbarna om att ha andra än spelare ute på banorna? Är det ens tillåtet att fota på en sådan anläggning? Ska jag prata med golfklubben innan och kolla läget eller räcker det med en bra ursäkt om någon frågar? Jag har sett många snygga spelbilder här på FS, så det borde finnas många med erfarenhet. I övrigt: finns det något mer att tänka på, bra vinklar, exponeringstider m.m.?

Jag brukar fota en del på golfbanan iom jag spelar själv. Går man med folk man känner är det i regel inga problem. Den som känner till golfspelet och dess regler, vet att den som slår ett slag, eller puttar, inte gärna vill ha några störande moment, som tex. ljudet av en slutare mitt i baksvingen.

Men som sagt, är dina polare medvetna om att du ska fota får de finna sig i att det inte är knäpp tyst. Är det bara ni i den aktuella bollen lär det ju inte bli några problem.

Jag ser golfbanan som en del av naturen och tänker lite som när jag tar naturfoto. Jag försöker hitta banans och varje håls själ och karaktär, hitta fina vinklar, speciellt runt greenerna, men även ute på banan. Det kan vara en djup bunker, ett vattenhinder med spegelblank yta, eller som på Båstad, en väderkvarn som karaktäriserar just den banan etc. etc.

Om jag tar en bild på en spelare som slår ut från tee, försöker jag hålla en ganska låg vinkel, snett framför, och i alla fall försöka få till exponeringen just som bollen träffas, men det är svårt!

Vid puttning kan man ha hålet i förgrunden bollen däremellan och spelaren längst bort just som han slagit. Låg vinkel där också. Blir en kul effekt.

Ute på fairway kan man med fördel ta en bild när en spelare slår sitt slag in mot green, snett bakifrån, för att få med greenområdet.

Jag tror att du i de flesta fall har all rätt att följa med även om du inte spelar själv. På de flesta golfbanorna i Sverige gäller faktiskt allemansrätten!

Jag har lagt upp en bild här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=286330

Lycka till!

Golf

Hej alla vänliga människor på fotosidan.se!

Lika bra att hänga här i den här diskussionen än att skapa en ny diskussion med samma ämne...

Jag ska hjälpa till, alltså fotografera, vid ett stort mästerskap i början av maj och behöver lite tips vid olika idrotter. Därför har jag startat några diskussioner, fast alla diskussionerna gäller samma ställe men de olika diskussionerna är uppdelade, alltså egen diskussion om "varje idrottgren" om ni förstår det...?
Jag ska "reka" alla ställen, där tävlingarna ska pågå.

I den här diskussionen vill jag så gärna få tips/"bra att veta" om golf...

* Om jag vill ha bra bilder på många olika golfspelare, så är det väl bättre att vara kvar vid samma hål isåfall? Men då finns det ju risk att det blir "samma, samma och samma typ av bilder" när golfspelaren t.ex. slår? Ja, man kan ju alltid zooma in hans ansikte, eller halvbild men...?
Eller ska jag följa vissa spelare som troligen kan vinna tävlingen och ta bilder på dem?

* Är det bättre att välja några hål, t.ex. hål 1, 5, 9, 13 och 18 eller något liknande? Då känner jag mig mindre stressad eller?

* Har någon varit där och spelat golf eller fotograferat på Sofiedals golfbana i Malmö? Är det något som jag behöver veta eller?

* Bör jag lära mig lite om golfsreglerna? :S Som ni säkert märker, är jag ju inte någon hejare på golf... :D

Tacksam för all svar,tips och råd!

Hälsningar // Sara

Har själv spelat golf en del när jag var yngre =)
Förresten kanske ett set pingzingII järn kan vara intressanta?

aja, jag tror nog att du kanske känner dig mindre stressad om du försöker täcka 3 hål / runda så långt ifrån varandra som möjligt tex 1, 9 och 10,18 tex. Då hinner du få med samma spelare 2 ggr och kan lägga ner mycket tid på att få rätt bilder utan att behöva springa omkring så himla mycket.

Men: Varför inte täcka det finaste hålet och utgå från det?

Bara en tanke...
Hoppas det går bra...

Tänk på att det är kutym att inte trycka på avtryckaren INNAN spelaren träffat bollen! Detta eftersom det lätt stör swingen annars. Vid kompisgolf är det bara att fråga om det är OK att plåta närsomhelst, så de är beredda på det. I tävlingsgolf kan detta vara mer trickigt, fråga tävlingsledningen.

