Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

God jounarlistik?

Produkter
(logga in för att koppla)
RolandM skrev:
Aftonbladet har veckans scope, smygtagna bilder från långt håll in i ett partytält....

http://www.aftonbladet.se/vss/special/bildspel/visa/nyheter/0,4542,3753,00.html

Till Aftonbladets försvar kan man säga att bilderna överglänser tidningens journalistiskakvalité.

Man undrar ju lite hur vi fotografer är funtade?
Säljer man allt som har en köpare?

Varför existerar inte medkänsla hos oss fotogrefer?
Nu är det ju ett lagförslag på gång, ang hetsjakten på människor som går att sälja.
Påminner ju lite om "traffiking", då många av offren är lika frivilliga måltavlor som sexslavarna.

Vi tycker ofta att vi har på tok för många lagar i det här landet. Jag själv är en av dem, men det tycks ofta behövas, då vi saknar självrannsakan och möjlighet att sätta oss in i andras situation.

;-)

Ge fan i människor som vill vara i fred.....

Kungahuset får nog stå ut med att bli fotograferade i tid och otid, dom är ju så kallade ofentliga personer som lyfter ett stort bidrag av staten, och därför tycker jag dom får stå ut med det, det är ju en del av deras jobb, att synas så att säga.

Själv är jag motståndare till monarkin och tycker det vore bäst för både dom själva och oss andra om dom abdikerade.

kent.

Zoso skrev:
Kungahuset får nog stå ut med att bli fotograferade i tid och otid, dom är ju så kallade ofentliga personer som lyfter ett stort bidrag av staten, och därför tycker jag dom får stå ut med det, det är ju en del av deras jobb, att synas så att säga.

Även offentliga personer har ett privatliv som förtjänar respekt.

Eeros skrev:

Det håller jag med om, men just det här exemplet var det frågan om en 60 års fest som stora delar av befolkningen (märkligt nog) är väldigt intresserad utav, så jag ser inget konstigt i just det här exemplet, olagligt är det inte i allafall.

kent.

Ja, man undrar hur hårt de där bilderna är pressade.. Med den kvalliten så kunde det lika gärna varit ngn som klätt ut sig till kungen, jag skulle iaf inte kunna avgöra vilken som var äkta..

RolandM skrev:
Aftonbladet har veckans scope, smygtagna bilder från långt håll in i ett partytält....

http://www.aftonbladet.se/vss/special/bildspel/visa/nyheter/0,4542,3753,00.html

Till Aftonbladets försvar kan man säga att bilderna överglänser tidningens journalistiskakvalité.

Det är beklämmande att se vad kvällspressen vill ha för bilder. Jag köper numera ytterst sällan nån av tidningarna, jag tycker dom visar det ena lågvattenmärket efter det andra. Rubrikerna kan man aldrig lita på, innehållet måste man ta med en nypa salt och sen såna här bilder sen, det har ju blivit rena skandalblaskorna.
Nej fram för bättre journalistik i kvällspressen!
/Göran

Eeros skrev:

Jag har faktiskt lite svårt att ta det där med att kändisar inte vill bli fotograferade på allvar, hela deras levebröd hänger ju ofta på det. Kungen får nog också stå ut med det, med tanke på hans position.

Sedan får det förstås inte gå till överdrifter, men i just detta fallet tycker jag nog att kungen kunde gjort en god gärning och bjudit på några bättre bilder, de där gör ju ont i ögonen. :)

Re: Re: God jounarlistik?

skutte skrev:
Det är beklämmande att se vad kvällspressen vill ha för bilder. Jag köper numera ytterst sällan nån av tidningarna, jag tycker dom visar det ena lågvattenmärket efter det andra. Rubrikerna kan man aldrig lita på, innehållet måste man ta med en nypa salt och sen såna här bilder sen, det har ju blivit rena skandalblaskorna.
Nej fram för bättre journalistik i kvällspressen!
/Göran
Det som är beklämmande är att det är sån där jävla smörja som folk vill ha! Kvällstidningarna är liksom alla andra vinstindrivande verksamheter beroende av puckon som köper den skit de producerar, och det verkar finnas gott om sådana.
Det är konsumenterna vi ska klaga på, inte tidningarna.

Re: Re: Re: God jounarlistik?

Makten skrev:
Det är konsumenterna vi ska klaga på, inte tidningarna.

Jo men många kanske köper tidningen för sporten, TV-tablåer m.m.

Lättaste sättet att påverka är ju bara att låta bli att köpa tidningen när det är skandalfrosserier på första sidan.

/Göran

Nej, jag håller med. Problemet är väl att bilder av denna typ säljer lösnummer, dvs det ÄR konsumeterna det är fel på.
Jag bor i England och här är tabloiderna helt galna; kvällspressen i Sverige är rena kvalitétsjournalistiken jämfört med the Sun, News of the World m.fl.
The Sun är såvitt jag förstår en av de mer framgångsrika tidningarna under den senaste 20 åren, och det är nog tyvärr tack vare (inte trots) historier av denna typ (samt vad som finns på sidan 3 naturligtvis).
Här i England begränsar man sig dessutom inte till offentliga personer utan samma "journalistik" används när det handlar om privatpersoner som av någon anledning hamnat i nyheterna (vid ex, brott).
Man kan ju hoppas att det inte blir fullt lika illa i Sverige men tyvärr är det nog dit det är på väg.

Tobiasl skrev:
Här i England begränsar man sig dessutom inte till offentliga personer utan samma "journalistik" används när det handlar om privatpersoner som av någon anledning hamnat i nyheterna (vid ex, brott).
Man kan ju hoppas att det inte blir fullt lika illa i Sverige men tyvärr är det nog dit det är på väg.

Det är lika illa här nu också, i allafall när det gäller Expressen, dom hängde ut den så kallade Hagamannen på bild innan han erkände sina brott, tänk om han varit oskyldig, då hade hela hans liv varit förstört.

kent.

Zoso skrev:
Det är lika illa här nu också, i allafall när det gäller Expressen, dom hängde ut den så kallade Hagamannen på bild innan han erkände sina brott, tänk om han varit oskyldig, då hade hela hans liv varit förstört.

kent.

Precis vad jag också är inne på.

Vi vill ha ett "säkert" rättssystem, som minskar risken för att oskyldiga ska hamna i klämm.

Men kikar man tex. på det här med "Hagamannen", så läggs ju allt för mycket frågor på anhöriga som inte har med saken att göra. Istället för att invänta svar från utredningen.

Som: Hur kommer det sig att?, visste dom inte att?, vad underligt att? och tusen andra onödiga frågor att belasta de misstänktas omgivning med.

De har säkert huvudet fullt med annat att bearbeta.

Sedan det här med att jaga "kändisar". Visst.... kilar de på en premiär, är det kanske ofta just fotograferad de vill bli, och då är det ju bara att bränna av några minneskort.

Men sitter Kungen på utedasset i sommarstugan, och dörren blåser upp?
1. Vi har ingenting runt Kungens sommarstuga att göra. Och vill hovet att vi skall veta, så är de säkert glada att hjälpa till att leverera bilder åt folket. Och är vi duktiga.... kanske det blir just vi som får uppdraget.
2. Inte skulle vi önska att fotografer hårdbevakade vårt skithus.
3. Behandlar man inte människor man tycker om med respekt. Eller varför inte var människa med respekt, kanske man vinner lite respekt tillbaka i slutändan.

Det är väl som bruk och missbruk... kanke man skulle kunna kalla paparazzis för "pressknarkare".

Chet skrev:
1. Vi har ingenting runt Kungens sommarstuga att göra. Och vill hovet att vi skall veta, så är de säkert glada att hjälpa till att leverera bilder åt folket. Och är vi duktiga.... kanske det blir just vi som får uppdraget.
3. Behandlar man inte människor man tycker om med respekt. Eller varför inte var människa med respekt, kanske man vinner lite respekt tillbaka i slutändan.
Det handlar mest om:

-Varför i hela helvete vill nån veta vad Kungen gör på skithuset!??"#¤%#/&

Har folk sågspån i huvudet? Varför bryr man sig alls om nåt sådant? För mig är Kungen lika ointressant som Leffe i Månkarbo. Varken Kungen eller Leffe skulle ha nån som helst anledning att oroa sig om folk hade lite vett och slutade bry sig om oviktigheter. Pinsamt är vad det är.

På bildernas kvalitet så tolkar jag det som iso 64 000 000 :)

Men har Aftonbladet bara 11 fasta fotografer ?
Det var inte många . . . . .

Chet skrev:
Precis vad jag också är inne på.

Vi vill ha ett "säkert" rättssystem, som minskar risken för att oskyldiga ska hamna i klämm.

Men kikar man tex. på det här med "Hagamannen", så läggs ju allt för mycket frågor på anhöriga som inte har med saken att göra. Istället för att invänta svar från utredningen.

Som: Hur kommer det sig att?, visste dom inte att?, vad underligt att? och tusen andra onödiga frågor att belasta de misstänktas omgivning med.

De har säkert huvudet fullt med annat att bearbeta.

Sedan det här med att jaga "kändisar". Visst.... kilar de på en premiär, är det kanske ofta just fotograferad de vill bli, och då är det ju bara att bränna av några minneskort.

Det är väl som bruk och missbruk... kanke man skulle kunna kalla paparazzis för "pressknarkare".

Håller totalt med. Tycker inte det handlar om det är en offentlig person eller inte. Det är trots allt en människa som bör ha samma rättigheter som alla andra, oavsett om han är kung eller mordmisstänkt. Det är ju grunden i demokrati, sen är det ju klart att det är svårt att vara 100% demokratisk. I vart fall borde straffen för tidningar som missköter sig klart vara högre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar