MangeNikon
Aktiv medlem
Har precis övergått till FX och behöver köpråd. Har förstått att ljusstarka fasta gluggar är ett bra alternativ ill denna modell och har en fast fx glugg redan Nikon 50mm 1,8 som jag provade med 810:an igår och trots billigt pris fungerar utmärkt. Sedan har jag Tamron 150-600 mm och Tamron 70-300mm och testade kameran med dessa igår. Att fota med D810 i jämförelse med mina tidigare d5100 och d5300 är som en helt ny värld. Kameran hittar fokus så snabbt att det inte ens märks.
Nu till min fundering. Vill till en början ha en normal zoom till kameran. Är väldigt kluven mellan Nikon 24-70mm och Tamrons nyare 24-70mm. Nikons har i tester fått marginellt bättre kritik. Nikon är 4500 kronor dyrare och saknar stabilisering. Men presterar bättre på vissa brännvidder. Vilken av dessa två skulle ni välja?
Eller ska jag helt enkelt satsa på fast ljusstark optik?
Men krångligare med byten av objektiv och mer att släpa med sig ute på fotopromenaden.
Kanske ett 28mm 1.8 och ett 35mm från Nikon, som komplement till min 50mm?
Deras AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED är ju en dröm. Men herregud för dyr!!
Tacksam för era åsikter angående detta. Vet att en del kommer tycka. Varför köpa en sådan dyr kamera om du inte köper dyra fasta ljusstarka linser för 15000:- och uppåt.
Hade jag haft foto som jobb så hade jag inte tvekat. Men nu är fotot bara ett intresse för mig. Visserligen mycket stort och vill gärna utvecklas och bli mer avancerad.
Nu till min fundering. Vill till en början ha en normal zoom till kameran. Är väldigt kluven mellan Nikon 24-70mm och Tamrons nyare 24-70mm. Nikons har i tester fått marginellt bättre kritik. Nikon är 4500 kronor dyrare och saknar stabilisering. Men presterar bättre på vissa brännvidder. Vilken av dessa två skulle ni välja?
Eller ska jag helt enkelt satsa på fast ljusstark optik?
Men krångligare med byten av objektiv och mer att släpa med sig ute på fotopromenaden.
Kanske ett 28mm 1.8 och ett 35mm från Nikon, som komplement till min 50mm?
Deras AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED är ju en dröm. Men herregud för dyr!!
Tacksam för era åsikter angående detta. Vet att en del kommer tycka. Varför köpa en sådan dyr kamera om du inte köper dyra fasta ljusstarka linser för 15000:- och uppåt.
Hade jag haft foto som jobb så hade jag inte tvekat. Men nu är fotot bara ett intresse för mig. Visserligen mycket stort och vill gärna utvecklas och bli mer avancerad.