Annons

Givande Ljuskurs :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bokad & betald en plats på ljuskurs 3 Mars i Göterborg.

Det ska bli min första portrait & ljuskurs i mit liv. Normal ta jag untervaten portraits

Jag vill gjärna fråga om det är nånting som jag ska förberätta mej så att jag få ut det maximum i
den kurs

Jag har ett

Nikon d70s
Nikon 16mm
Nikon 10,5mm Fisheye
Nikon 17-80 Kit lens (inte bätsa lens men jag hoppas att det ska funka för kursen)

På väg är ett Nikon SB800 Blixt & jag tänke mej att beställa ett portrait lens mest för hellkropen portrait men det ska funka på några shulder close ups, jag vill använda den för inomhus & utomhus portrait.


Lambis
 
Tack för svaret Janne!

Är det ett sådant här kitt du menar? http://www.scandinavianphoto.se/?42188

Jag är nybörjare när det gäller sånt här så jag tänkte göra några off-topic frågor nu om det går bra när jag endå har dig på tråden.

Jag har precis köpt ett Interfit Stellar 300 paket, där jag fick ett paraply + en 60x60 softbox.

Har även en Elinchrom BX400 med en 100x100cm softbox.

Vad kan jag behöva komplettera med för att få en bra bas att experimentera med? Blev sugen på ett sådant kitt med 44cm reflektor och bikakeraster efter att ha sett ett par bilder i tråden.

Så som sagt, vad mer kan tänkas vara intressant att inhandla framöver?

Och, är 44cm reflektorn trevlig till mycket annat än att sätta ett bikakeraster på? Stor skillnad mot "vanlig" reflektor? Menar så den är värd det ganska höga priset jämfört med en mindre reflektor.

Tacksam för all hjälp! Hade varit intressant att gå på en kurs, men det blev ju fullbokat direkt (inte förvånad) ;)
 
Senast ändrad:
Tillägg.

Har även sett att du (Janne) inte verkar köra med softbox alls på dina porträttbilder när man tittar igenom dina bilder med kommentarer.

Brukar man inte göra det, eller bara du som är såld på raster? :)
 
cyppe skrev:
Tillägg.

Har även sett att du (Janne) inte verkar köra med softbox alls på dina porträttbilder när man tittar igenom dina bilder med kommentarer.

Brukar man inte göra det, eller bara du som är såld på raster? :)

Då har du inte tittat på de lite mjukare snällare bilderna :)

Softboxar är ett måste, paraplyer däremot ...:-((

/Janne
 
Har 2 fragor

1. Ska inte alla som har registrerad & bettalad
för ljuskurs få ett bekraftelse?

Sen ska kursen gå genom Portraitfoto & Ljusmätare?
Jag mena att läsa ut ljus korekt men en Ljusmätare

Lambis
 
Kurs

Är det nån som är intresserad av en ljuskurs i Gävle? Mejla mig så kan vi se vad vi hittar på:

Peter
 
Re: Kurs

petta skrev:
Är det nån som är intresserad av en ljuskurs i Gävle? Mejla mig så kan vi se vad vi hittar på:

Peter

Ja peter

jag är helt klart intresserad, skicka gärna ett mejl till mig när ni vet vad kursen skall vara kosta osv

//yvonne
 
Jag tycker ljuskursen var mycket lärorik - rekommenderas varmt.

Bifogar en bild på modellen Sara som jobbade när jag gick kursen 060226. Fler bilder finns på min profilsida i albumet "Givande ljuskurs" (lite o-fantasirikt namnval).
 

Bilagor

  • sara_small.jpg
    sara_small.jpg
    40.8 KB · Visningar: 1,368
Bakom kulisserna 1/2.

Bilderna lite mjuka då de är tagna vid ISO 1600 blixtlöst samt handhållet för att inte störa de andra kursdeltagarna.
 

Bilagor

  • bakom kursdeltagare_small.jpg
    bakom kursdeltagare_small.jpg
    42.8 KB · Visningar: 1,363
Bakom kulisserna 2/2.

Bilderna lite mjuka då de är tagna vid ISO 1600 blixtlöst samt handhållet för att inte störa de andra kursdeltagarna.
 

Bilagor

  • bakom flera kursdeltagare_small.jpg
    bakom flera kursdeltagare_small.jpg
    58.1 KB · Visningar: 1,365
Har nu anmält mig till ljuskursen den 18/5 och även jag undrar om mina objektiv räcker?

Har en Pentax *ist DL med 18-55 kit objektiv men även manuella 50/1.7 och 85/2.0. Ev kanske en 1.7x autofokus-konverter + 50 mm kan användas?

Skall man ha med sig stativ?
 
Hej,

Dom objektiven fungerar bra, och stativ är inte nödvändigt enligt mitt tycke. All fotografering sker med blixt på kursen och då ligger tiderna ligger på 1/125 - 1/250 beroende på kamera.
 
Då har man varit på Jannes ljuskurs och det var mycket givande, själv tyckte jag det var svårt att hitta bildvinklarna vid själva plåtandet, men det är bara att öva och öva.

Villa tacka Janne och vår modell Emelie (?) för en intressant kurs.

Lägger upp en första bild, beskuren till 4:3 och förminskad - that's it!
Ljussättning (den som inte skulle bli bra) en blix med raster framifrån...

För övrigt den första gången jag tagit nästan 80 bilder och bara fått 2-3 tekniskt dåliga...
 

Bilagor

  • imgp3402-01_400.jpg
    imgp3402-01_400.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,537
Peter, jag varnar dig, plåta i studio kan vara beroendeframkallande.
Jag gör inget annat på helger nu för tiden. :)

Din bild: Kika på Emilies ögon så ser du att övre ögonhalvorna är skuggade. Jag gillar det inte. Sedan udner näsan, samma sak. Ljuset känns platt, och inte konstigt med det ljuset. Jag vet förstås att det finns bättre bilder att visa från kursen, så upp med de bättre nu!
 
Hmmm, jag tyckte bilden såg bättre ut större...

Skulle studiefoto vara vanebildande, kan jag inte tro ;) ;)

Men det kommer fler bilder från kursen från mig, fast just nu är bilddatorn occuperad av frugan...
 
Här kommer några bilder till från ljuskursen...
Gissa ljussättningen ;)

Bild 2.
 

Bilagor

  • imgp3352-01_400.jpg
    imgp3352-01_400.jpg
    54.9 KB · Visningar: 1,447
Re: Prata med Lennart Nilsson, Vasaplatsen

GÖTEBORG!!!!

Allvarligt talat.
Kan någon dra igång en sådan här i GBG???
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.