Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Givande Ljuskurs :-)
- Trådstartare Janne H
- Start datum
Janne H
Aktiv medlem
micke80 skrev:
Jag lär nog förresten dyka upp igen framöver Janne.
/Micke
Välkommen Micke!
/Janne
Janne H
Aktiv medlem
Re: Ljuskurs i Göteborg
Man tackar o bugar
/Janne
gazelle skrev:
Skall ni gå någon ljuskurs så satsa på Janne Höglund's. Jag har gått den och lärde mig en hel del och kom hem med massor av bilder. Jag har också gått hos Lennart Nilsson.
/göran
Man tackar o bugar
/Janne
Splanky
Aktiv medlem
jacken
Aktiv medlem
Intressant med ljussättning
Men jag efterlyser lite tipps på ljussättning för amatör amatörer, som kanske inte vill eller kan lägga ut tusentals kronor på studioutrustning.
Det måste ju vara någon som experimenterat med typ byggstrålkastare / smörpapper / folie / lakan, mm.
Och som kanske kan visa ATT (och OM) det går att få bra bilder med enkla medel.
Men jag efterlyser lite tipps på ljussättning för amatör amatörer, som kanske inte vill eller kan lägga ut tusentals kronor på studioutrustning.
Det måste ju vara någon som experimenterat med typ byggstrålkastare / smörpapper / folie / lakan, mm.
peter_wahlström
Aktiv medlem
jacken skrev:
Kaffebrus sortiment kanske kan vara ett bra alternativ?
//Peter
Nemesis
Aktiv medlem
Klassiskt ljussättning är ju fönster-ljus:
fotografen ställer sig med ryggen vid ett fönster och modellen tittar ut genom fönstret ev vrider lite på sig mot fotografen...
Nu när det snart är sommar så kan man göra mycket med ett fönster och en reflexskärm...
fotografen ställer sig med ryggen vid ett fönster och modellen tittar ut genom fönstret ev vrider lite på sig mot fotografen...
Nu när det snart är sommar så kan man göra mycket med ett fönster och en reflexskärm...
jacken skrev:
fredu012
Aktiv medlem
Jag var med på Jannes intressanta kurs förra året och försöker nu återskapa några av ljussättningarna. Jag har stora problem att få till den lite gråaktiga tonen på väggen bakom modellen som t.ex kan ses på Göran Sälls fina bild här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/516464.htm
Jag har försökt med klaffar med raster snett på väggen bakom modellen och en softbox snett framifrån på modellen.
Det känns som om softboxens ljus lyser upp väggen bakom för mycket. Det kanske inte går. Är jag tvungen att köra med en reflektor och raster framifrån kanske?
Jag har försökt med klaffar med raster snett på väggen bakom modellen och en softbox snett framifrån på modellen.
Det känns som om softboxens ljus lyser upp väggen bakom för mycket. Det kanske inte går. Är jag tvungen att köra med en reflektor och raster framifrån kanske?
Janne H
Aktiv medlem
fredu012 skrev:
Jag var med på Jannes intressanta kurs förra året och försöker nu återskapa några av ljussättningarna. Jag har stora problem att få till den lite gråaktiga tonen på väggen bakom modellen som t.ex kan ses på Göran Sälls fina bild här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/516464.htm
Gissningsvis har du för kort avstånd modell-bakgrund.
Bör vara ca 2-3 m.
/Janne