Viktor: det bör inte vara några som helt problem att gå med och fotografera på golfbanan. Det är ganska vanligt att man har med icke-spelande gäster som är intresserade av att se hur spelet går till. Så länge det är ett kompisgäng och alla är införstådda med att du fotograferar är det bara att skjuta loss. En sak som kan vara viktig att tänka på är att inte fördröja bakomvarande spelare. Golfspelare vet att man få fort som möjligt ska avlägsna sig när man spelat färdigt ett hål, så tänk på det.

Sara: en golfbana har oftast en särskild layout så att man börjar på hål 1, kommer tillbaka till klubbhuset på hål 9, fortsätter ut igen på hål 10, och sedan kommer tillbaka igen på hål 18. Det innebär att det oftast finns ett antal hål med utslagsplatser som ligger ganska nära varandra. Ett tips kan vara att reka banan innan och kolla detta, då kan du täcka flera hål utan att behöva springa runt över hela banan (som är ett ganska stort område).

Om du aldrig varit på en golfbana innan är det nog bra att först försöka gå med någon som spelar banan så du får lite känsla för hur det går till. Du kanske har bekanta som spelar, eller ring klubben och fråga om det är möjligt att få följa med någon. Jag är säker på att de flesta inte skulle ha något emot att en fotograf följer med runt. Även om det i princip är allemansrätt som gäller på golfbanor är det bra att ha en känsla för hur spelet går till, så man vet hur man ska röra sig runt på banan utan att riskera träffas av bollar eller störa spelet.

Johannes

MikeTheBike skrev:
Tänk på att det är kutym att inte trycka på avtryckaren INNAN spelaren träffat bollen! Detta eftersom det lätt stör swingen annars. Vid kompisgolf är det bara att fråga om det är OK att plåta närsomhelst, så de är beredda på det. I tävlingsgolf kan detta vara mer trickigt, fråga tävlingsledningen.

Men en sak som jag kom på, alltså det där med att inte trycka på avtryckaren innan spelaren träffat bollen...
Jag har en liten liten fördel i den där situationen... Nämnligen alla golfare som ska vara med i tävlingen är döva... :D
Så kan jag ändå pröva att fotografera dem när de börjar svinga mot bollen? ;o)

//Sara *hoppas att golfälskarna på FS har fullt förståelse för min totala okunnighet i golf!"

viktor1623 skrev:
Jag har fått möjligheten att gå med några kompisar och fota på en golfrunda någon gång under våren. Spelandet i sig är inget speciellt, bara vanligt amatörspel. Därför undrar jag: vad tycker golfklubbarna om att ha andra än spelare ute på banorna? Är det ens tillåtet att fota på en sådan anläggning? Ska jag prata med golfklubben innan och kolla läget eller räcker det med en bra ursäkt om någon frågar? Jag har sett många snygga spelbilder här på FS, så det borde finnas många med erfarenhet. I övrigt: finns det något mer att tänka på, bra vinklar, exponeringstider m.m.?

Dom brukar inte gnälla om man inte springer runt som en dåre över green förstås.
Golf

Re: Golf

saramaria74 skrev:
* Om jag vill ha bra bilder på många olika golfspelare, så är det väl bättre att vara kvar vid samma hål isåfall? Men då finns det ju risk att det blir "samma, samma och samma typ av bilder" när golfspelaren t.ex. slår? Ja, man kan ju alltid zooma in hans ansikte, eller halvbild men...?
Eller ska jag följa vissa spelare som troligen kan vinna tävlingen och ta bilder på dem?

* Är det bättre att välja några hål, t.ex. hål 1, 5, 9, 13 och 18 eller något liknande? Då känner jag mig mindre stressad eller?

Välj ut några hål där det är relativt nära mellan green och nästa tee (där man slår ut) och gå med spelarna från green till tee. På så sätt kan du utan att springa alltför mycket få med både inspel, putt samt utslag av en spelare. Gå sedan tillbaka till green och följ nästa boll.

De vanligaste poserna som fotas brukar väl vara adresseringen (precis innan man börjar baksvingen), längst bak på baksvingen samt när svingen är avslutad.

Varje bana brukar ha något eller några "signaturhål" som är speciella för just den banan. Kolla med klubben vilka dessa hål är. Ta ett scorekort där det brukar finnas en karta över banan så att du vet hur du snabbast tar dig mellan olika hål.

* Bör jag lära mig lite om golfsreglerna? :S Som ni säkert märker, är jag ju inte någon hejare på golf... :D

Det viktigaste är att du står så att det inte är någon risk för att bli träffad av bollen. Sen är det sunt förnuft som gäller för att inte störa spelarna, tänk till exempel på din skugga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar