ANNONS
Annons

Glödlampor med samma färgtemperatur som kamerablixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Finns det lampor (glödlampor/halogen/lysrör osv) som har samma kelvin-temperatur som kamerablixtar? I så fall, var köper man sådana?

Flera ljuskällor kan ju vara trevligt ibland, men det vore skönt att slippa blandljus. :)

Du menar dagsljustempererade ljuskällor. Jepp, det finns det.
Elkedjan (elkedjan.se) har någon form av lysrör i sitt sortiment som ska vara kalibrerade för rätt ljus. (Sökte nämligen sådana lampor till ett egentillverkat ljusbord för något år sedan.)

Elkedjan är ju en grossist så många butikern kan beställa därifrån. Fast det är ganska troligt att du får beställa mer än du tänkt från början för att det ska vara lönsamt för butiken.

Jag har en lågenergilampa som satt i en arbetslamparmatur och den lampan har ovanligt hög färgtemperatur, jag kommer inte ihåg hur mycket med det står tryckt på (5000K?).
Den är på 20W och motsvarar därför en vanlig glödlampa på c:a 100W. Denna fungerar bra tillsammans med blixt.
Alla andra lågenergilampor jag sett är 'wharm white' vilket ger dem ett ljus mycket påminnande om vanlig glödlampa. Blir problematiskt med blixt.
Den som vet var man kan hitta lampor med hög färgtemperatur och vanlig skruvsockel får gärna höra av sig.

Photax.se

Hos Photax finns dagljuslampor ála lågenergi med E27 fattning. Har beställt tre stycken och de kommer nog inom en vecka. Kostar 150:- styck plus 99 i frakt. De håller en temp på 5000K och är på 26W som motsvarar ca 150W hos en vanlig glödlampa.

Jonas, det var ett bra tips, precis vad jag vill ha.
Kan nämna att arbetslampan jag köpte kostade 99:-,inkl. hus, reflektor OCH lampa...
REA på Jula, finns inte kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar