Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glapp? i synksladden

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
När jag fotar med mina studioblixtar har synksladden börjat ramla loss av sig självt. Har en D200. Någon som har upplevt något liknande? Detta gör sannolikt också att när man ställt ifrån sig kameran en stund (blixtar och kamera fortfarande igång) och tar i kameran så utlöses blixten - mycket irriterande. Vad att göra?

/Maria

Det är mycket vanligt på de sk. PC-kontakterna.

Lösning: Kläm ihop den yttre hylsan mycket försiktigt på synksladden, men se till så att den inte blir oval eller spricker. Fungerar ett par gånger och sen återstår tyvärr bara att byta kabel.

För att slippa det i framtiden? IR eller Radiosynk som fästes i blixtskon på kameran.

Skaffa en IR Sändare ... kostar några hundringar och jag tycker den e kanon.... det förutsätter iofs att dina blixtar kan triggas av IR ... vd har du för blixtar?

Maria F skrev:
När jag fotar med mina studioblixtar har synksladden börjat ramla loss av sig självt. Har en D200. Någon som har upplevt något liknande? Detta gör sannolikt också att när man ställt ifrån sig kameran en stund (blixtar och kamera fortfarande igång) och tar i kameran så utlöses blixten - mycket irriterande. Vad att göra?

/Maria

Köp en radiosync så slipper du ifrån den irriterade sladden.
http://cgi.ebay.com/Wireless-Radio-...1QQihZ019QQcategoryZ30084QQrdZ1QQcmdZViewItem

Bra priser och snabb leverans.

Tack för hjälpen. Har haft funderingar på att skaffa något sladdfritt så det kanske är dags att komma till skott nu ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar